قطعات خودرو

تخصیص ارز به قطعه سازان همچنان قطره‌چکانی است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، «مهدی مطلب‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: این روزها همچون ماه‌های گذشته واحدها با مشکلات و دشواری‌های زیادی در تامین و تخصیص ارز مورد نیاز خود مواجهند.

وی گفت: پس از تخصیص ارز نیز باید از صرافی‌های مختلف به دنبال تامین آن باشیم و در برخی موارد شاهد بازار سیاه نیز هستیم؛ در مجموع فرآیند ثبت سفارش تا تامین و تخصیص ارز بین ۲ تا سه ماه زمان می‌برد.

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان بیان‌داشت: این موارد در سرمایه در گردش قطعه سازان تاثیر منفی می‌گذارد و تولیدات آتی را با چالش مواجه خواهد کرد.

وی ادامه‌داد: با وجود این، آمارها حاکی از افزایش تولید خودروسازان در سه ماهه نخست امسال است؛ این مهم نشان می‌دهد که از موجودی انبارها برای رسانیدن قطعات به خطوط تولید استفاده می‌شود و این موجودی به زودی کاهش خواهد یافت.

مطلب‌زاده توضیح‌داد: همچنین برخی قطعه‌سازان به‌جای حمل و نقل دریایی، از طریق هواپیما اقدام به رسانیدن قطعات به خطوط تولید می‌کنند که افزایش هزینه‌های تمام شده را به دنبال خواهد داشت.

 

وی به طرح این پرسش پرداخت که اگر ارز موجود نیست، پس ارز مورد نیاز واردات خودرو قرار است چگونه تامین شود؟ آیا ارز را به‌جای صنعت به واردات داده‌اند و چرا سیاست‌های ما با یکدیگر همخوانی ندارد؟

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان هشدار داد: این صنعت با این وضعیت محکوم به فناست؛ صنعتی که پوپولیست‌ها از هر فرصتی برای حمله به آن استفاده می‌کنند.

وی ، تصادف یک دستگاه پراید با یک کامیون اسکانیا در روزهای اخیر که منجر به فوت تنی چند از هموطنان شد را یادآوری کرد و گفت: در این حادثه در حالی گروه خودروسازی سایپا مقصر شمرده شد که هیچ کس از سرعت دو خودرو در لحظه برخورد سوال نکرد، هیچ کس نپرسید آیا خودرو لاستیک خودرو صاف بوده یا عاج داشته؟ راننده خواب بوده است یا خیر؟ و غیره؛ هیچ کس نمی‌خواهد این موارد را بررسی کند، بلکه همه به دنبال عوامفریبی و همگی به دنبال واردات هستند.

 

قطعی برق صنایع به ۲ روز در هفته رسید

نائب رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور در ادامه با اشاره به قطعی برق صنایع، گفت: برنامه قطعی برق صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی به مدت یک نیم روز و از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۳ در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: از امروز (سه شنبه، ۲۰ تیر) به دلیل افزایش دمای هوا و بدون اطلاع رسانی قبلی، برق را به مدت ۶ ساعت قطع کرده اند؛ به این ترتیب ۲ روز از هفت روز هفته را به همین دلیل از دست می‌دهیم.

مطلب‌زاده تصریح‌کرد:‌ محدودیت در تامین برق و گاز، تبعات منفی خود را بر تولید و قیمت تمام شده باقی خواهد گذاشت و هر بار قطعی برق آسیب‌های جدی به خطوط تولید ، بُردهای الکترونیکی و موتورها وارد می‌کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *