قطعات خودرو

ترک سایپا از بازار روسیه بدون فروش محصول

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، توزیع انحصاری خودروساز سایپا در روسیه به دلیل تغییر شرایط اقتصادی فروش محصولات این شرکت روسی را متوقف کرد. کارشناسان معتقدند این برند ایرانی بدون سرمایه گذاری های کلان و با توجه به افزایش هزینه های بازسازی هیچ شانسی در روسیه ندارد.

 

بست موتورز، توزیع کننده رسمی خودروهای سایپا در روسیه، اعلام کرد که عرضه این محصول در بازار روسیه در تابستان 2023 لغو شده است. الکساندر استپانوف، مدیرعامل بست موتورز اعلام کرد که به دلیل بحران اقتصادی در کشور، وی و همکارانش تصمیم گرفته اند واردات محصولات سایپا به روسیه را متوقف کنند.
بست موتورز به این نتیجه رسیده است که نمی تواند خودروهای سایپا را با قیمت اولیه پیش بینی شده بفروشد.
در مارس 2023، بست موتورز اعلام کرد که قصد دارد اولین سری سدان های سایپا ساینا و شاهین و همچنین هاچ بک کویک را در ژوئن به مشتریان روسی تحویل دهد. قیمت آنها در زمان شروع فروش از 1 تا 1.7 میلیون روبل در نظر گرفته می شود.
این شرکت در ماه آوریل ویژگی ها و مشخصات این خودرو را در وب سایت خود منتشر کرد. اما وب سایت روسی سایپا پس از مدتی به دلیل عدم توانایی این شرکت در فروش محصولات خود از کار افتاد.
استپانوف گفت: با توجه به شرایط خاص از نرخ دلار گرفته تا هزینه بازیافت، قیمت تمام خودروها افزایش چشمگیری داشته است، واردات محصولات ایرانی زمانی معنا پیدا می کند که قیمت آنها 20 تا 30 درصد کمتر از محصولات چینی باشد. “
سرگئی بورگازلف، مشاور مستقل صنعت خودرو گفت: سایپ شانسی برای رقابت در بازار روسیه ندارد، زیرا خودروهای این شرکت رقیب مستقیم محصولات خودروساز این کشور به نام AvtoVaz هستند.
به گفته وی، سایپا ابتدا باید فرصت های بازار روسیه را بسنجید و حداقل 1.5 تا 2 هزار خودرو در سال بفروشد. اما برای به دست آوردن موقعیت مناسب در بازار روسیه، سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه شبکه فروش و بازاریابی مورد نیاز است.
ایگور مورزارتو تحلیلگر صنعت خودرو گفت: خودروی ایرانی باید با لادا وستا رقابت کند اما با در نظر گرفتن مالیات و سایر هزینه ها قیمت آن بیشتر خواهد شد. و در واقع این محصولات نیازی به ارائه در روسیه ندارند. از سوی دیگر، ایران کدو از ابتدای سال 2023 تاکنون تنها حدود 100 دستگاه خودرو در روسیه فروخته است.
محصولات چینی مشکل قیمتی با خودروهای ایرانی ندارند و همچنین با در دسترس نبودن خودروهای غیرقابل دسترس در اتوواز به دلیل تحریم، توجه خریداران را به خود جلب می کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *