قطعات خودرو

تولید خودروسازان داخلی در سال جاری از مرز یک میلیون دستگاه گذشت

خودروسازان داخلی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، «عبدالله توکلی لاهیجانی» در گفت وگویی اعلام کرد: جریان تولید وعرضه خودرو وضعیت مناسبی دارد. دو مشکلی که از سال 97 تا 1400 در بازار خودرو کشور رخ داد، به عنوان مثال کاهش خودروسازان داخلی به یک میلیون دستگاه. در شرایط نابسامانی تولید خودرو و آشفتگی بازار خودرو، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مدیریت شد تا در تولید داخلی امسال نسبت به سال گذشته افزایش تولید تمامی خودروها را داشته باشیم.

 

وی افزود: از سوی دیگر با رفع هرج و مرج در بازار خودرو و کاهش قیمت ها در بازار خودروسازان داخلی مواجه هستیم به طوری که میانگین قیمت خودروهای داخلی 26 درصد و قیمت خودروهای مونتاژی کاهش یافته است. خودرو با رشد 43 درصدی از ابتدای سال جاری تاکنون، افزایش تولید و عرضه داخلی و همچنین جریان واردات خودرو، بازار را رقابتی‌تر کرده و با افزایش تولید و عرضه در ماه‌های اخیر سال جاری است. قیمت سهام را نزدیک به قیمت صنعت می یابیم.

 

وی گفت: رصد وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان می‌دهد که با حذف خودرو از کالاهای سرمایه‌ای، تقاضای متقاضیان را در اکثر خودروها مانند برخی خودروها کاهش داده‌ایم. کارخانه کمتر از ده درصد متقاضیان سامانه پرداخت و قرارداد تکمیل شده و در بیش از 80 درصد انواع خودروها میزان تحقق درخواست سامانه کمتر از 50 درصد است.

 

وی با بیان اینکه تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اجرای طرح های تحولی و زیربنایی برای غلبه بر مشکلات کوتاه مدت و روزمره در حوزه خودرو است، گفت: به ویژه با تاکید وزیر صنعت و معدن. و بازرگانی برای استفاده از پنجره فرصت فناوری‌های نوین در بخش خودرو از جمله برقی‌سازی و اتصال می‌تواند زمینه ساز تحول صنعت خودرو در کشور باشد.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر تغییر مقررات خودروسازی کشور در سال های اخیر از طریق نوسازی صنعت ملی خودرو و تدوین آیین نامه های مربوط به قانون سازمان صنعت خودرو آغاز شده است که در حال حاضر ادامه دارد. طرح نهایی در کمیته های ویژه ارائه می شود. مجموعه اقدامات و برنامه ریزی های بعدی در صنعت خودرو در دولت سیزدهم چشم انداز روشنی را برای این صنعت برای عبور از تعارضات و مشکلات کوتاه مدت این صنعت نشان خواهد داد. ایجاد برنامه های تغییر برای این صنعت می تواند به توسعه پایدار این صنعت منجر شود.

 

افزایش تولید خودروهای سواری

وی با اشاره به اینکه در سال جاری حدود 837 هزار دستگاه خودرو تولید شده است، گفت: نسبت به تولید 761 هزار دستگاه خودرو در زمان مشابه پارسال 10 درصد رشد نشان می دهد.

 

توکلی لاهیجانی بیان کرد: در مدت یاد شده 121 هزار دستگاه کامیون در کشور تولید شد که نسبت به سال قبل 36 درصد افزایش داشت.

 

این مقام مسئول در وزارت امنیت گفت: تولید حدود 28 هزار دستگاه خودروی سنگین (کامیون، وانت و تراکتور) و افزایش 21 درصدی تولید در این حوزه را باید ذکر کرد.

 

توکلی لاهیجانی گفت: در این مدت 436 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد افزایش داشت.

 

توکلی لاهیجانی تصریح‌کرد: در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۳ ‌درصد بوده است.

 

وی افزود: از آنجا که اعتقاد دارم ارایه تصویری روشن مبتنی براعداد و ارقام میتواند نقش مهمی در ارتقای یک صنعت و اصلاح کاستی های صنعت داشته باشد، از این رو دفتر صنایع خودرو به صورت منظم از سال گذشته گزارشی تحلیلی همراه با نمودارهای متنوع از تولید و سایر مختصات صنعت خودروی کشور را تحت عنوان آمارنامه صنعت خودرو منتشر می کند که هم اکنون آمارنامه ماه آذر نیز منتشر گردیده است. ارایه منظم این گزارش با جزییات کامل میتواند تصویری روشن از وضعیت صنعت خودروی کشور در حوزه تولید و زمینه ساز جلب مشارکت نخبگان برای ایجاد تحول در صنعت خودروی کشور باشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *