قطعات خودرو

تولید خودرو به رشد منفی رسید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «عصر خودرو» ،سه خودروساز حجیم کشور، مجموع تولید آنها در هشت ماه سال، حدود 610هزار دستگاه بوده که نشان دهنده افت پنج‌درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل دارد.

 

طبق آمار وزارت صمت، مجموع تولید محصولات سواری در دو خودروساز کشور طی هشت ماه امسال، 582هزار دستگاه بوده و این تیراژ به رشد تقریبا سه‌درصدی منجر شده است. آمار وزارت صمت می‌گوید تیراژ کمتر از آن عددی است که خودروسازان به بورس اعلام کرده‌اند. در هر صورت، چه آمار ارائه‌شده به بورس را لحاظ کنیم و چه آمار وزارت صمت را، در هر دو حالت خودروسازان نتوانسته‌اند طبق برنامه تولید این وزارتخانه پیش بروند.

 

در حقیقت دو خودروساز کشور به عنوان شرکت‌های اصلی، کمتر از برنامه پیش‌بینی‌شده تولید داشته‌اند؛ اتفاقی که هدف وزارت صمت حاکی بر تیراژ 1.7میلیون دستگاهی خودرو در سال جاری را با تردیدی جدی‌تر از گذشته مواجه کرده است. وزیر صمت اعلام کرده رشد تولید خودرو در سال جاری بین 14 تا 20درصد خواهد بود.

 

اگر فرض کنیم سهم محصولات سواری ایران‌خودرو و سایپا از هدف‌گذاری 1.7میلیون دستگاهی، یک‌میلیون و 300هزار دستگاه باشد، آنها با توجه به تولید 582 هزار دستگاهی در هشت ماه امسال، باید بالغ بر 700هزار دستگاه محصول دیگر را در چهار ماه باقیمانده از سال به تولید برسانند.

 

برای رسیدن به این هدف خودروسازان باید هر ماه بیش از 175هزار دستگاه محصول را تولید کنند. این در حالی است که رکورد تولید ماهانه خودروسازان در هشت ماه امسال هیچ‌وقت حتی به 100هزار دستگاه هم نرسیده است.

 

حتی اگر فرض کنیم خودروسازان در چهار ماه باقیمانده از سال به اندازه هشت ماه قبل تولید داشته باشند، باز هم کل تیراژشان به یک‌‌میلیون و 300هزار دستگاه نخواهد رسید.

 

با در نظر گرفتن هر یک از این دو آمار مشخص می‌شود روند تولید خودرو در کشور مطلوب نیست. با فرض رشد سه‌درصدی تولید خودرو در هشت‌ماه امسال  نسبت به سال گذشته، مشخص می‌شود نرخ رشد تولید خودروسازان دچار افت نسبت به دوره‌های تجمعی قبل طی امسال شده است. با در نظر گرفتن آمار تولید ارائه‌شده از سوی خودروسازان به بورس، اوضاع بدتر است، چه آنکه افت سه‌درصدی نشان از اوضاع نامناسب خودروسازان در تامین قطعات و جذب نقدینگی دارد.

 

نکته دیگر تیراژ شرکت‌های بخش خصوصی است. جمع کل تولید خودروهای سواری کشور با کمک شرکت‌های بخش خصوصی رشد 15درصدی داشته، اما مجموع تیراژ خودروسازان وابسته به دولت در بازه زمانی تحت بررسی (البته طبق روایت صمت) تنها سه‌درصد بوده است.

 

آمار ارائه‌شده از سوی بورس را به دلیل شفافیت بالاتر آن ملاک قرار می‌دهیم. بنابر آماری که خودروسازان بزرگ به بورس ارائه داده‌اند و در سامانه کدال منتشر شده، کل تولید محصولات سواری آنها در هشت ماه امسال 609هزار و 912 دستگاه بوده است. با توجه به تیراژ 642هزار و 158 دستگاهی این سه خودروساز در هشت ماه مشابه سال گذشته، جمع تولید محصولات سواری آنها حدود پنج‌درصد کاهش یافته است.

 

در این بین بیشترین تیراژ نصیب ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها شده که توانسته‌‌‌اند 341هزار و 306 دستگاه محصول را تولید کنند. سایپایی ها  کاهش تولید 5.2درصدی را در کارنامه خود به ثبت برسانند. تولیدی حدودا 196هزار دستگاهی را در هشت ماه امسال ثبت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش پنج‌درصدی نشان می‌دهد. بنابراین سایپا به‌عکس ایران خودرو، هشت ماه امسال را با افزایش تولید به پایان رسانده است.

 

پارس‌‌‌خودرویی‌‌‌ها با توجه به آمار تولید 72‌هزار و 611دستگاهی، نسبت به هشت ماه مشابه سال گذشته کاهش 16درصدی داشته‌اند. بنابر آمار منتشرشده در کدال، ایران‌‌خودرو در هشت ماه امسال بیشترین تولید خود را به مدل‌های پژو اختصاص داده است. بیشترین تولید ایران‌خودرو در خانواده پژو، به 207 دستی مربوط می‌شود. این شرکت تولید پژو 206 را نیز متوقف کرده است. در بین دیگر محصولات ایران‌‌‌‌خودرو، سمند تیراژ 33هزار و 389دستگاهی را از خود به جا گذاشته که کاهش بیش از 33درصدی را نشان می‌دهد.

 

بنابر آمار ارائه‌‌شده به بورس، دنا نیز در هشت ماه امسال تیراژ 54هزار و 935دستگاهی داشته است. تولید دنا نزدیک به 16درصد رشد را به خود می‌بیند. دیگر محصول ایران‌خودرو به نام رانا با افت تولید در هشت ماه امسال مواجه بوده است.  در گزارشی که ایران‌خودرو برای آبان به بورس ارائه داده، رانا در این ماه کمتر از دو‌هزار و 500 دستگاه تولید داشته است. ایران‌‌‌‌‌خودرو محصولی چینی به نام‌‌‌‌ هایما نیز دارد که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حدودا 18درصد رشد داشته است.

 

سری هم به تارا بزنیم؛ محصولی که ایران‌‌‌خودرویی‌ها آن را روی پلتفرم پژو 301 ساختند. ایران‌‌‌‌خودرو در هشت ماه امسال حدود 29 هزار و 700 دستگاه تارا تولید کرده، محصولی که در مدت مشابه سال گذشته کمتر از 11هزار دستگاه تیراژ داشته است. تولید تارا در هشت ماه امسال  بیش از 2.5برابر شده است.

 

 

دومین خودروساز بزرگ کشور که بیشترین حجم از سبد محصولاتش در هشت ماه امسال به خانواده ایکس 200 اختصاص داشته است. سایپایی‌ها در بازه زمانی تحت بررسی، حدود 162هزار دستگاه از اعضای این خانواده را به تولید رسانده‌اند. تولید خانواده ایکس 200 حدود هشت‌‌درصد کاهش یافته است. اما تولید شاهین در سایپا طی هشت ماه امسال به بالای 33هزار دستگاه رسیده است. تولید این خودرو حدود 67درصد بالا رفته است. طبق آمار اعلام‌‌شده، تیراژ «سایر» هزار و 110 دستگاه بوده است. مهمان جدید سایپا  آریا اتومات است. سایپایی‌ها مجموع 16 دستگاه از این خودروی جدید را به تولید رسانده‌اند.

 

پارس‌خودرویی‌ها در بازه زمانی تحت بررسی، نزدیک به 21هزار و 700 دستگاه کوئیک معمولی را به تولید رسانده‌اند که نسبت به هشت ماه پارسال افت بالای 43درصدی را نشان می‌دهد. پارس‌خودرو، از محصول جدید این شرکت به نام سهند رونمایی کرد. در بازه زمانی تحت بررسی تنها 27 دستگاه تولید داشته است. تعداد تولید این خودرو در آبان فقط شش دستگاه بوده است.

در کارنامه تولید پارس‌خودرو بیشترین تعداد تولید طی هشت ماه امسال به خانواده Q200 تعلق دارد. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید در خانواده خودرویی موردنظر حدود پنج‌هزار دستگاه رشد کرده است. با‌این‌حال این شرکت نام محصول وارداتی خود یعنی زوتی را نیز در لیست گذاشته است. گویا پارس خودرو قصد تولید این محصول را در آینده دارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *