قطعات خودرو

خرید و فروش خودرو با رمزارز؛ خیالبافی یا واقعیت؟

اوایل فروردین‌ماه امسال بود که «ایلان ماسک» مدیر شرکت خودروسازی تسلا اعلام‌کرد: طرفداران این خودروهای گران‌قیمت می‌توانند برای خرید خودروهای این کمپانی از رمزارز بیت‌کوین استفاده کنند.

این در حالی است که «نقد یا معاوضه خودروی خارجی با بیت‌کوین یا اتریوم یا ارزهای دیجیتال موجود حتی معاوضه با ماینر یا ارز دیجیتال»، از جمله مواردی است که در روزها و هفته‌های اخیر به آگهی‌های فضای مجازی کشورمان راه یافته است.

در این میان، برخی‌ها هنوز شرایط جامعه را برای انجام چنین مبادلاتی آماده نمی‌دانند. برخی فعالان بازار خودروهای خارجی، برخلاف آنچه در برخی سایت‌ها و رسانه‌ها مطرح شده منکر انجام خرید و فروش با رمزارزها شدند و گفتند: این عمل به‌شدت ریسکی است و ما حتی با دلار یا سایر ارزها خرید و فروش نمی‌کنیم، زیرا تداخل صنفی محسوب می‌شود.

آنان تاکید داشتند که در چنین مواردی همواره مشتریان را به سمت صراف‌ها و تبدیل ارز به ریال سوق داده‌اند و پس از آن معاملات انجام شده است.

با این وجود، «سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: شاید تاکنون برخی به تعداد انگشت‌شمار به انجام چنین مبادلاتی در بازار خودرو اقدام کرده باشند، اما از آنجایی که هنوز موضوع رمزارزها در کشور به خوبی جا نیفتاده، ریسک‌های خاص خود را به همراه دارد.

وی معتقد است: از آنجایی که سیستم مبادلات بانکی کشور با مشکلاتی مواجه است، بعید به نظر می‌رسد مردم بخواهند خودرو یا هر گونه دارایی دیگر خود را با چیزی معامله کنند که مجازی است و با شرایط فعلی دسترسی به آن هم به سادگی میسر نیست.

لزوم آگاهی‌رسانی و قانونگذاری در زمینه رمزارزها

«امیرحسن کاکایی» استاد دانشگاه معتقد است: هرچند به شخصه رمزارزها را در شرایط کنونی قابل اطمینان نمی‌دانم، اما از طرفی نمی‌توان جلوی مردم را گرفت و از اقدام‌های این‌چنینی برحذر داشت.

وی اظهار داشت: به‌طور نمونه بارها و بارها مشاهده شده فردی خودروی خود را در ازای سهام فرد دیگری معاوضه کرده و چنین معامله‌ای نمی‌تواند غیرقانونی باشد.

استاد دانشگاه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: هرچند مالکیت خصوصی در اسلام محترم شمرده شده و دولت نمی‌تواند جلوی کسی را گرفته یا به صورت دستوری دخالت کند، اما دولت‌ها می‌توانند در تنویر افکار عمومی و آگاهی‌رسانی به آحاد مردم نقش‌آفرین باشند.

وی تاکید کرد:‌ درخصوص رمزارزها نیز باید به مردم آگاهی داد و البته بهتر است قانون‌گذاری هم انجام شود.

کاکایی بیان‌ داشت: در چند سال اخیر با از دست رفتن چندباره ارزش پول، مردم به تبدیل پول‌ و نقدینگی خود به انواع سرمایه از جمله طلا، سکه، خودرو، مسکن و در یکی دو سال اخیر سهام روی آوردند، اما با قفل شدن بازار خودرو و مسکن و کاهش اعتماد به سرمایه‌گذاری در بورس، اکنون مردم بین دو گزینه اعتماد به بانک مرکزی یا رمزارزها در حال تصمیم‌گیری‌اند.

وی تصریح‌کرد: همه چیز به نحوه عملکرد بانک مرکزی در روزهای آینده بستگی دارد، زیرا هرچند بسیاری افراد اعتمادی به رمزارزها و ارزهای دیجیتال ندارند اما برخی نیز از این راه به سودهای خوبی رسیده‌اند و اینجا عملکرد بانک مرکزی می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

این استاد دانشگاه گفت: دولت و حاکمیت باید به شدت روی موضوع بازگشت اعتماد مردم به نظام بانکی و اقتصادی کار کنند و به طریق درست و نه دستوری، تورم را کنترل کنند.

به‌تازگی بانک مرکزی در هشدار مجدد به معامله‌گران رمزارزها، به هم‌میهنان توصیه کرد که از خرید و فروش رمزارزها خودداری کنند.

طبق مصوبه هیات دولت فقط رمز ارزهای استخراجی در داخل کشور طبق ضوابط می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و از این رو معامله دیگر رمزارزها مجاز نیست.

بر این اساس صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط یاد شده نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند، اما معامله و خرید فروش رمزارزهای دیگر مجاز نیست. 

شایان ذکر است ذکر است بر اساس مصوبه دولت، همه مخاطره‌ها و ریسک‌های انجام تبادل هر نوع رمزارز فقط بر عهده متعاملین است.  

منبع: ایرنا

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است