قطعات خودرو

با برنده شدن در لاتاری ثبت‌نام خودرو، ۱۲۰ درصد سود کنید!

آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با «قطعات خودرو» با اشاره به اصل پارتو اظهار کرد: بر اساس این اصل یا قانون ۸۰_۲۰، در هر مسئله‌ای تقریباً ۸۰ درصد اثرات از ۲۰ درصد علت‌ها ناشی می‌شوند. به عبارت دیگر ما در زمینه تولید در حوزه خودرو، با موانع و چالش‌هایی مواجه هستیم که در صورت حل آن، ۸۰ درصد مشکلات تولید حل خواهد شد. در همین راستا در صنعت خودرو، قیمت‌گذاری دستوری مهم‌ترین چالش به شمار می‌رود که در صورت حذف آن، ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان حل خواهد شد.

وی ادامه داد: مردم تقریباً خودرو را با دو برابر قیمت کارخانه خریداری می‌کنند. به عنوان مثال قیمت کارخانه‌ای خودروی پراید ۴۲ میلیون تومان بود اما در بازار ۱۰۰ میلیون تومان معامله شد. همچنین قیمت کارخانه‌ای پژو ۲۰۶ و خودروی شاهین به ترتیب ۱۰۰ میلیون و ۲۶۷ میلیون تومان است؛ ولی در بازار حدود ۲۰۰ میلیون تومان و ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

حذف تقاضای کاذب از بازار با اصلاح قیمت‌گذاری دستوری

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: در‌شرایطی که تفاوت‌های بسیاری میان قیمت کارخانه‌ای خودرو و فروش آن در بازار وجود دارد، افرادی که مجبور به خرید خودرو هستند، باید خودرو را با قیمتی گزاف خریداری کنند. در‌مقابل، افرادی که با نیت سوددهی اقدام به خرید خودرو می‌کنند، از این خرید رضایت کافی داشته و سود خوبی را به جیب می‌زنند. قیمت خودرو باید به صورت آزاد تعیین شود و دستوری نباشد. این قیمت‌گذاری باید بر اساس عرضه و تقاضا، نرخ تولید و قیمت تمام‌شده کالا در کارخانه به اضافه سودی معقول در نظر گرفته شود. در این صورت عرضه و تولید افزایش پیدا کرده و تقاضای کاذب در بازار حذف خواهد شد.

سود ۱۲۰ درصدی لاتاری ثبت‌نام خودرو

وی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر تقاضای کاذب در بازار وجود دارد. در حال حاضر اگر کسی در لاتاری ثبت‌نام خودرو برنده شود، حداقل ۸۰ و حداکثر ۱۲۰ درصد سود خواهد کرد. در چه لاتاری‌ای می‌توان چنین سودی کسب کرد؟ بنابراین زمانی که عرضه افزایش پیدا کرده و قیمت خودرو از سوی کارخانه منطقی تعیین شود، تقاضای کاذب از بازار رخت می‌بندد.

محبی‌نژاد با ذکر مثالی یادآور شد: تصور کنید قیمت کارخانه‌ای خودرو پژو ۲۰۶، ۱۴۰ میلیون تومان تمام شود و در بازار حدود ۲۰۰ میلیون تومان به فروش برسد. همچنین عرضه به گونه‌ای باشد که نیاز به خرید و فروش فوری در بازار احساس نشود و فرد با مراجعه به کارخانه خودرو مورد نظر خود را خریداری کند. در چنین شرایطی هم برای کارخانه، هم برای تولید‌کننده و هم برای خودروساز به صرفه است که تیراژ تولیدات خود را افزایش دهند.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از خودروسازان و قطعه‌سازان در‌وضعیتی قرار دارند که هر چه بیشتر تولید کنند، بیشتر زیان خواهند کرد. این‌که می‌گویند خودرو گران و ارزان شده صحیح نیست؛ گرانی و ارزانی مفهومی نسبی تلقی می‌شود. اگر شما از من بپرسید آیا مردم توان خرید خودرو را دارند؟ پاسخ من منفی است. من می‌گویم توان خرید مردم برای خرید کالا‌های بادوام تولید داخل بسیار کاهش پیدا کرده و با نرخ تورم تناسب چندانی ندارد. البته امسال با توجه به افزایش حقوق‌های اعمال شده، توان خرید مردم کمی افزایش پیدا کرده است؛ اما این افزایش حقوق آن‌قدر چشمگیر نیست که با کمک آن بتوان این معضل خرید خودرو به صورت اساسی حل کند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: از طرفی نباید خودرو را در ایران سرکوب قیمتی کنیم که در نهایت به شکاف قیمت بازار با تولید کارخانه به ۱۰۰ درصد منجر شده و رانت عظیمی به جیب منفعت‌طلبان‌ واریز خواهد کرد. در چنین شرایطی نقدینگی خودروساز و قطعه‌ساز روز به روز کاهش پیدا کرده و این افراد با هر کالایی که تولید می‌کنند، ضرر بیشتری خواهند کرد. به گونه‌ای دیگر می‌توان گفت هم نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان از دست می‌رود و هم سود چندانی نخواهند کرد، بنابراین قیمت‌گذاری دستوری در نهایت هم برای مردم و هم برای خودروساز و قطعه‌ساز به شکست خواهد انجامید.

ضرورت اصلاح قیمت‌گذاری دستوری خودرو

وی اضافه کرد: بزرگ‌ترین عامل و مانع جهش تولید در صنعت خودرو، بحث قیمت‌گذاری دستوری است که باید اصلاح شود. مباحث دیگر همانند تامین مواد اولیه، نقدینگی، بسته‌های مشوق، تولید داخلی قطعات خودرو، تامین مواد اولیه و ارز مورد نیاز این صنعت، رفع موانع و مشکلات گمرکی و غیره ذیل سرفصل قیمت‌گذاری دستوری قرار می‌گیرد. در صورت اصلاح قیمت‌گذاری دستوری خودرو، بخشی از مشکلات به صورت اتوماتیک حل خواهد شده و می‌توان نسبت باقی به حل باقی موارد اقدام کرد.

قیمت‌گذاری دستوری، گلوی صنعت خودرو را می‌فشارد

محبی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: شاید به جرئت بتوان گفت تفاوت صنعت خودرو کشور با سایر صنایع در زمینه قیمت‌گذاری دستوری است. در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری خودرو گلوی صنعت خودرو را فشرده و کم‌کم آن را خفه می‌کند و در نهایت این صنعت را از بین می‌برد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *