قطعات خودرو

خودروهای برقی در گذار از 2021 به 2022

به گزارش سایپانیوز، سال 2022 مشتریان با تعداد گزینه های خیلی بیشتری در عرصه خودروهای برقی مواجه خواهند بود. سهم خودروهای برقی از بازار خودروهای نو در سال 2021 فقط 3 درصد بود اما در سال 2022 به 5 درصد خواهد رسید.

همین موقع سال پیش،‌ حتی فورد وانت برقی خود را رونمایی هم نکرده بود و گزینه پیش روی سیاستمداران در بازار آمریکا سخت گیری بیشتر برای استانداردهای آلایندگی و بهینه سازی مصرف سوخت بود تا حمایت از خودروهای با آلایندگی صفر؛ حتی استارت آپ های خودروهای برقی محصولی برای تحویل به مشتری نداشتند.

حالا بعد از گذشت یک سال، همه چیز فرق کرده است.

از زمان رونمایی اف-150 لایتنینگ [نسخه تمام برقی پرفروش ترین وانت بازار آمریکا] در ماه مه،‌ تا به حال 200 هزار دستگاه از این وانت پیش فروش شده و فورد از ترس آن که نتواند به تعهدات خود عمل کند،‌ روند پیش فروش این وانت را متوقف کرده است.

دولت بایدن می خواهد 500 هزار جایگاه شارژ خودروهای برقی را در سراسر ایالات متحده ایجاد کند. فصل پاییز سال 2021 دو خودروساز ریویان و لوسید اولین محصولات خود را تحویل مشتریان خود کردند.

همه ی این ها نشان می دهد که سال 2021 یکی از نقاط عطف در صنعت خودرو و یکی از مهمترین سال ها برای عرصه خودروهای برقی بوده است. انتظار می رود که سال 2022 ادامه همین روند باشد و تولید خودروهای برقی شتاب بیشتری بگیرد.

تسلا که بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی دنیا است، به زحمت خود را با تقاضای بالای موجود در بازار وفق داده است و به یقین در سال 2022 شاهد افزایش ظرفیت این خودروساز خواهیم بود. دو کارخانه دیگر تسلا، یکی در برلین و دیگری در تگزاس همین به زودی وارد مدار تولید خواهند شد و بازار تشنه پاسخ بهتری خواهد گرفت.

سال 2021 تسلا برترین خودروساز برقی جهان بود اما این وضع به همین شکل باقی نخواهد ماند، غول های عظیم خودروسازی از جمله فورد، فولکس واگن و تویوتا دست روی دست نگذاشته اند و سال 2022 موج سهمگینی از خودروهای متنوع برقی وارد بازار جهانی خواهد شد. بر اساس داده های منتشر شده توسط مؤسسه تحقیقاتی گایدهاوس اینسایتس Guidehouse Insights تنوع خودروهای برقی بازار آمریکا از 20 مدل در سال 2021 به به 40 مدل در سال 2022 افزایش خواهد یافت.

مشتریان در سال 2022 انتخاب راحت تر و مناسب تری برای سبک زندگی و بودجه ی خود در میان این همه تنوع خودروی برقی خواهند داشت و فقط محدود به خودروهای گران تسلا  یا هاچبک کوچک برقی نخواهند بود.

استفانی برینلی Stephanie Brinley تحلیل گر از مؤسسه ای اچ اس مارکیت IHS Markit می گوید: «به منظور آن که خودروهای برقی بیش از پیش موفق باشند باید نیاز مشتریان بازار را تأمین کنند و باید انواعی از خودروها گسترش پیدا کنند که با سبک زندگی و بودجه مردم مطابقت بیشتری دارند. مشتریانی که به وانت برقی نیاز دارند فقط به صرف قصد خرید خودروی برقی نمی توانند نیاز خود را با یک هاچبک برقی رفع کنند.»

در سال 2022، فورد اف-150 لایتنینگ خود را به مشتریان تحویل خواهد داد و کادیلاک اولین شاسی بلند برقی خود به نام لیریک Lyric را به دست مشتری می رساند. تویوتا هم پرفروش ترین شاسی بلند جمع و جور خود را به شکل برقی و با نام BZ4X راهی بازار آمریکا خواهد کرد.

البته همه خبرها به این خوبی نیست و این را می دانیم که در سال 2022 همچنان معضل کمبود یا نبود تراشه [پردازشگرهای نیمه هادی] همچنان بر صنعت خودرو سایه خواهد افکند و بر قیمت خودروها اثر منفی خود را برجای خواهد گذاشت.

بر اساس تخمین آی اچ اس مارکیت، سال 2022 سهم خودروهای برقی از بازار خودرو از 5 درصد عبور خواهد کرد که جهش بزرگی نسبت به سال گذشته است و به احتمال زیاد تا سال 2030 از 30 درصد عبور خواهد کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *