قطعات خودرو

7 تحول سیستم ترمز خودروهای خودران چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»، صنعت ترمز در خودروهای خودران تا سال 2021 تغییرات بسیاری را تجربه کرده است و احتمالا تا سال 2025 نیز بیشتر از پیش توسعه‌ خواهد یافت. صنعت‌خودرو به‌شدت در حال پیشرفت است و با توسعه خودروهای خودران، یکی از بخش‌هایی که دچار تحولات چشمگیری خواهد شد، بحث ترمز این خودروهاست. چراکه در خودران‌ها کمترین درگیری بین راننده و خودرو وجود دارد و قرار است تمام بخش‌ها توسط هوش مصنوعی اداره شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو در این خودروها سیستم ترمز است.

 

به‌لحاظ ایمنی خودران‌ها باید بهترین عملکرد را ارائه دهند و کمترین خطا را داشته باشند. از این حیث پیش‌بینی می‌شود سیستم ترمز خودرو در این خودروها طی سال‌های آینده بیشترین تغییر را

 

به‌خود ببیند و هوش مصنوعی با ضریب خطای بسیار پایین‌تر از انسان، کار توقف خودرو را به‌عهده گیرد. برخی تغییرات و توسعه‌های مهم صنعت‌ترمز در خودروهای خودران در ادامه معرفی می‌شود.
سیستم‌های ترمز ضدقفل (ABS): سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS) از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین تکنولوژی‌های ترمز در خودروهای خودران بوده‌اند. این سیستم‌ها با کنترل الکترونیکی ترمزها، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کرده و شرایط ترمزگیری را به‌شکل بهتری کنترل می‌کنند.

 

سیستم ترمز هیدرولیک الکترونیکی (EHB): در برخی خودروهای خودران پیشرفته، سیستم ترمز هیدرولیک الکترونیکی (EHB) استفاده می‌شود. این سیستم، ترمزها را با استفاده از یک ماشین قابل برنامه‌ریزی و الکترومغناطیسی کنترل می‌کند و عملکرد بهتری در توقف و تسریع فراهم می‌کند.

 

سیستم ترمز خودکار اضطراری (AEB): سیستم ترمز خودکار اضطراری (AEB) یکی دیگر از توسعه‌های مهم در صنعت‌ترمز خودروهای خودران است. این سیستم با استفاده از سنسورها و دوربین‌های موجود در خودرو، درصورت تشخیص خطر تصادف، بدون نیاز به‌دخالت راننده، ترمزها را به‌صورت خودکار فعال می‌کند.

 

سیستم ترمز عقب بازپاشی کننده (RBS): سیستم ترمز عقب بازپاشی کننده (RBS) یک فناوری ایمنی در خودروهاست که باعث کاهش فاصله ترمزگیری و افزایش پایداری خودرو در شرایط نامساعد جاده مانند باران، برف، یخبندان و … می‌شود. این سیستم با استفاده از سنسورهای موجود در قسمت عقب خودرو، فاصله بین خودرو و ماشین‌های دیگر را اندازه‌گیری کرده و درصورت نزدیک شدن به‌خودرو جلویی، به‌صورت خودکار ترمز عقب را بازپاشیده و فضای بین دو خودرو را حفظ می‌کند.

 

سیستم توقف اضطراری (EBS): این سیستم با استفاده از حسگرهای الکترونیکی، درصورت بروز وضعیت اضطراری، خودرو را به‌صورت خودکار متوقف می‌کند.

 

ساماندهی الکترونیک (ESC): این ساماندهی با جلوگیری از چرخش بالای خودرو در حین نوسانات و نابسامانی‌های جاده، عملکرد و پایداری خودرو را بهبود می‌دهد.

 

ساماندهی پیش‌بینی‌شده (PSC): با استفاده از حسگرهای الکترونیکی، این ساماندهی قادر است به‌صورت پیش‌بینی‌شده، خودرو را متوقف و از بروز تصادف جلوگیری کند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *