قطعات خودرو

برند داتسون برای دومین بار در تاریخ خودروسازی تعطیل شد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، پیش از این کارخانه‌های داتسون در روسیه و اندونزی تعطیل شده بودند و آخرین خط تولید این شرکت در هند نیز به پایان راه رسید.

مرگ تدریجی برند داتسون پیش از این در گزارش‌های مالی انعکاس یافته بود. در سال 2019 و پس از رسوایی مالی کارلوس گوسن، استراتژی نیسان در مسیر حذف این برند قرار گرفت. از آن زمان تاکنون در مسیر مرگ قرار گرفت و روز به روز از فروش این برند کاسته شد. لازم به ذکر است که خودرو اقتصادی داتسون Go، یکی از نامزدهای جایگزینی پراید در سالیان پیش بود. این هاچ‌بک که در کلاس سوپرمینی قرار می‌گرفت، به همراه داتسون Go+ جزو محصولات پرفروش این برند در هند محسوب می‌شد.

با وجود توقف تولید و عرضه محصولات این برند ، نیسان متعهد است تا به دارندگان خودروهای این برند خدمات ارائه کند. همچنین وب‌سایت این برند در هند همچنان فعال است و مشخصات فنی مدل‌های این شرکت همچنان قابل مشاهده هستند.

این برند در سال 1939 و به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های نیسان تاسیس شد. هدف این برند در آن زمان بازارهای صادراتی نیسان بود، به این معنا که خودروها با برند نیسان در خاک ژاپن به فروش می‌رسیدند و سایر مصرف‌کنندگان در جهان محصولات نیسان را با این برند تحویل می‌گرفتند.

نیسان در سال 1986 پایان کار این برند را اعلام کرد و این برند را کنار گذاشت. اما پس از حدود سه دهه سکوت، برند داتسون در سال 2012 یکبار دیگر احیا شد. در آن زمان این برند وظیفه متفاوتی داشت، این برند اکنون برای تولید و عرضه خودروهای ارزان‌قیمت به بازار کشورهای در حال توسعه احیا شده بود.

به عبارت دیگر نیسان سعی کرد پروژه رنو با داچیا را تکرار کند اما نتایج آن با پروژه رنو بسیار متفاوت بودند.

 

داتسون کراس

 

سوپرمینی داتسون Go نخستین و پرفروش‌ترین مدل این برند پس از احیای مجدد بود که در سال 2013 معرفی شد. پس از آن نیز این برند نسخه هفت نفره این خودرو را با نام داتسون Go+ معرفی کرد.

در روسیه، داتسون سدان On-DO و هاچ بک Mi-DO را در سال 2014 بر اساس لادا گرانتا و لادا کالینا معرفی کرد. پروژه‌های این برند در روسیه موفقیت آمیز نبودند چرا که این کشور پس از حمله به شبه جزیره کریمه تحت تحریم قرار گرفت.

در نهایت کراس‌اوور داتسون مگنیت آخرین محصول این برند بود که می‌توانست به نجات داتسون کمک کند اما نسخه نهایی این کراس‌اوور زمانی به بازار عرضه شد که برای نجات داتسون دیر شده بود. این کراس‌اوور اکنون با برند اصلی و تحت عنوان نیسان مگنیت در بازار حضور خواهد داشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *