قطعات خودرو

درخواست از رانندگان فرمول یک برای اعتراض به حقوق بشر در عربستان و بحرین

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، فعالان حقوق بشری می‌گویند لوئیس همیلتون و دیگر رانندگان فرمول یک می‌توانند به رفع “خلأ اخلاقی” موجود در این رشته ورزشی پرطرفدار کمک کنند. به عقیده این دسته از افراد، رانندگان فرمول یک می‌توانند از فرصت برگزاری مسابقات در بحرین و عربستان سعودی برای حمایت از حقوق بشر استفاده کنند.

 

پاول سوریون که عضو مجلس اعیان بریتانیاست در خلال برگزاری کنفرانس خبری که توسط موسسه حقوق بشر و دموکراسی بحرین برپا شده بود اظهار داشت ورزش در دوراهی قرار داشته است. او گفت:

دو راهی مشخصی در فرمول یک وجود دارد. یک راه آن است که خلأ اخلاقی انتخاب شود و به نظر می‌رسد مدیران و مقامات برگزار کننده چنین راهی را انتخاب کرده‌اند. راه دوم نیز توسط برخی رانندگان انتخاب می‌شود، رانندگانی که می‌دانند از جایگاه و رشته ورزشی خود نه تنها برای درآمدزایی بلکه برای اهداف خوب استفاده کنند. آن‌ها نمی‌توانند نقض حقوق بشر در کشورهایی را که گرندپری فرمول یک در آن برگزار می‌شود نادیده بگیرند.

لوئیس همیلتون که هفت بار قهرمان دنیا شده است و برای مرسدس بنز رانندگی می‌کند از جایگاه خود برای انتقاد از نقض حقوق بشر و نابرابری‌های نژادی در سراسر دنیا استفاده کرده است.

 

از طرف دیگر باید گفت بدنه قانون‌گذاری فرمول یک در ماه‌های گذشته تغییراتی را اعمال کرده و از رانندگان خواسته است پیش از اظهارنظرهای سیاسی، مذهبی و شخصی مجوزهای لازم را دریافت کنند.

 

همیلتون که سال ۲۰۲۱ اظهار داشت فرمول یک نمی‌تواند مشکلاتی را که در کشورهای برگزار کننده مسابقات وجود دارد نادیده بگیرد به این نکته نیز اشاره کرد که همچنان به اظهارنظر در زمینه‌های موردبحث ادامه خواهد داد و دیگر رانندگان نیز اظهارات مشابهی داشته‌اند.

 

 

تا چندی دیگر مسابقات گرندپری بحرین و عربستان سعودی برگزار خواهد شد و موسسه حقوق بشر و دموکراسی بحرین می‌گوید دو کشور از زمان برگزاری مسابقات سال پیش تاکنون قوانین را بیش از پیش زیر پا گذاشته‌اند.

 

این موسسه، فرمول یک را به تسهیل چنین مشکلاتی متهم می‌کند. موسسه یاد شده خواهان تحقیقات مستقل به منظور نقش برگزاری مسابقات در نقض حقوق بشر در بحرین و عربستان است.

موسسه حقوق بشر و دموکراسی بحرین می‌گوید در نامه‌ای به استفانو دومنیکالی مدیر ارشد فرمول یک خواهان ملاقات او با قربانیان نقض حقوق بشر بوده است و از تمامی اهرم‌های خود جهت آزادی فعالان زندانی استفاده می‌کند.

 

این موسسه می‌گوید ۱۲ زندانی با حکم‌های اعدام در بحرین مواجه هستند. دولت بحرین اما می‌گوید از نقش فرمول یک در رفع مشکلات حقوق بشری در تمامی کشورها حمایت می‌کند. از طرفی عضو مجلس اعیان بریتانیا اظهار می‌دارد از رانندگانی که در کشورهای ناقض حقوق بشر مسابقه نمی‌دهند حمایت شود.

 

فرمول یک نیز گفته است به دنبال ایفای نقش مثبت در تمامی کشورهایی است که مسابقات در آن برگزار می‌شود و جایگاه خود در زمینه حقوق بشر و دیگر مشکلات را برای تمامی شرکا و مجریان شفاف ساخته است.

 

سخنگوی فیا نیز خاطرنشان می‌سازد امکان مداخله در امور داخلی یک کشور را ندارد اما نسبت به سختی‌هایی که برخی افراد در این کشورها متحمل می‌شوند بی‌تفاوت نیست.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *