قطعات خودرو

در آرزوی تولید خودروی با کیفیت

اتاق تهران – با تمام ممنوعیت هایی که برای واردات خودروهای خارجی رخ داد، کیفیت محصولات داخلی تغییر نکرده است. کیفیت پایین و قیمت هایی که مدام بالاتر می رود، به نقطه اعتراض و انتقاد مردم و مسئولان تبدیل شده است. حالا وزیر صمت گفته است که از سال ۱۴۰۲ نباید خودرو زیر ۳ ستاره داشته باشیم.

سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت گفته است: هدف گذاری برای تولید بیش از یک میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم و از سال ۱۴۰۲ به بعد نباید خودرو زیر سه ستاره کیفی تولید شود.

فاطمی امین در حالی صحبت از ستاره کیفی خودروها می کند که گزارش ارزشیابی کیفی خودرو شهریور ۱۴۰۰ نشان می دهد از بین خودروهای تولید شده در کشور، وانت نیسان تک سوز و دوگانه سوز آپشنال تنها یک ستاره کیفی دارند. همچنین در بخش خودروهای سواری هم ام‌وی‌ام ایکس 335 دو ستاره کیفی را به دست آورده است.

البته تا زمانی که پراید تولید می شد، این خودرو گوی سبقت را از میان بی کیفیت‌ها می ربود. اما حالا اوضاع تغییر کرده است. همچنین در بین خودروهای سواری تنها دنا پلاس توربو اتوماتیک و دیگنیتی توانسته اند 5 ستاره کیفی را به دست آورند.

روی دیگر صحبت های وزیر صمت به تعداد تولید خودرو اشاره داشته است. در حالی فاطمی امین مدعی است سال 1401 ایران یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد که انجمن جهانی لوازم نقلیه موتوری در گزارش خود عنوان کرده ایران در سال 2020، در مجموع 880 هزار و 997 دستگاه خودرو تولید کرده است. به این ترتیب ایران باید سال آینده دو برابر این مقدار خودرو تولید کند تا بتواند به عدد وعده داده وزیر صمت برسد.

از زمانی که امریکا از برجام خارج شد، صنعت خودروسازی ایران حتی زودتر از صنعت نفت آسیب دید. توافقنامه ها و همکاری های امضا شده با کشورهای خارجی و شرکت های خودروسازی بزرگ جهان به سرعت متوقف و لغو شد و هرروز میزان بیشتری از تعداد تولید آب رفت. آمار جهانی نشان می دهد که ایران در سال 2019، 851 هزار و 60 دستگاه خودروی سواری و تجاری تولید کرده که نسبت به سال 2018، 25 درصد کاهش را نشان می داد.

2018، اوضاع کمی بهتر بود و میزان تولید ایران هنوز زیر یک میلیون دستگاه نرسیده بود. در این سال ایران یک میلیون 95 هزار و 526 دستگاه خودرو تولید کرده بود که این میزان هم نسبت به سال قبل رشد منفی 7.2 درصدی را تجربه می کرد.

طی سال های اخیر، قبل از خروج امریکا از برجام، بهترین میزان تولید در کشور مربوط به سال 2017 بوده است، سالی که در آن ایران یک میلیون و 515 هزار و 396 دستگاه خودرو تولید کرد که با رشد 18.19 درصدی هم همراه بود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است