قطعات خودرو

در نخستین همایش گروه «نواندیشان و پیشکسوتان» مطرح شد: با حفظ شخصيت حقيقي بايد شخصيت جمعي داشته باشيم

به گزارش خبرنگار قطعات خودرو، در نخستین همایش گروه «نواندیشان و پیشکسوتان»  که امروز (دوشنبه، 24 آبان ماه) در هتل فردوسي تهران برگزار شد، ابتدا فیلمی از گفت‌وگوی بشارت‌نیا – صاحب امتياز و مدیرمسئول نشریه قطعات خودرو – با جمعی از فعالان صنف خودرو پخش شد.

در این فیلم، علی‌اکبر بخشي درباره صنف خودرو مطالبي را مطرح کرد. همچنین پس از سخنان سیداحمد طباطبایی، غلامحسین حمزه درباره اتحادیه، لزوم داشتن گارانتی و همچنین تشکیل گروه «نواندیشان و پیشکسوتان» سخن گفت.

بايد بر توليد متمركز شويم

از دیگر حاضران در این فیلم می‌توان به سیدامیر نواب کاشانی و افشین اصغرزاده اشاره کرد. اکبر پناهی‌پور نیز به پایین بودن کیفیت برخی قطعات چینی اشاره کرد. او همچنین تاکید کرد که باید بر تولید متمرکز شویم.

سیداحمد حسینی و حمیدرضا نیک‌آیین از دیگر حاضران در این فیلم بودند. نیک‌آئین در سخنانی با اشاره به این‌که جامعه به سمت مجازی شدن می‌رود، افزود: گروه نواندیشان و پيشكسوتان باید مقاصد رفاه حال مصرف‌کنندگان خود را برساند.

پناهی‌پور در بخش ديگري از سخنانش، با اشاره به زیاد شدن تعداد لوازم یدکی‌فروشی‌ها، آینده این صنف را در سفارش اینترنتی دانست.

اتحاديه نبايد بدون رييس مي‌ماند

محمدتقی مروج و عزیزالله ایزدی نیز سخنانی را درباره اتحادیه مطرح کردند. ایزدی از حضور نداشتن رئیس در جلسات هیئت مدیره اتحادیه انتقاد و این شرایط را باعث از هم پاشیدگی اتحادیه دانست.

ابراهیم غفوری نیز تاکید کرد که اتحادیه نباید چند سال بدون رئیس می‌ماند. ناصر سبزیان هم گفت: اتحادیه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی نکرده است.

ما كجا ديده مي‌شويم؟

پس از پخش این فیلم، حسن بشارت‌نیا در جمع مهمانان اين همايش حاضر شد و در سخنانی اظهار کرد: در کشور ما هشت‌هزار اتحادیه با حدود ۴۸هزار نفر عضو هیئت مدیره اتحادیه وجود دارد. این افراد کجا دیده می‌شوند؟ تا کنون بیش از 2 میلیون 400 هزار واحد صنفی جواز کسب گرفته‌اند؛ اما این عدد بزرگ در كجا دیده می‌شود؟ همچنین ۵۴ صنعت در خدمت تولید خودرو و قطعات خودرو هستند.

صاحب امتياز و مديرمسوول نشريه قطعات خودرو ادامه داد: بعد از ما، مکانیک‌ها هم هستند. این زیاد بودن آیا به ما کمک کرده است؟ خیر. ما بسیار اتحادیه داریم، ولی شخصیت جمعی ضعیفی داریم. اتاق اصناف ایران چگونه به دولت وصل شده است؟ از طریق یک دبیرخانه كه همه ما باید حرف‌های خود را به آنجا بگوییم، تا مسوول آنجا به معاون بگوید، معاون به وزیر بگويد و شاید موضوع در جلسه هیئت دولت مطرح شود.

بايد شخصيت مشترك بسازيم

او تاكيد كرد: ما شخصیت مشترک نداریم و امروز می‌خواهیم شخصیت مشترک برای خودمان درست کنیم و این شخصیت مشترک ثبت شود تا از این شخصیت مشترک هر جا لازم شد، بتوانیم استفاده کنیم.

وي در ادامه اظهار كرد: اگر پنج سال دیگر، سایتی مانند دیجی‌کالا بازار ما را گرفت چه می‌شود؟ در آن شرایط، همان خرده‌پاها نابود نمی‌شوند؟ سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا كم نيستند. باید کاری کنیم.

بشارت‌نيا با تاكيد بر اين‌كه روش‌ها در حال عوض شدن هستند و مردم طور دیگری انتظار خرید دارند، توضيح داد: مردم می‌خواهند درباره کالا، خیلی چیزها را بدانند.

مالكيت و مديريت بايد تعريف شوند

او همچنين گفت: ما باید مالکیت و مدیریت را تعریف کنیم.  زمانی مالکیت داشتیم و خودمان آن را مدیریت می‌کردیم؛ اما کم‌کم مالکیت ما زیاد شد و توان مدیریتی ما جواب نمی داد. در این شرایط، یا باید مالکیت بزرگ را خرد می‌کردیم، یا فرزندان مالكان اوليه بايد با هم کنار می‌آمدند و نام را حفظ می‌کردند. بعد که بچه‌ها زیاد می‌شوند، به سختی می‌توان بین مالکیت و مدیریت اتحاد ایجاد کرد.

وي با بيان اين‌كه همه ما یک برند هستیم، ادامه داد: صنایع و صنوف خودرویي، مکانیک‌ها، تولیدکنندگان و … همه باهم هستیم. ما یک زنجیره تامین، توزیع و خدمات را تشکیل می‌دهیم. اگر این زنجیر به هم خوب وصل نشده باشد، ارزش را دیگران می‌برند.

بشارت‌نیا با اشاره به حضور افرادي از ایساکو در جمع حاضران، گفت: اگر هزینه توزیع کالا زیاد باشد، بازار ما برای همه جذاب می‌شود. باید هزینه توزیع را پایین بیاوریم تا بازار برای ما بماند.

در این جلسه، اسكندر معترف – پيشكسوت حوزه خودرو – به این موضوع كه ۱۰ سال پیش از کار کنار کشید و در آن زمان، مشکلی با اداره مالیات داشت اشاره کرد و گفت: حسن نیت‌ها در اتحادیه به جای خود، اما گاهی زور لازم است.

می‌خواهیم شخصیت حقوقی خصوصی درست کنیم

بشارت‌نيا نيز در این‌باره گفت: زور در مشت اتحادیه نیست. اتحادیه یک شخصیت حقوقی عمومی است و ما می‌خواهیم شخصیت حقوقی خصوصی درست کنیم. وقتی مالکیت عمومی درست کردیم، باید جریان‌ساز باشد، آینده را پیش‌بینی کند و وضعیت امروز را نیز دقیق بگوید. اگر شخصیت حقوقی و مالکیت جمعی داشتیم و وضع حال را می‌دانستیم، می‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم.

او ادامه داد: در ایران نمی‌توان سرمایه‌گذاری بلندمدت داشت؛ اما با هویت جمعی شاید بتوان این کار را انجام داد. اگر در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها بتوان دخالت کرد، می‌توان کار بلندمدت انجام داد.

پيشنهاد ما ايجاد يك تعاوني است

بشارت‌نيا تصريح كرد: پیشنهاد ما این است که برای شخصیت عمومی و مالکیت مشترک و صندوق مجازي، بهترین کار ایجاد يك تعاونی است. پیش از این، قانون تعاونی را درست نمی‌دانستیم و درست اجرا نمی‌کردیم؛ اما ما می‌خواهیم تعاونی علمی بزنیم و نه تعاونی رانتی. اگر انجمن درست کنیم، خوب است، اما اگر اقتصاد آن را ندیده باشیم، شکست می‌خورد. ما می‌خواهیم يك تعاونی، از تولید تا مصرف بزنیم.

در این جلسه، محمدرضا ملاکی نيز گفت: با بخشی از سخنان درباره انجام کار بلندمدت موافقم؛ اما بخشی از این کار نیز مسئولیت اجتماعی ماست. البته لزوماً این‌طور نیست که باید به مراجع قدرت و حاکمیت وصل باشیم. اگر اراده و همت باشد، در این شرایط هم می‌توان کار کرد. در تهدید باید فرصت‌ها را دید.

او افزود: در صنف خودمان، تعاونی‌هایی را سراغ دارم که اتفاق خاصی از آن‌ها ندیدیم، مثلاً تعاونی‌اي که اول انقلاب بود چه شد؟ چگونه تسویه شد؟

بشارت‌نیا در این‌باره گفت: آن زمان هشت یا نه تعاونی بودند که با دستور ایجاد شده بودند و رانتی بودند. ما می‌خواهیم تعاونی را براساس علم تعاون ایجاد کنیم.

او با اشاره به سخنان ملاكي، اظهار كرد: البته كه در این شرایط هم می‌توانیم کار کنیم. منظور من از دسترسی به مراکز قدرت، داشتن روابط و زد و بند کردن نیست. منظورم این است که مراکز قدرت، قدرت ما را ببینند.

به همبستگي نياز داريم

در ادامه این همایش، سيداحمد حسینی – مشاور حقوقي اتحاديه – اظهار کرد: یکی از مشکلات ما، کثرت ماست. به این معنی که ما را از هم جدا کرده‌اند. اگر قرار باشد در این مسیر تداوم داشته باشیم نیاز به همبستگی داریم.

او ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تا كنون قانون نظام صنفی تغییرات زیادی کرده است که یکی از آن‌ها اجازه حضور نداشتن اعضای قدیمی هیئت مدیره در هیئت مدیره‌های آینده است. یعنی كسي که در سال‌های گذشته بوده باید برود و تجربه‌های خود را ببرد و ما از اول شروع کنیم؟! چه باید کنیم؟ ما آمده‌ایم که تشکلی را ایجاد کنیم که کنار هم باشیم. باور ما این است که نیروی جوان در کنار تجربه پیشکسوتان باید باشد.

ارتباط ما با قواي سه‌گانه قطع است

وي اظهار كرد: اتحادیه‌ها ظرفیت‌های محدودی دارند. ارتباط ما با قوای سه‌گانه قطع است. آن‌ها براي ما تصمیم می‌گیرند و اجرا می‌کنند، چون در هیچ‌کدام از قوا حضور نداریم.

حسيني همچنين بيان كرد: اکنون با مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها مواجه هستیم. تولیدکنندگان برای مواد اولیه مشکل دارند. واردکنندگان نیز مشکلات عدیده ای دارند. ما می‌توانیم با جمع شدن در کنار یکدیگر و ایجاد شخصیت حقوقی، سرمایه‌های خود را کنار هم قرار دهیم.

وي در ادامه سخنانش گفت: در شرکت‌های تعاونی، منافع مالی در اولویت نیستند و در راستای رفع مایحتاج و منافع مشترک گام برمی‌دارند. در سال‌های گذشته، قانون مدوني نبود و شرکت‌های تعاونی تعریف جامعی نداشتند. به همین دلیل، فعالیت آن‌ها منتج به نتایج مطلوب نشد.

شايسته‌سالاري بايد اصل باشد

در این همایش، حمیدرضا حبیبي دولابی نیز گفت: باید اجازه دهیم که جوانان به عرصه ورود کنند.

بشارت‌نیا در ادامه اين سخنان اظهار کرد: در انتخابات هیئت مدیره اتحادیه باید شایسته‌سالاری اصل باشد. البته اصل‌هاي دیگری هم داریم که موجب می‌شود به کارآمدی برسیم.

حضور حداكثري در انتخابات بهترين گزينه است

او اضافه كرد: ۴۲ سال است كه هيئت‌هاي مدیره اتحادیه تشکیل شده‌اند؛ اما در این هیئت‌ها چند نفر عضو بودند؟ کلاً ۲۷ نفر. باید گردش نخبگان داشته باشیم؛ اما باید از همین ۲۷ نفر نیز استفاده کنیم. جوانان هم باید بیایند.

او با اشاره به اين‌كه ۵هزار و ۲۰۰ نفر می‌توانند در انتخابات هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی شرکت کنند، افزود: اين انتخابات با حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر رسمی می‌شود. البته این انتخابات وقتی با ارزش است که چهارهزار نفر در آن رای بدهند. مطمئن باشید مردم انتخاب درستی می‌کنند. بهترین گزینه برای همه ما، حضور حداکثری در انتخابات است.

گزارش تصویری یک؛ نخستین همایش گروه «نواندیشان و پیشکسوتان»

گزارش تصویری دو: نخستین همایش گروه «نواندیشان و پیشکسوتان»

گزارش تصویری سه: نخستین همایش گروه «نواندیشان و پیشکسوتان»

نواندیشان و پیشکسوتان از بازار لوازم یدکی می‌گویند

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است