قطعات خودرو

دلایل نزولی شدن بازار سرمایه

به گزارش «قطعات خودرو»

یکی از عوامل مهم در ادامه روند نزولی بازار، سیاست‌های کلان پولی کشور و فروش اوراق بدهی دولتی است.

محبوبه ابراهیمی * – نگاهی به آمار انتشار اوراق دولتی طی پنج سال گذشته نشان می‌دهد روند صعودی انتشار اوراق بیش از ۱۱ برابر شده به شکلی که در سال جاری این رقم به مبلغی بالغ بر ۱۶۵ هزار میلیارد رسیده است. لذا انتشار اوراق با نرخ‌های سود جذاب در شرایط فعلی باعث جذب سرمایه افراد محافظه‌کار و خروج بیش از پیش پول از بازار سرمایه شده و بر تداوم روند نزولی بازار موثر بوده است.

با وجود افزایش عرضه اوراق دولتی در کنار کاهش شدید حجم معاملات به‌دلیل دامنه نوسان نامتقارن سهام‌،  نبود نقدینگی مناسب و حرکت وجوه نقد به بازارهای موازی، تلاش‏های حمایتی و دستوری سازمان بورس برای ثبات بازار سرمایه مقداری موثر واقع شد و از افت شدید بازار جلوگیری به‌عمل آورد. البته نباید فراموش کرد مشکل اصلی بازار سرمایه، بی اعتمادی شدید سرمایه‌گذاران به بازار و برخی سیاست‌های شتابزده است.

یکی از مسائل تاثیرگذار بازار در هفته گذشته عدم الزام به تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها بود. با اعلام این خبر که کارگزاری‌های فعال در بازار الزامی برای تسویه اعتبارات خود در پایان سال مالی ندارند، نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بازار سرمایه نسبت‌به تسویه اعتبارات در پایان سال کاهش یافت و احتمالا از افزایش فشار عرضه طی روزهای اخیر بازار جلوگیری می‌کند.

تصویب یک قانون دیگر که بر روند بازار سرمایه تاثیر مثبت داشت و طی هفته‌های آتی نیز نقدشوندگی بیشتر و رونق بازار را به همراه خواهد داشت، افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با درآمد ثابت، ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۵درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق در سهام طی یک‌سال و افزایش حداقل ۳‌درصد از کل دارایی‌های خود در سهام تا پایان اسفند ماه شدند.

این امر می‌تواند ضمن مدیریت عرضه و تقاضای سهام در بازار، باعث تزریق بخشی از منابع صندوق‌ها از سپرده‌های بانکی یا اوراق بدهی دولتی و شرکتی به معاملات سهام شود و به بازگشت رونق به بازار سرمایه کمک‌ کند.

البته باید این مساله را در نظر گرفت که حجم معاملات صندوق‌ها در مقایسه با نیاز نقدینگی بازار جهت بازگشت روند صعودی بسیار کم خواهد بود، اما می‌تواند نوید‌دهنده بازگشت رونق بازار و اعتمادهای از دست رفته سرمایه‌گذاران باشد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است