قطعات خودرو

دولت می‌تواند خودروهای دوگانه‌سوز باکیفیت خارجی را وارد کند

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»، در چند سال اخیر تولید خودروهای گازسوز به میزان چشمگیری کاهش یافته و خودروسازان تعداد اندکی از این خودروها را تولید و به بازار عرضه کرده‌اند. اما اکنون شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروسازان داخلی دوباره تولید خودروهای دوگانه‌سوز را در دستور کار خود قرار دادند. اما آیا نهضت تولید خودروهای دوگانه‌سوز دوباره در ایران آغاز خواهد شد؟ در ادامه به بررسی جزییات بیشتری در این باره می‌پردازیم.

 

درصد بالایی از ناوگان دوگانه‌سوز کشور فرسوده است

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر پتانسیل افزایش عرضه سی‌ان‌جی از 20 میلیون به 40 میلیون‌متر مکعب در روز وجود دارد، اظهار کرد: «علت اینکه چنین موضوعی تحقق پیدا نمی‌کند، نبود تقاضاست. دولت طی سال‌های اخیر خودروسازان را موظف به تولید خودروهای دوگانه‌سوز نکرده و برای تبدیل خودروهای بنزینی به سی‌ان‌جی نیز اقدام موثری انجام نشده است.»
وی با اشاره به اقداماتی که در دهه 80 برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور صورت گرفت، افزود: «در آن زمان حدود یک‌میلیون خودرو بنزینی کشور به سی‌ان‌جی تبدیل شدند، اما بعد از آن یا دولت مصوبه‌ای در این زمینه نداشت یا اگر هم مصوبه‌ای وجود داشت، کارساز نبود !»

 

محسن جوهری ادامه داد: «درحال‌حاضر باتوجه به اینکه واردات خودرو آزاد شده و طبق گفته‌های وزیر صمت، مانعی برای واردات خودرو به کشور وجود ندارد، پیشنهاد ما به دولت این است که خودروهای دوگانه‌سوز با کیفیت بالا را وارد کند و از این طریق باعث افزایش تقاضا در حوزه سی‌ان‌جی شود. به این ترتیب می‌توانیم شاهد کاهش مصرف بنزین هم در کشور باشیم.» رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی با بیان اینکه اگر دولت طرح خوبی برای واردات خودروهای دوگانه‌سوز با کیفیت خارجی، با تعرفه پایین گمرکی داشته باشد هم در کاهش مصرف بنزین و هم در افزایش تقاضا برای سی‌ان‌جی موثر خواهد بود، ادامه داد: «بزرگ‌ترین معضل کشور مصرف بالای بنزین است.

 

 

در تابستان مصرف بنزین بیش‌از 105 میلیون لیتر در روز بود که یک فاجعه برای کشور تلقی می‌شود.» به‌گفته وی درحال‌حاضر چهار میلیون خودرو در کشور گازسوز است و ظرفیت تولید همین میزان خودرو گازسوز نیز وجود دارد، یعنی به‌راحتی می‌توان سوخت سی‌ان‌جی حدود هشت میلیون خودرو را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری دولت تامین کرد. از این محل روزانه حداقل 20میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود.»

 

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی با اشاره به فرسودگی برخی ناوگان‌های دوگانه‌سوز کشور گفت: «باید به استهلاک ناوگان‌ها نیز توجه کرد، درحال‌حاضر درصد بالایی از ناوگان دوگانه‌سوز کشور یا فرسوده شده که باید اسقاط شوند یا نیاز به نوسازی و تعویض مخزن دارند که باید دولت هزینه تعویض مخازن را پرداخت کند. در غیر این صورت شاهد افزایش حوادث در جایگاه‌ها خواهیم بود.» جوهری اظهار کرد: «در شرایط فعلی خودروسازان اهتمامی برای تولید خودرو دوگانه‌سوز در کشور ندارند. اگر خودروسازان خودرو دوگانه‌سوز تولید کنند و فقط در این بخش فعال شوند، مشکلی برای تامین مخزن و کیت سی‌ان‌جی وجود ندارد.»

 

خودروسازان باید خودرو پایه گازسوز تولید کنند

چندی قبل نیز مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرایی نشدن قرارداد وزارت نفت با برخی خودروسازان داخلی خبر داد و اعلام کرد: «وظیفه خودروسازان این است که خودرو پایه گازسوز تولید کنند و در اختیار مردم قرار دهند.

 

علاقه مردم برای استفاده از سوخت سی‌ان‌جی به نحوی که مردم اختلاف قیمت آن را با فرآورده‌های نفتی حس کنند، با استفاده از خودروهای پایه گازسوز محقق می‌شود.»

 

این مقام مسئول ادامه داد: «از آنجاکه تولید خودروهای پایه گازسوز اتفاق اجرایی نشد؛ دولت، وزارت نفت را مکلف کرد در کنار احداث ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز را هم انجام دهد. این موضوع مربوط به خودروهایی بود که در حال تردد در هستند، اما در واقع، تولید خودروهای پایه گازسوز باید ا سوی خودروسازان صورت گیرد.»

 

وی تصریح کرد: «وزارت نفت برای تولید این خودروها، از خودروسازان درخصوص تولید موتور ملی پایه گازسوز حمایت کرد. اکنون این موتور در اَشکال متنوعی از خودروها مورداستفاده قرار می‌گیرد. هرچه خودروسازان بتوانند خودروهایی با مصرف پایین در خصوص سی‌ان‌جی و فرآورده‌های نفتی مایع تولید کنند، به اقتصاد کشور در زمینه کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی کمک خواهند کرد.»

 

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پایان گفت: «در مصوبه‌ای که شورای اقتصاد به وزارت نفت ابلاغ کرد، تولید و تبدیل خودروهای دوگانه‌سوز ذکر شده که براساس آن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، وظیفه تبدیل را برعهده دارد. در حوزه تولید هم اعلام کردیم اگر خودروسازان خودرو دوگانه‌سوز عمومی (تاکسی و وانت) تولید کنند و در اختیار مشتریان قرار دهند، از آنها حمایت می‌کنیم.»

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است