قطعات خودرو

معرفی دوچرخه‌های بدون زنجیر دیجیتال الکترونیک

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، در ابتکاری جالب، یک ژنراتور متصل به پدال دوچرخه، برق تولید شده را به موتور برق روی چرخ عقب می‌رساند و باعث حرکت دوچرخه می‌شود. جالب است بدانید این ایده برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ ارائه و در سال ۱۹۹۵ منجر به تولید نمونه‌ی مفهومی شد. در سال ۲۰۱۲ بصورت عملی اینگونه دوچرخه‌ها تولید و وارد بازار جهانی شدند.

 

 

سیستم دنده در دوچرخه انقلابی ایجاد کرد و با گذر زمان دوچرخه‌ها به سمت سبک شدن و ارزان شدن رفتند. سیستم گیربکس هم که در سال‌های اخیر اختراع شد سیستم مؤثری بود ولی به‌اندازه سیستم شانژمان قابل اتکا و سبک نبودند، البته مزایایی همچون هزینه نگهداری پایین و استفاده از تسمه بجای زنجیر هم داشتند و اکنون این تکنولوژی به کمک دوچرخه‌سوارها آمده است.

اما سؤال بزرگ اینجاست که آیا دوچرخه‌های بدون زنجیر و دیجیتال، آینده دوچرخه‌سواری خواهند بود و چه معایب و مزایایی دارند؟

 

در این مقاله فهرست‌وار به معایب و مزایای این سیستم می‌پردازیم.

 

مزایا:

۱- حذف زنجیر به این معنی است که با دست‌های روغنی خداحافظی می‌کنید و از استهلاک و پارگی زنجیر خلاص می‌شوید.

 

۲- عدم محدودیت تعداد دنده

 

۳- امکان برنامه‌ریزی برای سبک رکاب زدن برای کارایی بیشتر. به‌عنوان‌مثال اگر شما پای چپ قوی‌تری دارید می‌توانید در نرم‌افزار دوچرخه این مسئله را لحاظ کنید تا پدال زدنتان بهینه شود.

 

۴- به علت حذف خیلی از ملحقات دوچرخه‌های زنجیری، دست طراحان حسابی برای طراحی دوچرخه باز می‌شود و می‌توانند کارایی‌های مختلفی برای دوچرخه تعریف کنند و به قابلیت‌هایش بیفزایند. به‌طور مثال این تکنولوژی در دوچرخه‌های دونفره بسیار کارآمد خواهد بود.

 

معایب:

۱- وزن بالای این نوع دوچرخه‌ها که حدود ۲۵ درصد از نمونه‌های معمولی سنگین‌تر است.

 

۲- به علت اتلاف انرژی در قسمت ژنراتور و موتور، به شدت پدال افیشنسی پایین آمده و درنهایت به سرعت و قدرت کمتری دست پیدا خواهید کرد. پدال زدن هم با تأخیر همراه خواهد بود. به‌عنوان‌مثال اگر شما در یک مسیر کفی با سرعت ۲۷ کیلومتر در ساعت در حال رکاب زدن باشید، با همان مقدار دور پا در دوچرخه‌های دیجیتال به سرعت ۱۷ کیلومتر بر ساعت خواهید رسید و این مسئله در شیب‌ها بسیار بدتر هم خواهد شد. دوچرخه‌های زنجیری معمولاً حدود ۹۵ درصد از نیروی پا را به چرخ منتقل می‌کنند که این در دوچرخه‌های دیجیتال حدود ۵۰ درصد است.

 

۳- از معایب دیگر این‌گونه دوچرخه‌ها این است که بشدت به نرم‌افزار کنترلر متکی هستند و در شرایط مختلف راید، به مشکل بر خواهید خورد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *