قطعات خودرو

رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بازار خودرو

محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به جلسه اخیر مجموعه صنعت خودرو با کمیسیون صنایع مجلس، با بیان اینکه این جلسه در راستای بررسی اقدامات لازم برای هدایت این صنعت به وضعیت مناسب، برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه به زیان‌دهی شدید خودروسازان اشاره و تصدیق شد که ادامه این زیان‌دهی به توقف تولید و ورشکستگی خودروسازان می‌انجامد.

از سوی دیگر رانت حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در بازار خودرو وجود دارد؛ بدین‌گونه که با معامله هر خودرو در بازار از ۷۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان سوددهی در بازار شکل می‌گیرد. رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی تصریح کرد: با اعلام ثبت‌نام برای فروش خودرو، سیلی از تقاضا شکل می‌گیرد که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها هم خودرو را برای مصرف نمی‌خواهند و قصد فروش در بازار آزاد دارند؛ چراکه درنتیجه پیگیری‌های خدمات پس از فروش، چند ماه پس از تحویل خودرو مشخص شده است که خودروها واگذار شده است.

نجفی‌منش تصریح کرد: تاکنون به هر صورتی که ممکن بوده است و با تعامل بانک‌ها و حل‌وفصل مشکلات، قطعه‌سازان خود را به اینجا رسانده و تولید متوقف نشده است اما ادامه راه عملا مشکل شده است؛ لذا اگر دولت می‌خواهد قیمت‌گذار خودرو باشد، باید مابه‌التفاوت نرخ خودرو را بپردازد. اما در مجموع قطعه‌ساز نه مخالفتی با واردات خودرو دارد و نه توصیه‌ای در این زمینه؛ به هرحال مقامات تصمیم‌گیر کشور باید انتخاب کنند که چه میزان ارز در کشور وجود دارد و چه اولویت‌هایی برای تخصیص آن‌ وجود دارد.

منبع: روزنامه رسالت

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *