قطعات خودرو

رانندگی با لکسس RZ با فرمان یوغ

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، لکسوس RZS، یکی از جدیدترین خودروهای لکسوس است که برخی ویژگی‌های جدید و جالبی در آن وجود دارد.

 

لکسوس با معرفی یک فرمان جدید که برای خودروهای الکتریکی مناسب است، یک گام رو به جلو برای رسیدن به خودروهایی با سطح صوت و لرزش کمتر و کارایی بیشتر برداشته است. ما به بررسی یکی از این ویژگی‌ها، یعنی سیستم Yoke و Steer-by-Wire خواهیم پرداخت. اما قبل از آن، باید گفت که این سیستم‌ها، برخلاف چیزی که لکسوس می‌گوید، برای رفع مشکلات موجود نیستند و درواقع، مشکلاتی بیشتر را به دنبال دارند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های لکسوس RZS، سیستم فرمان یوغ است که درواقع، فرم جدیدی از فرم سنتی فرمان خودرو است. به‌جای فرمان دایره‌ای، این خودرو با یک یوغ  بسیار بزرگ و عجیب جایگزین شده است. بااین‌حال، سیستم Steer-by-Wire، برای کنترل حرکت خودرو، به‌جای استفاده از سامانه‌های معمولی، از یک سیستم الکترونیکی استفاده می‌کند.

تکنولوژی “Steer-by-Wire” به جای استفاده از مکانیسم‌های فیزیکی برای انتقال نیروی فرمان، از سیستم‌های الکترونیکی و برقی استفاده می‌کند. این سیستم اجازه می‌دهد تا خودرو با فرمانی کاملاً نوآورانه کنترل و بدون تاثیر صدا و لرزش از سواری لذت برده شود.

متاسفانه در عمل، این سیستم‌ها به‌خوبی کار نمی‌کنند. یوغ ، ازآنجایی‌که نه‌تنها در حالت طبیعی، بلکه در حالت فورس ماژور هم، دستان راننده را در معرض خطر می‌گذارد، کارایی مناسبی ندارد. همچنین، Steer-by-Wire، به دلیل تأخیری که در برقراری ارتباط با خودرو وجود دارد، احساس بی‌عیبی از کنترل خودرو را کاهش می‌دهد.

با این سیستم، فرمان سنتی با یک دسته فلزی جایگزین شده است و به‌جای آن، یک دسته به شکل “یوغ” به کنسول میانی وصل شده است که با کمی تمرین، قابل استفاده است.

راننده با استفاده از این سیستم، احساس می‌کند که در حال راندن یک هواپیما است. باوجود تکنولوژی پیشرفته، عملکرد فرمان همچنان دقیق و واکنشگراست. البته به دلیل نداشتن دور فرمان سنتی در ابتدا کار سخت به نظر می‌رسد، اما با گذر زمان و تجربه، کاربر احساس می‌کند که سیستم بسیار کارآمد و آسان است.

درنهایت، این سیستم راه‌حلی برای مشکلی نیست، بلکه یک ابزار جدید است که باعث می‌شود رانندگی در سطحی جدیدی از تکنولوژی و تجربه قرار گیرد. در مورد این سیستم، یا عاشق آن می‌شوید، یا آن را نمی‌پسندید، اما اگر به دنبال تجربه‌ای جدید هستید، می‌توانید این خودرو را امتحان کنید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *