«آمارنامه صنعت خودرو» که از سوی دفتر صنایع خودروی وزارت صمت منتشر شده، به آمار تولید انواع خودروها در تیر‌ماه و همچنین چهارماهه امسال پرداخته است. مطابق این آمار خودروهای تجاری با احتساب وانت و ون در تیرماه امسال به میزان ۱۸هزار و ۴۱۷ دستگاه تولید شده‌اند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۱۱هزار و ۸۱۰ دستگاه بود. بنابراین در چهارمین ماه از سال نسبت به تیرماه سال گذشته خودروسازان شش‌‌هزار و ۶۰۷ دستگاه بیشتر وانت، ون، مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده تولید کرده‌اند که به معنای رشد ۵۶ درصدی تولید این خودروها در تیر است. آمار تجمیعی نشان می‌دهد در چهارماهه ابتدایی امسال ۶۵هزار و ۹۸۱ دستگاه از این خودروها تولید شده که نسبت به آمار ۴۲هزار و ۳۱۲ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته ۲۳هزار و ۶۶۹ دستگاه، معادل ۵۶درصد، بیشتر بوده است.

 

با این وجود اگر تولید وانت را که تاثیر بسزایی در این آمار داشته، از محاسبات انجام‌شده حذف کنیم، در  نخستین ماه از تابستان، سه‌هزار و ۸۱۱ دستگاه ون، مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده است. تیرماه سال ۱۴۰۱ این آمار دوهزار و ۸۶۶ دستگاه بود. بنابراین در این مدت‌زمان تولید این خودروها ۹۴۵ دستگاه معادل ۳۳درصد رشد داشته است. اما در آمار تجمیعی از ابتدای سال تا انتهای تیرماه تولید ون، مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده ۱۵هزار و ۴۱۸ دستگاه بوده است، بنابراین تولید این محصولات در چهارماهه امسال نسبت به آمار ۹هزار و ۵۳ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته به میزان قابل‌توجه ۷۰درصد، یعنی شش‌هزار و ۳۶۵ دستگاه، بیشتر بوده است. با این وجود همان‌طور که اشاره شد تولید اتوبوس با کاهش قابل‌توجه همراه بوده است.

 

بر این اساس در تیرماه سال جاری، خودروسازان تنها ۵۷ دستگاه اتوبوس تولید کرده‌اند. این در حالی است که در تیرماه سال گذشته میزان تولید اتوبوس ۱۲۰ دستگاه بوده است. بنابراین در بازه زمانی مورد اشاره تولید اتوبوس  ۵۳درصد کاهش داشته است. در آمار چهارماهه نیز تولید اتوبوس ۳۰۶ دستگاه بود اما در ابتدای سال ۱۴۰۱ تا انتهای تیرماه همان سال ۳۶۸ دستگاه اتوبوس تولید شده بود. بنابراین در چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید اتوبوس ۱۷درصد کمتر بوده است.

با این وجود تولید کامیونت، کامیون و کشنده در چهارماهه امسال با رشد ۷۷درصدی همراه بوده و از هفت‌هزار و ۷۳۹ دستگاه به ۱۳هزار و ۷۱۳ دستگاه رسیده است. در تیرماه امسال نیز خودروسازان سه‌هزار و ۴۸۶ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده تولید کرده‌اند که نسبت به آمار دوهزار و ۴۲۲دستگاهی تیرماه سال گذشته هزار و ۶۴ دستگاه معادل ۴۴درصد بیشتر بوده است. تولید مینی‌بوس و میدل‌باس اما بسیار محدود بوده و در چهارمین ماه امسال خودروسازان تنها ۷۷ دستگاه از این محصول تولید خودروهای تجاری کرده‌اند که نسبت به تولید ۷۴ دستگاهی تیرماه سال ۱۴۰۱ به میزان چهاردرصد بیشتر بوده است. در آمار تجمیعی نیز از ابتدای سال تا انتهای تیرماه ۴۱۰ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده که ۲۵درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

 

تولید وانت نیز در تیرماه امسال ۱۴هزار و ۶۰۶ دستگاه بود که ۶۳درصد بیشتر از آمار هشت‌هزار و ۹۹۴دستگاهی تیرماه سال گذشته است. همچنین در آمار چهارماهه شاهد هستیم که ۵۰هزار و ۵۶۳ دستگاه وانت تولید شده که نسبت به آمار ۳۳هزار و ۲۵۹ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته ۵۲درصد بیشتر بوده است.