قطعات خودرو

رنو کولیوس دست دوم؛ مشخصات فنی، قیمت و مقایسه با رقبا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، تاریخچه‌ی حضور رنو در ایران، کل تاریخ خودروی کشورمان را در بر می‌گیرد. اولین وسیله نقلیه شخصی و موتوری، توسط مظفرالدین شاه از بلژیک خریداری شد. این مدل، رنو ۱۹۰۰ با لاستیک‌های توپُر بود. سال‌های زیادی پس از پیروزی انقلاب رنو ۵، پس از پیکان، دومین خودروی پرفروش بازار کشور بود و با ممنوعیت واردات مدل‌های خارجی، از طریق سایپا عرضه می‌شد. پیش‌از اجرای قانون ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، شرکت رنوپارس نماینده‌ی رسمی رنو در ایران بود که همچنان خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهد. رنو کولیوس به‌صورت یک طرح مفهومی در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۰۰ رونمایی شد تا نویدبخش حضور رنو در جمع تولیدکنندگان خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور باشد؛ اما حدود ۷ سال طول کشید تا اولین نمونه‌ی تولید انبوه از این مدل، آماده‌ی فروش شود.

رنو کولیوس 2014

نسل اول کولئوس در سال ۲۰۰۷ به بازارهای جهانی رسید و با قیمت و کیفیت نسبتا مناسب، فروش قابل قبولی در کشورهای غیر اروپایی داشت. این خودرو در سال ۲۰۱۱ با فیس‌لیفت مواجه شد و عرضه‌ی آن تا سال ۲۰۱۵ ادامه داشت. هرچند بازار اروپا و خصوصا انگلستان، توجه زیادی به کولئوس نسل اول نشان نداد؛ تولید این خودرو در کارخانه‌ی رنو- سامسونگ در کره جنوبی و رنو-هند در هندوستان، با هدف عرضه در بازار آسیا انجام شد. کولئوس نسل اول، در ایران هم حضور کمرنگی داشت و چندان مورد استقبال واقع نشد.

نمای اصلی رنو کولیوس 2017

نسل دوم رنو کولئوس ، قاعده‌ی بازی را عوض کرد. این مدل نسبت به قبل، نه‌تنها زیباتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد؛ بلکه با ابعاد بزرگ‌تر، می‌تواند یک کراس‌اوور لوکس و کاملا متفاوت از گذشته محسوب شود. این خودرو در بسیاری از کشورهای اروپایی عرضه نشد؛ اما در استرالیا، چین، کره جنوبی و روسیه فروش خوبی داشت. کولیوس همچنان در چین و کره جنوبی تولید می‌شود.

کولئوس ۲۰۱۷ به‌صورت ۷ نفره با سه ردیف صندلی هم تولید شد اما در ایران فقط مدل دو ردیفه دارد. زمانی‌که رنو کولیوس به بازار ایران رسید، فناوری‌های ایمنی مدرن، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند، جعبه‌دنده‌ی خودکار و رنگ‌های متالیک باکیفیت ارائه کرد و با قیمتی حدود ۲۰۰ میلیون تومان مورد توجه قرار گرفت. امروزه مدل‌های کم‌کار دسته دوم از رنو کولیوس، بیش از ۲ میلیارد تومان قیمت دارند.

 

طراحی ظاهری و بدنه رنو کولیوس

نسل جدید کولیوس، قابل مقایسه با مدل قبلی نیست و به طور کامل بازطراحی شده است. کولیوس اولین کراس‌اوور تاریخ رنو محسوب می‌شود و سال ۲۰۱۷ نقش پرچم‌دار این برند در کلاس شاسی‌بلندها را به عهده داشت. ادغام بسیار موفق گروه خودروسازی رنو با نیسان ژاپن، باعث ساخت پلت‌فرم‌های مشترک در این شرکت‌ها شده و حالا شاسی و طرح کلی کولیوس با نیسان ایکس‌تریل مشترک است و بر اساس پلت‌فرم CMF-CD عرضه می‌شود.

نمای گروهی رنو کولیوس 2017

ابعاد رنو کولیوس نسبت به قبل، از هر سه جهت طول، عرض و ارتفاع، بیشتر شده و جذابیت بیشتری پیدا کرده است. در نمای روبه‌رو، ظاهر تهاجمی و عضلانی کولئوس زبان طراحی مدرن رنو، مشابه سبک چراغ‌های مگان جدید دیده می‌شود. خطوط روی کاپوت، حجم مناسبی به این قسمت داده‌اند و طبق روال طراحی مد روز، کمی به سمت پایین و نزدیک به جلوپنجره کشیده‌ شده‌اند. چراغ‌های کولیوس با یک نوار LED همراه هستند که از کاسه‌ی اصلی چراغ، بیرون زده‌اند و تا نزدیکی سپر ادامه دارند. این استفاده‌ی هنرمندانه از LED، علاوه‌ بر تأمین روشنایی روز، هماهنگی جذابی با جلوپنجره ایجاد می‌کند.

جلوپنجره‌ی کولئوس از چهار خط افقی کروم تشکیل شده است. لوگوی درشت رنو، در میان سه خط بالایی دیده می‌شود و با توجه به فرم خطوط حجم‌دهنده‌ در کاپوت، چشم را به سمت خود می‌کشد. در فضای چهار گوش تعبیه‌شده در سپر، چراغ‌های مه‌شکن مخفی شده‌اند و در میان آن‌ها، محل نسبتا بزرگی برای هدایت هوا در نظر گرفته شده است. با هدف هماهنگی سپر با جلوپنجره و چراغ‌ها، قطعات فلزی و نقره‌ای رنگ کوچکی در این بخش دیده می‌شود که حس اسپرت کولیوس را تقویت می‌کند.

نمای پشت رنو کولیوس 2017

در نمای جانبی هم کولئوس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. فرم کلی بدنه، جذاب و چشم‌نواز است. خط باریکی از کروم، در امتداد گوشه‌ی چراغ جلو تا زیر آینه‌ی بغل و مجرای هوای این قسمت کشیده شده است. علاوه بر این، حالت حبابی بدنه به شکلی کاملا استادانه روی نمای جانبی دیده می‌شود که با حجم‌دهی نامحسوس به گلگیرها و درها، ابعاد کولئوس را بزرگ و با عظمت نشان دهد. استفاده از کروم در نوار دور پنجره‌ها، بخش پایین درها نزدیک به رکاب و ریل‌های باربند نیز انجام شده است. دیگر نکته‌ی مهم در طراحی نمای جانبی کولئوس، فرم اسپرت رکاب و درهای این خودرو است که با انحنای متقارن، در کراس‌اوورهای مدرن شاهد هستیم.

در نمای عقب، سبک طراحی جلو به‌خوبی منتقل شده است و بر خلاف بسیاری از شاسی‌بلندهای دنیا، با یک طراحی ساده و پیش پا افتاده روبه‌رو نیستیم. چراغ‌های عقب، فرم کلی مدل تالیسمان را در اختیار دارند و با پهنای کم، طول زیادی را پوشش می‌دهند که از روی گلگیر تا انتهای بدنه ادامه دارد و به لوگوی رنو ختم می‌شود. درِ صندوق هم انحنای مناسبی دارد که علاوه‌ بر تأمین جای دست برای بالا بردن این قسمت، مناسب خواهد بود. قسمت سپر عقب، دو بخش فلزی هم‌رنگ بدنه و مشکی تیره دارد که با قسمت پایینی گلگیر مشترک است. سپر عقب هم با خطوط حجم‌دهنده همراه شده و با اگزوزهای چهارگوش اسپرت با فریم به هم‌پیوسته‌ی کروم، طراحی شده است.

رنو کولیوس 2017

در مجموع، می‌توان کولیوس را یکی از زیباترین شاسی‌بلندهای اروپایی موجود در بازار ایران دانست که با ابعادی به طول ۴.۶۷۲ متر، عرض ۱.۸۴۳ متر و ارتفاع ۱.۶۷۸ متر، عرضه می‌شود.

فضای داخلی و کابین رنو کولیوس

نگاهی گذرا به داخل اتاق کولئوس، آن را متمایز از شاسی‌بلندهای آسیایی و شبیه به مدل‌های ساخت آمریکا نشان می‌دهد؛ اما در مجموع، فضایی ساده و کم‌هیجان دارد. مواد به‌کاررفته در داشبورد، هرچند پلاستیک، اما رضایت‌بخش هستند و پوشش چرم صندلی‌ها، کنسول و محل استراحت بازو روی درها، مرغوب و باکیفیت است. رنگ‌های مختلفی برای فضای داخلی قابل سفارش هستند که مشکی و قهوه‌ای را شامل می‌شوند. در نمونه‌های خارج از ایران علاوه بر سقف خاکستری، نمونه‌هایی با رنگ سفید در ستون‌ها و داخل سقف هم دیده شده است.

نمای کابین رنو کولیوس 2017

با حضور در خودرو و استارت پیشرانه، رنگ آبی ملایمی در پشت پنل فرمان و اهرم تعویض دنده ظاهر می‌شود این نورپردازی در قسمت پایین درها نیز وجود دارد. رابط کاربری مدرن رنو موسوم به R-Link2، در کولئوس وجود دارد تا مدیریت سیستم سرگرمی و ناوبری ساده‌تر از مدل‌های قبل باشد.

مدل پایه از کولیوس، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، با ساختار افقی دارد اما در ایران  نوع عمودی در سایز ۸.۷ اینچی وارد شد. این نمایشگر علاوه بر ارتباط با سیستم صوتی از برند مشهور بوز (Bose)، دوربین عقب، ناوبری ماهواره‌ای، ارتباط تلفنی بلوتوث و بسیاری دیگر از آپشن‌های رفاهی را از طریق R-Link2 کنترل می‌کند.

نمای پنل رنو کولیوس 2017

فضای داخلی کولیوس، لوکس و راحت به نظر می‌رسد و می‌توان برای سفرهای طولانی از آن استفاده کرد. همانند طراحی عالی بدنه، در کابین به نیازهای سرنشینان توجه شده است و فضای زانو برای ردیف‌های اول و دوم کاملا مناسب است. حتی با عقب کشیدن صندلی‌های جلو نزدیک به ۳۰ سانتیمتر، بین قسمت نشیمن‌گاه صندلی عقب با صندلی جلو فضا وجود خواهد داشت که در میان خودروهای این کلاس، کم‌نظیر است. از ابتکارات ساده‌ی کولئوس می‌توان به طراحی جالیوانی در استراحت‌گاه بازو، بین صندلی‌های عقب اشاره کرد.

روی فرمان کلیدهای مناسبی برای کنترل سیستم کروز و سرگرمی‌ها وجود دارد که تقریبا در همه‌ی خودروهای امروزی موجود است. از سویی دیگر، سوئیچ کولئوس متفاوت از دیگر مدل‌ها، شبیه به یک تلفن همراه نازک و کوچک ساخته شده است که با سیستم استارت دکمه‌ای آن کار می‌کند.

صندوق رنو کولیوس

در قسمت بار کولئوس ۴۵۸ لیتر فضا وجود دارد که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، به حدود ۱۷۰۰ لیتر می‌رسد. روشنایی صندوق عقب مناسب است و چراغ‌های سقف در این قسمت هم وجود دارند؛ ضمن اینکه شارژر ۱۲ ولت و هدایت‌کننده‌ی هوای تهویه‌ی مطبوع برای سرنشینان ردیف دوم هم در نظر گرفته شده است. در مجموع، ۳۷ لیتر فضای اضافه در کابین وجود دارد که می‌تواند برای گذاشتن وسایل کوچک استفاده شود. این مکان‌ها در داشبورد، زیر کنسول، داخل چهار در و زیر نمایشگر در دسترس هستند.

 

پیشرانه و قوای فنی رنو کولیوس

در ابتدا قرار بود پیشرانه‌های متنوعی برای کولئوس قابل سفارش باشد؛ اما در نهایت یک نمونه‌ی بنزینی و دو مدل دیزل برای آن انتخاب شد که طبیعتا، نوع بنزینی در ایران وارد شده است. کولیوس واردشده به کشورمان از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی با حجم ۲.۵ لیتر استفاده می‌کند تا ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور ارائه دهد. بیشترین قدرت این پیشرانه تنفس طبیعی در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود و نهایت گشتاور، از دور موتور ۴۴۰۰ دور بر دقیقه، در اختیار راننده خواهد بود. کولئوس با سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و جعبه‌دنده‌ی CVT ایکس‌ ترونیک ارائه می‌شود که رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۱۰ ثانیه را ممکن می‌کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو با تجهیزات استاندارد، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است، درحالی که با سرعت ثابت جاده، کمتر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با رانندگی در ترافیک شهری تا ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند.

موتور رنو کولیوس

برای بازار اروپا، کولیوس با دو پیشرانه‌ی دیزل عرضه می‌شود که قدرت‌های ۱۳۰ و ۱۷۷ اسب بخار تولید می‌کنند. این مدل‌ها در مقایسه با نوع بنزینی، هزینه‌ی مصرف سوخت کمتر و گشتاور مناسب‌تری دارند؛ به طوری که مدل dci130 گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر و مدل dci۱۷۵، گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

از نظر فنی، عدم تولید کولئوس با پیشرانه‌ی توربو بنزینی و نصب موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی، نکته‌ی مثبت محسوب می‌شود؛ چراکه فاقد دردسرهای موجود در پیشرانه‌ی توربوشارژ رنو تالیسمان و تأخیر آزاردهنده‌ی توربو در خودروهای چینی است.  کولئوس با جعبه‌دنده‌ی CVT و سیستم دو دیفرانسیل، ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و همراه مخزن سوخت ۶۰ لیتری برای سفرهای بین شهری تا مسافت ۷۰۰ کیلومتر نیازمند پمپ بنزین نیست.

 

امکانات فنی و رفاهی رنو کولیوس

کولئوس با نسخه‌ی E3 در ایران فروخته شد که آپشن‌های تقریبا کاملی در اختیار دارد. طبق اعلام شرکت رسمی واردکننده، این خودرو با نمایشگر ۸.۷ اینچی، سیستم صوتی حرفه‌ای از برند بوس با ۱۲ بلندگو، سانروف پانورامیک، باز شدن هوشمند در صندوق با سنسور پا، صندلی و فرمان چرم، قابلیت نصب صندلی کودک، تهویه‌ی دوگانه‌ی اتوماتیک، خروجی ۱۲ ولت در کنسول، صندلی ۶ حالته برقی با گرم‌کن دوحالته برای سرنشین جلو و صندوق عقب و رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی دو رنگ ارائه خواهد شود.

مانیتور رنو کولیوس

از آپشن‌های فنی کولئوس E3 می‌توان به سیستم روشنایی روز و اتولایت، سنسور باد تایر، سنسور باران، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و کروز کنترل اشاره کرد. فناوری پارک اتوماتیک، در سایت رسمی رنو، یک آپشن قابل سفارش برای مدل کولئوس است که امیدواریم در نمونه‌ی واردشده به کشورمان هم وجود داشته باشد.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

رنو کولیوس با خط مونتاژ در انگلیس و کره‌جنوبی، هماهنگ با استانداردهای ایمنی شرق آسیا و اروپا است. این خودرو همچنین، دارای ۵ ستاره‌ی ایمنی از بنیاد امنیت وسایل نقلیه‌ی استرالیا (ANCAP) است.

چراغ رنو کولیوس 2017

رنو کولیوس ۲۰۱۷ مجهز به ۶ کیسه هوای ایمنی جلو، جانبی و پرده ای، سیستم کنترل پایداری، حفظ خودرو در سربالایی (HCA)، هشدار نقاط کور و سیستم های ایمنی ترمز EBA و ABST چراغ های مخصوص روز، چراغ های مه شکن با قابلیت روشن شدن هنگام چرخش فرمان، سنسور پارک ۳۶۰ درجه به همراه دوربین دید عقب، ترمز پارک الکترونیکی، سنسور نور و برف پاکن است.

تجربه‌ی رانندگی با رنو کولیوس

قسمت کف در کولیوس استاندارد، بیش از ۲۱ سانتیمتر با سطح زمین فاصله دارد. این موضوع، حس یک شاسی‌بلند را به‌خوبی القا می‌کند و در عبور از مسیرهای ناهموار خارج جاده، مفید است. از طریق دکمه‌ی روی فرمان، می‌توان تک یا دو دیفرانسیل بودن کولئوس را تعیین کرد. سه مود رانندگی برای سیستم انتقال گشتاور این خودرو پیش‌بینی شده است که شامل ۲WD ،۴WD AUTO و ۴WD LUCK می‌شود. در حالت ۲WD، کولئوس به‌صورت دیفرانسیل جلو عمل می‌کند. در مود ۴WD AUTO گشتاور به‌صورت هوشمند و خودکار، بین چرخ‌های عقب و جلو تقسیم می‌شود و با تنظیمات ۴WD LUCK با استفاده از قفل دیفرانسیل، حرکت خودرو در مسیرهای لغزنده با شیب‌های تند بهینه‌سازی می‌شود.

نمای عقب رنو کولیوس

شتاب‌گیری کولئوس در کلاس کراس‌اور اندازه متوسط، مناسب است؛ هرچند پاسخ پیشرانه‌ به اندازه‌ی یک سواری با پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری، سریع نیست، اما بهتر از نمونه‌های توربوشارژ موجود در بازار ایران عمل می‌کند. سیستم تعلیق و فنربندی هم برای استفاده‌ی شهری، نرم و راحت ارزیابی شده است و خصوصا برای سرنشینان ردیف جلو، تنش‌های کمی به همراه دارد. حرکت روی دست‌اندازها، می‌تواند برای حاضران در ردیف دوم کمی ناراحت‌کننده باشد؛ چراکه فنرهای عقب، با سیستم تعلیق مولتی لینک، کمی خشک عمل می‌کنند.

قیمت رنو کولیوس دست دوم در ایران و مقایسه با رقبا

رنو کولیوس، با تجهیزاتی مشابه آنچه به ایران وارد شد، در بازار جهانی حدود ۲۵ هزار دلار قیمت دارد. این خودرو در کلاس کراس‌اورهای سایز متوسط رقیب هیوندای سانتافه و تویوتا RAV4 محسوب می‌شود. کولیوس ۲۰۱۸ کم‌کار در بازار ایران، حدود ۲/۲ میلیارد تومان است و از این نظر، تفاوت چندانی با سانتافه ندارد؛ اما تویوتا راوفور ۲۰۱۸ با قیمتی حدود ۳/۵ میلیارد تومان معامله می‌شود.

 

از دیدگاه نگارنده، خرید هیوندای توسان و سانتافه در حد صفر با قیمتی حدود ۲ میلیارد تومان، دردسر کمتری نسبت به کولیوس دارد؛ چراکه فراوانی خدمات تعمیر و فروش لوازم یدکی هیوندای در ایران، بهتر از رنو است. از سویی دیگر، رنو کولیوس نکات مثبت و منفی جالبی در مقایسه با شاسی‌بلندهای کره‌ای بازار ایران دارد.

شتاب‌گیری عالی و عملکرد بسیار خوب سیستم دو دیفرانسیل، مهم‌ترین مزیت کولیوس در مقایسه با سانتافه و توسان محسوب می‌شود؛ اما گیربکس CVT رنو که ظاهرا طراحی نیسان است، نقطه ضعف کولیوس در بحث تعویض دنده را نشان می‌دهد. دیگر نکته‌ی منفی برای این خودرو فرانسوی مونتاژ کره جنوبی، کابین بسیار ساده و مملو از پلاستیک ارزان‌قیمت است که قطعا خریدار را بعد از پرداخت ۲ میلیارد تومان، دلزده می‌کند. از دیدگاه نگارنده، طراخی جذاب بدنه و برند خوش‌نام اروپایی، مهم‌ترین نکات مثبت کولیوس در مقایسه با سانتافه هستند.

 

صندلی رنو کولیوس

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است