قطعات خودرو

بازار تاير ظرفيت افزايش قيمت را ندارد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، داود سعادتي نژاد، رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک، فيلتر و تعويض روغن تهران در خصوص چالش هاي روغن موتور در بازار و دلايل آن افزود: روغن يک کالاي مصرفي است؛ اما متاسفانه به دلايلي از جمله مديريت اشتباه کارخانه ها، توزيع از طريق سامانه، لزوم اخذ کد نقش، ارائه روغن به بنکداران عمده فروش و توزيع سامانه اي از سوي بنکداران و امتناع آنها از توزيع، روغن موتور با قيمتهاي بالاتر به بازار عرضه مي شود.

رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک، فيلتر و تعويض روغن تهران در خصوص وضعيت رونق بازار روغن موتور گفت: بر خلاف سال ۹۹ که کرونا موجب کاهش سفرها شده بود در دو ماه پاياني سال گذشته شاهد رونق تقريبي بازار بوديم.

سعادتي‎نژاد در خصوص وضعيت اجراي درج قيمت توليدکننده بر روي محصول روغن موتور با هدف ساماندهي بازار و کاهش قيمت ها در پاسخ به اين پرسش که آيا اين اهداف در سال گذشته محقق شد، تصريح کرد: درج قيمت کارخانه بر روي کالا براي فروشندگان و مصرفکنندگان با ابهاماتي روبه رو است؛ زيرا قيمتي که از سوي خرده فروشان به بازار عرضه مي شود، ترکيبي از قيمت کارخانه به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده و ۱۲ درصد سود خرده فروشي است که متاسفانه عدم آگاهي مصرفکنندگان نسبت به اين موضوع موجب بروز برخي تنش ها در بازار شده که اميدواريم در سال جديد به دنبال اجراي عمومي اين مصوبه اين مشکلات مرتفع شده و رونق به بازار بازگردد.

وي در ادامه در خصوص چالش هاي بازار در حوزه عرضه، تقاضا و قيمت تاير بيان کرد: در حال حاضر بازار تاير اشباع و قيمت ها نيز به ثبات رسيده است.

رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک، فيلتر و تعويض روغن تهران با بيان اينکه مشکل اصلي تايرسازان قيمت اين کالا است، گفت: هر افزايش قيمتي با توجه به کشش بازار اعمال ميشود، اين در حالي است که بازار تاير ظرفيت افزايش قيمت را ندارد. حتي بسياري از برندها در بازار اشباع شده و با انباشت در انبارها با انقضاي تاريخ و مشکل در فروش مواجه هستند.

سعادتينژاد همچنين در خصوص کيفيت تايرهاي داخلي در مقايسه با وارداتي ها اذعان داشت: کيفيت تايرهاي ايراني در مقايسه با گذشته ارتقا يافته به طوري که از قدرت رقابت با تايرهاي خارجي برخوردار هستند به طوري که تايرهاي چيني کيفيتي پايين تر از تايرهاي ايراني دارند.

وي در خصوص وضعيت واردات تايرهاي داخلي در حوزه سبک و سنگين گفت: واردات تايرهاي سواري تا رينگ ۱۶ انجام نمي شود به دليل اينکه توليد اين سايز از تاير در داخل اشباع است. بيشترين حجم واردات به تايرهاي سنگين اختصاص دارد و دليل آن نيز ناشي از توليد پايين اين نوع از تاير در داخل است.

رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک، روغن و پنچرگيران تهران در خصوص کيفيت تايرهاي سنگين داخلي و وارداتي ها به حذف سامانه کالا و واردات و توزيع تايرهاي سنگين از مبدا تا مقصد از طريق سامانه جامع تجارت اشاره کرد و اذعان داشت: به دليل توزيع سامانه اي امکان ورود لاستيک هاي سنگين نامرغوب به داخل کشور وجود ندارد و بر همين اساس، تايرهاي وارداتي در گروه تايرهاي برند و باکيفيت جاي ميگيرند.

سعادتينژاد در پايان در خصوص وضعيت واردات روغن موتور و کيفيت اين محصول در بازار خاطرنشان کرد: منابع تامين مواد اوليه براي توليد روغن موتور در داخل کشور وجود دارد، بر همين اساس واردات اين محصول به دليل اينکه با قيمت تمام شده بالا و فروش کمتر در بازار همراه خواهد بود، مقرون به صرفه نيست. ضمن اينکه روغن موتورهاي داخلي از کيفيت بالايي برخوردار هستند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است