قطعات خودرو

رونمايي از دستاوردهاي ۱۴۰۰«كروز» در نمايشگاه بين‌المللي تهران

به گزارش خبرنگار قطعات خودرو، شركت كروز كه تا كنون سه دوره در اين نمايشگاه حضور يافته است، امسال در غرفه‌اي به وسعت حدود 1200 مترمربع پذيراي بازديدكنندگان است.

هر پارت از غرفه اين شركت به یک یونیت مشخص مربوط است و همه یونیت‌ها نيز در زمینه داخلی‌سازی قطعات خودرو کار می‌کنند، از قطعات های‌تک تا قطعاتی که دانش و تکنولوژی زیادی نیاز ندارد.

به گفته مسوولان حاضر در غرفه كروز، 11 قطعه‌اي كه در اين نمايشگاه رونمایی می‌شوند، تکنولوژی بالایی دارند و توسط مرکز تحقیق و نوآوری اين شركت بومي‌سازی شده‌اند. این قطعات در محصولات سواری تا تجاری به‌کار گرفته می‌شوند.

مجتبي نظري

در اين زمينه، مجتبی نظری – مدیر ارتباطات شركت قطعه‌سازي کروز – به خبرنگار قطعات خودرو توضيح داد: این قطعات شامل قطعات بهینه‌شده خودروهایی است که قبلاً تولید شده‌اند. این قطعات تکنولوژی‌بیس هستند و کاربرد آن‌ها از خودروهای تجاری یعنی دیزل و سنگین تا خودروهای سبک است.

او با اشاره به اين‌كه این قطعات دستاورد سال 1400 شركت هستند، ادامه داد: انجام برخی پروژه‌ها دو یا سه سال، برخی نيز شش‌ماه زمان مي‌برند.

داخلی‌سازی قطعات خودرو هزینه سنگینی دارد

وي در پاسخ به اين پرسش كه براي رسيدن به اين شعار «کروز پیشتاز در داخلی‌سازی قطعات پیشرفته خودرو» كه در غرفه شما ديده مي‌شود، با چه موانع و مشكلاتي روبه‌رو بوده‌ايد؟ گفت: داخلی‌سازی قطعات خودرو هزینه سنگینی دارد، چون بحث طراحی در آن‌ها مهم است. در طراحی نيز به تجهیزات و دانش خاصي نیاز است. شرکت‌های پیش‌رو در دنیا برای انجام این کار هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌کنند. به علاوه، نیروی انسانی که باید این کار را انجام دهد، متفاوت است و عموماً شامل فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند.

نظری با اشاره به اين‌كه حدود 250 نفر در مرکز تحقیقات گروه کروز کار می‌کنند، اظهار كرد: در این مرکز، دستگاه‌های پیشرفته مستقرند.

تحريم‌ها؛ يكي از موانع اصلي جريان توليد

او تاكيد كرد: تحریم‌ها یکی از موانع اصلی جریان تولید هستند. البته موانع مربوط به تحریم و موانع خارجی قابل رفع هستند. بيشتر، موانع داخلی تولیدکنندگان را اذیت می‌کنند.

وي توضيح داد: گاهي گمرک یک دستگاه آزمایشگاهي یا یک دستگاه خاص را 6 تا 12 ماه نگه می‌دارد! کسی که دستگاه و تجهیزات به كشور می‌آورد، می‌خواهد به سرعت از آن استفاده کند و به تولیدش برسد. این یکی از نمونه مسائلي است که ما را دچار مشکل مي‌كند. همچنین فرآیندهای طولانی وزارت صمت، چارچوب‌های استانداردی و آن‌هایی که راهنما نیستند و فقط می‌خواهند ممیزی کنند، جزو موانع داخلی‌سازی هستند.

كروز مي‌خواهد توان كشور را نشان دهد

مدیر ارتباطات شركت قطعه‌سازي کروز درباره هدف اين شركت از حضور در نمايشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌هاي خودرو، اظهار كرد: ما به‌عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین قطعه‌ساز در کشور می‌خواهیم توان کشور را نشان دهیم. این موضوع دو بخش دارد؛ یکی مسئولان هستند که ببینند تکیه کردن بر توانایی‌های داخلی جواب خواهد داد و شرکت‌های خودروساز نيز از قطعاتی که در داخل طراحی شده‌اند، حمایت کنند. یک بخش ديگر، مردم، جوانان و دانشجویان هستند كه ببینند، فعالیت‌های دانش‌مدارانه در كشور در حال انجام است و امیدوار شوند و در کشور فعالیت کنند. همچنين شرکت‌های قطعه‌ساز مي‌توانند بیایند ببینند كه چگونه مسیر پیشرفت را طی کرده‌ایم و الگو بگیرند و بتوانند فعالیت بهتری داشته باشند.

شانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو صبح امروز (16 آبان‌ماه) در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و تا 19 آبان‌ماه در اين محل برپا خواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *