قطعات خودرو

زمستان برجام به پایان می‌رسد

به گزارش «قطعات خودرو»:

خنگوی دولت گفت: «اطمینان داریم که در ماه‌های نزدیک آینده، دولت آمریکا چاره‌ای جز تن دادن به روند صلح جهانی و پایان دادن به ظلم علیه ایران ندارد و زمستان برجام به پایان خواهد رسید و فصل تازه‌ای از تعامل با جهان که رضایت و امنیت اقتصادی بیشتری برای مردم ما و البته همه ملت‌های منطقه فراهم می‌کند، آغاز خواهد شد.» همزمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی با قانون‌گذاران اروپایی، گفت بدون بازرسی‌ها در ایران، دستیابی به توافق حداقلی و معتبر با تهران غیرممکن است.

زمستان برجام به پایان می‌رسد

علی ربیعی روز گذشته درآخرین نشست خبری‌اش در سال‌جاری در واکنش به اظهارات نماینده جو بایدن مبنی بر تاثیر نداشتن جدول زمان‌بندی مذاکره هسته‌ای از سوی ایران در سیاست این کشور گفت: «ما از این موضع غافلگیر نشدیم، چون انتخابات پیشین آمریکا هم تاثیری بر سیاست ما در آمادگی برای بازگشت فوری ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام پس از پایبندی دوباره آمریکا به تعهدات، لغو تحریم‌ها و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نداشت.»

وی ادامه داد: «ما حتی در دولت قبلی آمریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، اشتباه و با پیامدهای زیانباری همراه خواهد بود. امروز، روزنه‌ فرصت باقی مانده برای حل اختلاف به شیوه رضایت‌بخش برای همه طرف‌ها تنگ‌تر از سابق است و اگر از این زمان طلایی استفاده کند، در آینده نزدیک به‌خاطر از دست دادن آن افسوس خواهد خورد.» ربیعی تاکید کرد: «از نظر ما، برجام سندی است که قابلیت باز شدن ندارد و لزومی به انجام مذاکرات بر سر آن نیست. مهم، بازگشت سریع آمریکا به برجام و اجرای تعهداتش به‌ویژه لغو عملی تحریم‌هاست.» به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت گفت:«نه‌تنها امنیتی‌سازی و منزوی کردن ایران از سوی ‌آمریکا را ناکام گذاشتیم، بلکه در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی لاهه این کشور را به انزوای اخلاقی و محکومیت حقوقی کشاندیم.»

  میانجی‌گری مسکو

همچنین سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه که اعلام کرده روسیه درصدد است با میانجی‌گری میان ایران و آمریکا دو کشور را بر تعهدات خود به برجام بازگرداند، گفت: «اطمینان داریم آقای لاوروف با حسن نیت کامل آمادگی روسیه را برای میانجی‌گری ابراز کرده، اما نحوه بازگشت طرفین به تعهدات و زمینه تحقق آن مطابق توافق برجام و قوانین بین‌المللی بسیار ساده و برای همه طرف‌ها روشن است.»

سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد که دولت آمریکا با انتخاب هرچه سریع‌تر تنها گزینه درست، توانایی‌اش را برای خارج کردن آمریکا از سردرگمی، آشفتگی و قانون‌شکنی اثبات کند.

  رد ادعای واشنگتن

از سوی دیگر یک منبع امنیتی در گفت‌وگو با شبکه «پرس تی‌وی» ادعاهای جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا درخصوص در جریان بودن دیپلماسی و مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران درباره برجام را رد و هدف از چنین ادعاهایی را خارج کردن بایدن از بحران توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری فارس این منبع امنیتی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه «پرس‌تی‌وی» به شرط فاش نشدن نامش گفت ادعاهای مقامات آمریکایی درباره مذاکرات غیرمستقیم با ایران فقط با هدف خارج کردن «جو بایدن» از بحران بیان می‌شود.

به گزارش پرس‌تی‌وی این منبع نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی ایران افزود: همه مقامات ایرانی موظف به اجرای «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» قانونی که در مجلس ایران در آذر به تصویب رسید، هستند. وی تاکید کرد تا زمانی که تحریم‌ها به‌طور کامل برداشته نشود، مذاکره‌ای بین تهران و واشنگتن برگزار نخواهد شد. سالیوان روز جمعه در سخنانی ادعا کرده بود که دیپلماسی با ایران در جریان است اما درحال‌حاضر به شکل مستقیم نیست.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا مدعی شده قصد دارد با توسل به دیپلماسی مسیر بازگشت به توافق هسته‌ای برجام را که دولت پیشین این کشور از آن خارج شد هموار کند، با این حال تاکنون هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نداده است. با آنکه واشنگتن طرفی بوده که این توافق مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده و از آن خارج شده است، دولت بایدن در چند هفته گذشته تاکید کرده بازگشت آمریکا به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌های جبرانی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا و بی‌عملی طرف‌های اروپایی برداشته، به عقب برگرداند. جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده با توجه به آنکه کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا در نقض برجام انجام شده، هرگامی (برای اقدامات جبرانی) از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

  گروسی: بدون بازرسی‌ها دستیابی به توافق حداقلی و معتبر با ایران غیرممکن است

همزمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی با قانون‌گذاران اروپایی، گفت بدون بازرسی‌ها در ایران، دستیابی به توافق حداقلی و معتبر با تهران غیرممکن است. به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست مشترک سه کمیته پارلمان اروپا که به‌صورت مجازی در آن شرکت کرد، افزود: «کار آژانس بسیار ضروری است. بدون آژانس، بدون حضور بازرسان در محل، یک توافق قابل اعتماد غیرممکن است.»

گروسی درباره تصمیم آمریکا درخصوص برجام هم گفت: «آنها به من می‌گویند که می‌خواهند برگردند. وقتی با وزیرخارجه آمریکا حرف می‌زنم این چیزی است که به من می‌گویند. اما قطعا همان‌طور که قبلا گفتم مسائلی هست که باید شفاف شود، بنابراین (بازگشت آمریکا به توافق ایران) غیرممکن نیست اما سخت است.»

وی در ادامه در ارتباط با توافق به دست آمده موقت با تهران، نیز تاکید کرد: «ما توانستیم یک حضور حداقلی را حفظ کنیم. یک پنجره برای دیپلماسی هم باز شد. امیدوارم در این دوره مشارکت‌کنندگان بتوانند دست‌کم حرکتی را به سمت برجام داشته باشند. البته آژانس در آن مشارکت خواهد کرد.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه چهارشنبه در پاسخ به پرسش «مانوئل تردیوس» خبرنگار سرویس اسپانیایی یورونیوز در‌باره چرایی لزوم دستیابی به توافق جدید گفته بود: «این‌طور نیست که بگویید یک شبه به توافق سال ۲۰۱۵ برمی‌گردیم. از آن زمان تاکنون اتفاق‌های بسیاری روی داده است.» وی افزود: «ما دیدیم که ایران موادی ساخته، محصولاتی از این مواد (اورانیوم غنی شده) تولید شده است. اگر این مواد فروخته شود، اگر همین مواد از ایران خارج شود، چه کسی آن را کنترل خواهد کرد؟ اصولا این وظیفه ما است.» گروسی در این گفت‌وگو بدون اشاره به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران همچنین مدعی شده است: «گروهی از پژوهش‌ها و فعالیت‌ها [طبق برجام] ممنوع بود و ایران این ممنوعیت را نقض کرد. باید ببینیم با این وضعیت چه کار باید کرد و ما چطور می‌توانیم آن را کنترل کنیم.»

  برجام مرده است

از سوی دیگر جرارد کوشنر، مشاور پیشین دونالد ترامپ مدعی شد که دولت بایدن به اروپایی‌ها نشان داده است که برجام مرده است و تنها یک ‌چارچوب جدید می‌تواند باعث ثبات در آینده شود. به گزارش «ایسنا» به نقل از هیل، داماد و مشاور پیشین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز سه‌شنبه از جو بایدن برای ارسال سیگنال‌هایی برای بازگشت به برجام تمجید کرد. وی در این خصوص گفت: «درحالی‌که برخی با پیشنهاد آغازین تیم بایدن برای همکاری با اروپا و بازگشت به برجام نگران شدند، من این را اقدامی دیپلماتیک هوشمندانه‌ می‌دانم.»

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است