قطعات خودرو

سرقت خودرو دشوار می‌شود : امکان ردیابی ۱۱۰ قطعه ایران‌خودرو

حسین فیروزفر، دبیر کمیته افزایش ایمنی خودرو در برابر سرقت ایران‌خودرو گفت: تاکنون بیش از ۲۷ میلیون شماره سریال در بانک‌های اطلاعاتی مربوط به پروژه ردیابی قطعات ثبت‌شده است. از سال ۸۳ تاکنون، قطعات حدود ۸ میلیون محصول ایران‌خودرو در سیستم ردیابی قرارگرفته است.

وی با اشاره به برنامه‌های سال جاری ایران‌خودرو در زمینه افزایش ایمنی خودرو و حرکت به سمت کاربردی کردن ردیابی قطعات، اظهار کرد: تامین کنندگان، سایت‌های تولیدی و شبکه خدمات پس از فروش، به‌عنوان ۳ حوزه اصلی برای توسعه برنامه ردیابی قطعات و افزایش ایمنی خودروها در نظر گرفته شده‌اند. دبیر کمیته افزایش ایمنی خودرو در برابر سرقت ایران‌خودرو در تشریح این برنامه گفت: در مرحله نخست یک شماره سریال برای قطعات ایمنی خودرو، قطعات گران‌قیمت خودرو و قطعاتی که بیشترین تعویض‌ها را در خدمات پس از فروش دارند، تعریف می‌شود که بیانگر روز و سال تولید و مشخصات تولیدکننده است.

در حال‌حاضر بیش از ۹۵ درصد خودروهایی که طی یک ماه به سرقت می‌رود با این سیستم کشف می‌شود

درحال‌حاضر به‌طور میانگین ۱۱۰ قطعه از قطعات اصلی محصولات ایران‌خودرو که حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد نرخ تمام‌شده را تشکیل می‌دهد، ردیابی می‌شود که از این تعداد حدود ۱۰ قطعه مربوط به موتور خودرو است.

سازندگان موظفند در زمان تولید و پیش از ارسال قطعات برای ایران‌خودرو، روی قطعات موردنظر، شماره سریال را حک کرده و دو برچسب دارای بارکد را روی آنها قرار دهند؛ در خطوط تولید ایران‌خودرو نیز در سیستم مکانیزه شماره سریال‌ها ثبت می‌شود.

به‌این ترتیب، کیفیت قطعات تولیدی با مشخصات سازنده رصد و در صورت شناسایی قطعه معیوب در شبکه خدمات پس از فروش، نسبت به رسیدگی به آن و تعریف برنامه بهبود اقدام می‌شود. با این اقدام، سازنده نیز مکلف به پاسخگویی و اصلاح ساختارهای تولید و مواد اولیه می‌شود. وی تصریح کرد: افزایش ضریب ایمنی خودرو در برابر سرقت از کاربردهای این سیستم است. براساس گزارش اعلامی از سوی ناجا، در حال‌حاضر بیش از ۹۵ درصد خودروهایی که طی یک ماه به سرقت می‌رود با این سیستم کشف می‌شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است