قطعات خودرو

آیا می‌توان به جای سوخت از روغن نباتی استفاده کرد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، آن‌ها به دنبال رفع نیازهای خود با روشی ارزان‌تر اما با کیفیت معقول هستند که در نتیجه آن ابداعات جدیدی پدید می‌آید. یکی از این ابداعات استفاده از روغن‌های خوراکی به جای سوخت خودرو یا بالعکس است.

به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، قیمت بسیاری از موادغذایی در حال افزایش است. یکی از این موادغذایی آفتاب‌گردان است، ماده‌ای که در تولید روغن‌های خوراکی کاربرد دارد و اوکراین نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آفتابگردان در جهان به شمار می‌رود. با توجه به شرایط جنگی، به نظر نمی‌رسد امسال شاهد برداشت آفتابگردان در اوکراین باشیم و همین مساله موجب بروز نگرانی‌هایی در زمینه امنیت غذایی شده است.

از سوی دیگر افزایش قیمت سوخت باکیفیت نیز مالکان خودروها را به دردسر انداخته است. این افزایش قیمت ناشی از افزایش بهای نفت خام است و اکنون سوخت دیزل با درجه A پلاس در بسیاری از کشورهای اروپایی گران‌ شده است. این مساله در کنار کمبود روغن سبب شده است تا مشتریان برای خرید روغن نباتی به مغازه‌ها هجوم ببرند.

استفاده از روغن نباتی به عنوان سوخت خودرو روشی ناکارآمد است و هزینه‌های بسیاری را به مالک خودرو وارد خواهد کرد. مطالب بسیاری در اینترنت موجود هستند که ادعا می‌کنند روش ساخت بیودیزل را به کاربران خود آموزش می‌دهند اما باید بدانید که فرآیند تهیه این سوخت بسیار پیچیده است و نمی‌توان آن را در قالب یک ویدیو آموخت. در واقع همان طور که افراد بسیاری در اینترنت ادعا می کنند، حتی امکان ساخت مخلوط 50 درصدی گازوئیل و روغن (چه روغن آفتابگردان یا هر نوع دیگری) توسط مردم عادی وجود ندارد.

موتورهای امروزی برای استفاده از سوختی خاص طراحی شده‌اند. سوخت مورد استفاده در آن‌ها نیز باید دما، غلظت، چگالی و تحمل حرارتی خاصی داشته باشد در غیر این صورت موتور خودرو آسیب خواهد دید. برای مثال استفاده از روغن نباتی به عنوان سوخت خودرو موجب انسداد انژکتور خودرو می‌شود، چرا که روغن نباتی بسیار چسبناک‌تر از سوخت معمولی است.

می‌توان گفت که تنها خودروهای قدیمی با موتورهای مقاوم و سیستم‌های کاربراتوری ساده قادر به استفاده از روغن نباتی به عنوان سوخت جایگزین هستند و البته این مساله دائمی نخواهد بود، چرا که استفاده از روغن نباتی حتی به موتورهای قدیمی نیز آسیب می‌زند. و البته استفاده از روغن نباتی به عنوان سوخت در بسیاری از کشورها غیرقانونی است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *