قطعات خودرو

چه میزان گرد و خاک به طور سالیانه وارد موتور خودرو می‌شود؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، ذرات ریز گرد و غبار یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های جوی هستند که علاوه بر انسان‌ها، برای ماشین‌ها نیز مضر خواهند بود. این ذرات کوچک قابلیت عبور از فیلترهای مختلف را دارند و به همین منظور توصیه می‌شود تا از فیلترهای دقیق برای جلوگیری از عبور این ذرات استفاده کنید. وظیفه مقابله با گرد و خاک و دیگر آلاینده‌ها در خودروها، برعهده فیلتر هوا است. البته تمامی فیلترها قابلیت جلوگیری از ورود گرد و خاک به موتور را ندارند و برای این منظور باید از فیلترهای هوای اصلی استفاده کنید.

هوا، یک فاکتور مهم در موتورهای درون‌سوز

شاید تصور کنید که موتورهای درون‌سوز بیشتر از همه چیز به بنزین یا گازوئیل وابسته هستند اما این تصور کاملا اشتباه است. این موتورها بیش از همه چیز به هوا نیاز دارند! هر موتور درون‌سوز برای فعالیت صحیح به هوایی معادل 15 الی 20 برابر سوخت تزریق شده نیاز دارد. در نتیجه هر خودرو شخصی با پیمایش متوسط سالیانه 25 هزار کیلومتر، 25 تن هوا را در طول یکسال مصرف می‌کند. مطابق محاسبه متخصصان آلمانی، یک خودرو در طول دوره متوسط مالکیت یعنی ده سال، بیش از شش کیلوگرم گرد و خاک را به همراه هوا می‌بلعد! خطرناک‌ترین نوع گرد و خاک برای پیشرانه، گرد کوارتز یا سیلیس است که به سرعت پیشرانه را نابود می‌کند. این نوع از گرد و خاک موجب سایش شدید قطعات داخلی موتور می‌شود و با کثیف کردن سنسورها، موجب به هم خوردن عملکرد کامپیوتر خودرو یا ECU خواهد شد. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود تا از فیلتر هوای باکیفیت برای اتومبیل خود استفاده کنید.

راه حل قدیمی روس‌ها برای رفع مشکل گرد و خاک

در خودروهای روسی GAZ که محصول اتحاد جماهیر شوروی بودند، از راهکار ساده و ارزانی برای مقابله با گرد و خاک استفاده می‌شد. فیلتر هوا در خودروهای GAZ به روغن آغشته بود و مالک می‌توانست تا ابد از آن استفاده کند. روغن قابلیت بالایی در جذب ذرات گرد و غبار دارد و هنگامی که فیلتر آلوده شود، می‌توان آن را به راحتی شست. فیلتر شسته شده را پس از خشک شدن مجددا به روغن آغشته می‌کردند و سرجای خود قرار می‌دادند. این روش تا هنگامی که پیشرانه‌های مدرن و پیشرفته وارد صنعت خودرو شدند، روشی کارآمد بود.  

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است