قطعات خودرو

قیمت‌گذاری در تاکسی‌های آنلاین به ‌صورت هوشمند و پویا انجام می‌شود!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،تاکسی‌های آنلاین در سال‌های اخیر رواج یافته‌اند؛ البته سامانه‌های مختلفی برای درخواست خودرو اینترنتی در دسترس هستند و هر یک کاربران متعددی را به خود اختصاص داده‌اند. روال کار این تاکسی‌ها نیز برای اغلب ما روشن و مشخص است. مبدأ و مقصد را مشخص و بعد از نمایش قیمت، درخواست خودرو را ثبت می‌کنیم. مشخص بودن قیمت تاکسی آنلاین پیش از ثبت درخواست، از مزایای اصلی آن‌هاست. اما روال ثبت قیمت و نظارت بر آن در تاکسی‌های اینترنتی به چه طریق صورت می‌گیرد؟ در ادامه به جزییات بیشتری در این خصوص می‌پردازیم.

دلیل نارضایتی مسافران و رانندگان تاکسی‌های آنلاین چیست؟

یکی از مسائلی که باعث می‌شد کاربران، سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند را به سامانه تاکسیرانی ترجیح بدهند، این بود که قیمت آن‌ها تابع تاکسیرانی نیست و نرخ شان با توجه به هزینه بنزین، مسافت طی شده و ترافیک سنجیده می‌شود و قیمت‌گذاری مناسب‌تری دارد. البته مدتی است افزایش بدون ضابطه نرخ تاکسی‌های اینترنتی در زمان‌های اوج ترافیک یا در روزهای خاص (برفی و بارانی)، کاربرانی را که از این بستر استفاده می‌کنند، دچار مشکل کرده است.

به‌طوری‌که کاربرانی که از این پلت‌فرم‌ها استفاده می‌کنند دیگر قیمت‌ها را منصفانه نمی‌دانند و به افزایش کرایه‌ها اعتراض دارند. البته این نارضایتی تنها شامل حال کاربران نیست زیرا رانندگان فعال در سرویس‌های حمل‌ونقل هوشمند نیز معتقدند افزایش قیمت‌ها با رشد هزینه‌های آنها متناسب نیست. همین مساله باعث شده است برخی درخواست‌های سفر، کمتر ازسوی رانندگان قبول شود.

چندی قبل یکی از اعضای اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در این باره گفت: «در قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی، چهار فاکتور در نظر گرفته شده و بر اساس نرخ پایه، مسافت سفر، مدت زمان سفر و میزان عرضه و تقاضاست. این چهار فاکتور در زمان‌های مختلف نرخ‌های متفاوت را برای تاکسی‌های آنلاین اعلام می‌کنند.» در چند ماه قبل با گران‌تر شدن هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی، نرخ تاکسی‌های اینترنتی نیز به موازات آن افزایش یافت. همچنین با رشد قیمت قطعات یدکی و موارد دیگر، مسافران می‌گویند قیمت‌ها به شدت بالاتر رفته‌اند.

عوامل موثر بر افزایش کرایه چیست؟

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نیز اذعان کرده است وزارت کشور در موضوع قیمت تاکسی‌های اینترنتی دخالتی ندارد و این نرخ‌گذاری در حوزه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت است. پوریا محمودیان‌یزدی درباره افزایش نرخ تاکسی‌های آنلاین در روزهای گذشته گفت: «براساس دستورالعمل ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی، روند قیمت‌گذاری آن‌ها به شکل پویا انجام می‌شود. شوراهای شهر مصوبه‌ای در مورد قیمت‌گذاری این تاکسی‌ها ندارند. اتحادیه‌های صنفی مکانیزم قیمت‌گذاری را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌کنند.

با این حال، وزارت کشور افزایش کرایه تاکسی‌های آنلاین را به صورت دقیق رصد می‌کند. به این ترتیب، وزارت کشور تنها مسئول رصد افزایش قیمت‌هاست و دخالتی در تعیین نرخ ندارد.» دراین زمینه، نگار عرب، مدیر روابط‌عمومی تپسی، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره نحوه قیمت‌گذاری سفر در پلت‌فرم تپسی گفت: «الگوریتم قیمت‌گذاری تپسی، به‌صورت هوشمند و پویاست، قیمت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که هم برای سفیر و هم برای مسافر در زمان‌ها و شرایط متفاوت، منصفانه و به‌صرفه باشد.

این الگوریتم پارامترهای مختلفی نظیر میزان درخواست سفر (تقاضا)، تعداد رانندگان موجود در منطقه (عرضه)، مسافت تا مقصد، ترافیک، وضعیت جوی، مدت زمان سفر و … را بررسی و محاسبه و بر این اساس نرخ هر سفر را تعیین می‌کند. بنابراین تغییر هرکدام از این پارامترها بر قیمت تاثیرگذار است. به‌عنوان‌مثال در ساعات پرترافیک، قیمت‌ها بالاتر و در ساعات کم‌ترافیک، نرخ‌ها کمتر هستند.»

کاربر راننده متوجه درخواست «عجله دارم» مسافر نمی‌شود!

وی در خصوص پرش ناگهانی قیمت در زمان درخواست و ثبت سفر در اپلیکیشن تپسی افزود: «وقتی کاربر مسافر مبدأ و مقصد را مشخص می‌کند و درخواست سفر می‌دهد، قیمت سفر با عددی که به کاربر نمایش داده شده است، یکی خواهد بود و تغییری نمی‌کند.» در ادامه نگار عرب دررابطه‌با گزینه «عجله دارم» این برنامه و افزایش 20درصدی کرایه اظهار کرد: «زمانی که کاربر مسافر، از گزینه «عجله دارم» استفاده می‌کند، کاربر راننده متوجه این موضوع نمی‌شود و این درخواست نیز مانند یک سفر عادی برای کاربران راننده ارسال می‌شود. پس چنین موضوعی درست نیست که رانندگان فقط سفرهایی را که به خاطر انتخاب گزینه «عجله دارم» کرایه بیشتری دارند، انتخاب می‌کنند، چون اصلا متوجه استفاده از این گزینه توسط مسافر نمی‌شوند.»

مدیر روابط‌عمومی تپسی در پاسخ به این سوال که این شرکت چه تسهیلاتی به رانندگانش ارائه می‌کند، بیان کرد: «رانندگان فعال در تپسی، سهمیه بنزین دریافت می‌کنند. همچنین با عضویت در باشگاه سفیران، می‌توانند از تسهیلاتی مانند تخفیف‌های بیمه خودرو، خرید لاستیک، روغن‌موتور، لوازم یدکی و سایر خدمات مربوط به خودرو استفاده کنند.»

وی با اشاره به اینکه تیم پشتیبانی تپسی به صورت 24ساعته پاسخگوی تماس‌های کاربران است، اعلام کرد سازوکاری برای این تماس‌ها در نظر گرفته شده که به‌صورت هوشمند به تماس‌های دریافتی از کاربران در حین سفر اولویت داده می‌شود تا چنانچه حین سفر، مسافر یا سفیر دچار مشکلی شوند، بلافاصله امکان صحبت با پشتیبانی را داشته باشند. مدیر روابط‌عمومی تپسی در پایان به کاربران هشدار داد: «زمانی که شخصی درخواست خودرو می‌دهد، ممکن است راننده با همان پلاک اما با خودرویی متفاوت، یا با همان خودرو ولی با پلاک متفاوت درمحل‌حاضر شود.

همچنین امکان دارد اطلاعات راننده ای که در خودرو حاضر است با اطلاعات هویتی ثبت‌شده راننده در اپلیکیشن متفاوت باشد. توصیه ما به مسافر این است که در این موارد سوار خودرو نشوند، سفر را لغو کنند و این موضوع را به پشتیبانی گزارش بدهند. استفاده از خودرویی غیر از خودرو ثبت‌شده در اپلیکیشن یا حضور راننده به غیر از کاربری که تصویرش در اپلیکیشن وجود دارد، تخلف از سمت سفیر است و مسافر نباید در چنین شرایطی سوار خودرو شود.»

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است