قطعات خودرو

لنت‌های ایرانی هنوز از لنت‌های چینی ارزان‌ترند

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت لنت‌ترمز طی هفته‌های اخیر بین هشت تا ۲۵ درصد افزایش یافته است. برخی شرکت‌ها البته افزایش قیمت کمتری را اعمال کرده‌اند. با توجه به‌رشد نرخ ارز و روند صعودی آن درهفته‌های اخیر بسیاری از قطعات افزایش قیمت‌ داشته‌اند و بهای لنت‌ترمز نیز از ابتدای سال تاکنون چندبار افزایش یافته و طی سال‌جاری برخی شرکت‌ها بیش از 20 درصد قیمت لنت را افزایش داده‌اند. افزایش نرخ ارز و بهای مواداولیه سبب شده است قیمت تمام‌شده محصولات داخلی نیز افزایش یابد.
درهمین زمینه محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ ایران با بیان این‌که مواداولیه لنت‌ترمز بسیار گران شده است، می‌گوید: «بخشی از مواداولیه مورد نیاز برای تولید لنت‌ترمز از خارج وارد کشور می‌شود و این درحالی است که طی ماه‌های اخیر بهای دلار از 23 هزارتومان به 30 هزارتومان رسیده و این روند باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است.»
وی می‌افزاید: «همچنین این روند روی قیمت مواداولیه داخلی هم اثرگذار است. به‌عنوان مثال قیمت فولاد از سال گذشته تاکنون به‌شدت افزایش یافته و از ابتدای سال هم دستمزدها 40 درصد بالا رفته است. این مساله روی بهای تمام‌شده شرکت‌ها تاثیرگذار است.»
محمدرضا نجفی‌منش با بیان این‌که با وجود بالا رفتن هزینه‌های تولید اما لنت‌های ایرانی همچنان نسبت به‌لنت‌های چینی ارزان‌تر هستند، درخصوص میزان افزایش قیمت لنت در سال جاری اظهار می‌کند: «قیمت لنت تنها ابتدای امسال ۲۵ درصد افزایش یافته که با وجود تورم ۴۴ درصدی در اقتصاد این رقم نمی‌تواند همه هزینه‌ها را پوشش دهد.»
عضو هیات‌مدیره انجمن‌ لنت‌سازان ایران درخصوص این‌که ظاهرا قیمت لنت در هفته‌های اخیر توسط لنت‌سازان هشت تا ۲۵ درصد گران شده و این‌که آیا این مقدار تورم را پوشش می‌دهد یا خیر، تصریح می‌کند: «به‌اعضای انجمن لنت‌سازان درخصوص قیمت مواداولیه اطلاع‌رسانی شده است و دراین شرایط شرکت‌ها با توجه به‌مواد مصرفی می‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند.»
نجفی‌منش با تاکید بر این‌که ما قیمت لنت را تعیین نمی‌کنیم، می‌افزاید: «بین شرکت‌های لنت‌سازی عددهای متفاوتی وجود دارد؛ یعنی یک‌دست لنت را ممکن است یک شرکت ۶۰ هزار تومان، دیگری ۹۰ و شرکت سوم ۱۲۰ هزار تومان به‌فروش برساند و این بستگی به‌بازار و مشتری دارد که سراغ چه‌شرکتی برود یا دنبال چه‌قیمتی از لنت باشد.»
وی درخصوص این‌که این تفاوت قیمت ممکن است به‌دلیل کم گذاشتن از مواداولیه باشد، می‌گوید: «بله؛ ممکن است این اتفاق رخ دهد. به‌عنوان مثال استاندارد می‌گوید که ضخامت ورقی که در لنت به‌کار رفته باید 5 باشد؛ اما برخی شرکت‌ها از ورق ۳ استفاده می‌کنند و به‌این شکل قیمت تمام‌شده لنت‌ترمز را پایین می‌آورند.»
این فعال صنعت‌قـــــطعه‌ می‌گوید: «نظر به‌این‌که این لنت‌ها برای بازار افترمارکت است، استاندارد هم خیــــلی پیگیر ضخامت پلیت یا مواداولیه آن نیست و روی آن نظارتی ندارد.»

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است