قطعات خودرو

متاسفانه نگرش کسبی افراد در حال تغییر کردن است

با هم بخش چهارم و پایانی گفتگوی خبرنگار «قطعات خودرو» را که در قالب پروژه «تاریخ شفاهی» اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران انجام شده، با این پیشکسوت رسته تخصصی بلبرینگ می‌خوانیم. او در این بخش از حرف‌هایش به مسائل رسته تخصصی‌اش هم پرداخته است.

تفاوت کاسبی قدیم و جدید

حیدری با اشاره به تفاوت کاسبی قدیم و جدید می‌گوید: در گذشته حدود ۲ تا ۳ درصد کالا خرید و فروش می‌شد. افرادی که در دل بازار بودند کالا را دریافت و با اندکی سود به دیگری تحویل می‌دادند. سطح سود‌ها نسبت به اکنون بسیار متفاوت بود. متاسفانه در این دوران هزینه‌ها بسیار بالا رفته است.

وی می‌افزاید: این روز‌ها اگر فردی نقل و انتقالات را رصد کند؛ دیگر جرئت نمی‌کند کالایی را بگیرد و با ۲ درصد سود به دیگری تحویل دهد. چرا که باید ۲ تا ۳ برابر این سود را به دارایی تحویل دهد. در گذشته برگشت خوردن چک تا این اندازه زیاد نبود. بیشتر معاملات بر اساس حرف زدن یا گرفتن سفته انجام می‌شد؛ به طوری که چک به ندرت در بازار رد و بدل می‌شد. طبیعتا سفته نیز مانند چک برگشت نمی‌خورد. در آن زمان شاید یکی دو نفر در کسب شیطنت‌هایی انجام می‌دادند و به سرعت انگشت‌نما می‌شدند. اما در حال حاضر برخی از افراد به خصوص آن‌هایی که به تازگی وارد صنف لوازم یدکی شده‌اند؛ شاید در برخی مواقع اقداماتی انجام دهند که متاسفانه حرکت ناپسند آنان به حساب تمامی صنف نوشته خواهد شد.

از طرفی کاسبان قدیمی در حال بازنشسته شدن هستند. برخی از آنان نیز از دنیا رفته‌اند؛ متاسفانه نگرش کسبی افراد در حال تغییر کردن است.

بلبرینگ به دلیل تعرفه پایین معمولاً قاچاق نمی‌شود

پیشکسوت رسته بلبرینگ با اشاره به اینکه در حال حاضر وزارت صمت در زمینه ‌شناسه‌گذاری کالا مخصوصاً بلبرینگ برنامه‌هایی را در نظر گرفته است می‌گوید: بازرگانان زمانی که نسبت به واردات کالا اقدام کنند باید حداقل ۲۰۰ ۳۰۰ قلم کالا را وارد کنند که باید برای تمامی این موارد ‌شناسه کالا گرفته شود.

تصور کنید پشت بلبرینگ ۱۹ میلی‌متر است و در یک کارتن 1000 بلبرینگ وجود دارد. اجازه گرفتن و پروسه ثبت آن نیز داستان مخصوص به خود را دارد. هر روز‌ یک مشکل و دل‌مشغولی جدیدی‌ به وجود می‌آید.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی باید در نظر داشت بلبرینگ به دلیل تعرفه پایین (۱۰ درصد) معمولاً قاچاق نمی‌شود. فردی که برای این ۱۰ درصد بخواهد جنس قاچاق وارد کند، باید بیش از این مبلغ هزینه کند. شاید برخی از شرکت‌ها که حساب و کتاب‌شان معلوم نیست بدون پرداخت مالیات بلبرینگ وارد کنند. اما باید توجه داشت این شرکت‌ها نیز بلبرینگ را از طریق گمرک وارد کشور می‌کنند و ۹۵ درصد بلبرینگ از طریق مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

کارشناسانی که در وزارت صمت حضور دارند بر این باورند که شاید بلبرینگ به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که با توجه به تعرفه پایین درست نیست؛ با این حال ما را ملزم می‌کنند که ‌شناسه‌گذاری کالا را انجام دهیم. این اقدام مشکلات بسیار پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند و منجر به افزایش هزینه‌ها و اتلاف وقت می‌شود. به عنوان مثال رای یک پرونده یک ماه و نیم پیش صادر شده اما هر روز از آن ایراد تازه‌ای می‌گیرند؛ به طوری که کار کردن سخت می‌شود و ما انرژی خود را از دست می‌دهیم.

پس از کرونا باید دور یکدیگر جمع شویم و حرف بزنیم

ناصر حیدری در پایان با اشاره به اینکه پس از کرونا باید دور یکدیگر جمع شویم و در زمینه بهبود کار و ارتباط با کارخانه‌ها صحبت کنیم می‌گوید: امیدوارم این اطلاع‌رسانی که سایت قطعات خودرو انجام می‌دهد به دست افراد مختلف صنف برسد و باعث بهبود وضعیت اتحادیه بازار مصرف‌کننده و تولید‌کننده شود. ما هم دوست داریم گامی مثبت برای صنف برداریم و شب هنگامی که سر بر بالین می‌گذاریم احساس رضایت کنیم. من با بسیاری از دوستان صحبت کردم متاسفانه برخی از آن‌ها از روی جبر در حوزه لوازم یدکی مشغول به فعالیت هستند.

ناصر حیدری ۶۳ ساله صاحب ۲ دختر است. او در خیابان سرهنگ سخایی شرکتی به نام «ترازول کوشا‌» دارد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است