قطعات خودرو

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعات بدنه خودرو با توجه به نیاز بازار عرضه نمی‌شود

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور در گفت‌و‌گو با «قطعات خودرو»:

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه وقطعه سازان کشور ازلحاظ نشدن نیاز بازار درعرضه مواد اولیه برای تولید قطعات بدنه خودرو خبر داد و گفت:

به همین دلیل ممکن است بین قیمت مواد اولیه در کارخانه و بازار حدود 30 درصد اختلاف وجود داشته باشد.

سیامک مقتدری عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور و مدیرعامل شرکت مهندسی خور تولید کننده قطعات بدنه خودرو است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو درباره نحوه فعالیت این شرکت گفت:

ما، در حوزه قطعات بدنه خودرو فعالیت می‌کنیم و قالب‌های این قطعات عمدتا توسط خود ما تولید و به بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر درب‌های جلویی پژوه 405، اکسل عقب پراید، درب‌های جانبی تیبا، گلگیر‌های جلوی پراید را تولید و به بازار عرضه می‌کنیم.این قطعات از کیفیت خوبی برخوردار هستند، کیفیت این قطعات در حد مطلوبی است که مورد استفاده خودروسازان قرار می‌گیرد.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعات بدنه خودرو با توجه به نیاز بازار عرضه نمی‌شود

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه وقطعه سازان کشور با اشاره به تاثیر گرانی بر لوازم یدکی تولید شده توسط این شرکت خاطرنشان کرد:

متاسفانه افزایش قیمت‌ها شامل حال مواد اولیه برای تولید قطعات بدنه خودرو شده است و به اندازه نیاز بازار تولید نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قطعات خودرو درباره امکان پذیربودن واردات قطعات بدنه خودرو بیان کرد: عمدتا واردات در حوزه قطعات بدنه خودرو امکان پذیر نیست، اندازه و حجیم بودن این قطعات واردات در این حوزه را دشوار کرده است.

قطعات بدنه، خودروهای داخلی تماماً بومیسازی شده‌اند

مقتدری اظهار کرد: تمامی خودروسازان نیز به دلیل حجیم بودن قطعات بدنه خودرو، در گام‌های ابتدایی به سمت بومی‌سازی این قطعات حرکت می‌کنند ودرنتیجه این قطعات در داخل از کشور تولید می‌شود.

تولید قطعات بدنه خودروهای کم تیراژ خارجی در ایران به‌صرفه نیست

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان‌پذیر بودن تولید قطعات بدنه خودروهای خارجی در کشور افزود: این امکان بر ای خودرو‌هایی که  درخارج از کشور تولید شده باشد، کمی دشوار به نظر می‌رسد. چنین اقدامی برای تولید کنندگان بدنه خودرو مقرون به‌صرفه نیست که برای ساخت قطعات بدنه خودروهای کم تیراژ، قالب بسازند.

مدیرعامل شرکت مهندسی خور با اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه برای تولید قطعات بدنه خودرو گفت: تمامی مواد اولیه که درمحصولات ما به کار گرفته می‌شود، تولید داخلی بوده، اما با توجه به نیاز بازارعرضه نمی‌شود؛ به همین دلیل ممکن است بین قیمت کارخانه و بازار حدود 30 درصد اختلاف وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه به دلیل اینکه تمامی قطعات در داخل کشور تولید می‌شود، تحریم‌‌ها هیچ تاثیری بر تولید قطعات بدنه خودرو نداشته است.

مقتدری افزود: در حال حاضر میزان قطعاتی که در اختیار بازار می‌گذاریم حدود 7 درصد است  و 93 درصد را به خودروسازان می‌دهیم، اما درتلاشیم میزان سهم بازار را افزایش دهیم.

تامین بخشی از مواد اولیه تولیدکنندگان قطعات بدنه توسط خودروسازان

وی با بیان اینکه خودروساز بخشی از مواد اولیه مورد نیاز و مصرفی ما را تامین می‌کند، اظهار کرد: این مواد اولیه عمدتاً شامل ورق‌های فولادی است، بعضاً ممکن است اقلامی مانند میلگرد، لوله و غیره نیز نیاز داشته باشیم، اما عمدتا مواد اولیه مورد نیاز ما شامل ورق فولادی است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه وقطعه سازان کشور گفت: در صورتی که سالانه حدود 100 هزار خودروی خارجی از یک مدل وارد کشور شود؛ قالب سازی و تولید قطعات بدنه آن‌ها برای تولید کنندگان بدنه خودرو مقرون به‌صرفه خواهدشد.

واردکنندگان خودرو تا 10 سال پس از تحویل خودرو باید خدمات پس از فروش ارائه دهند

وی بر ضرورت ارائه خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی بیان کرد: هر واردکننده خودرو باید حداقل تا 10 سال خدمات پس از فروش محصولی که وارد کرده را ارائه کند، این امر تنها محدود به حوزه خودرو نیست. تصور کنید یخچالی را خریداری کرده‌اید و پس از 2 سال استفاده، یک قطعه آن دچار مشکل شود، در این صورت یخچال را کنار می‌گذارید یا آن را تعمیر خواهید کرد؟ این مسئله قطعات خودرو را نیز شامل می‌شود. واردکنندگان خودرو باید خدمات پس از فروش خودروهای خود را ارائه دهند.

سیامک مقتدری ادامه داد: در گذشته معمولا به واردکنندگان خودروهایی جواز واردات ارائه می‌شد که اطمینان داشتند شرکت واردکننده می‌تواند خدمات مورد نیاز را طی چندین سال ارائه دهد.  با وضع تحریم‌ها ومشکلاتی که درانتقال ارز پدید آمد؛ شاهد خودرهای خارجی در کشورهستیم که مردم برای تهیه  لوازم یدکی آن با مشکل مواجه شده‌اند.

ماشین‌های ارزان و کم‌تیراژ خارجی درصورت فقدان لوازم یدکی اسقاط می‌شوند

وی با اشاره به جزئیات تهیه لوازم یدکی خودروهای خارجی در صورت بروز تصادف گفت: افرادی که ماشین‌های خارجی کم‌تیراژ سوارمی‌شوند، معمولا لوازم یدکی خودروهای خود را از کشورهای همسایه سفارش می‌دهند. ماشین‌های ارزان قیمت وکم تیراژ وارداتی نیز ممکن است مسیر اسقاطی شدن را پیش گیرند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با بیان اینکه قیمت‌ قطعات خودرو در بازار توسط تولیدکنندگان تعیین می‌شود بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید در بازار بحث رقابت مطرح می‌شود، باید قیمت‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شود که سهم‌ تولیدکننده از بازار به علت قیمت بالا، کاهش پیدا نکند. البته مواردی همانند کیفیت قطعات نیز از جمله موارد تاثیرگذار در قیمت گذاری قطعات به‎شمار می‌رود، اما تولید کننده باید با انجام محاسبات لازم، قیمت مقرون به صرفه‌ای را به بازار ارائه ‌دهد.

اما در فروش قطعات به خودروساز قدرت چانه زنی برای تولیدکنندگان کمتر است. خودروساز درمذاکرات قیمتی با قطعه سازان دست بالا دارد.

15 شرکت بدنه‌ساز قوی در کشور وجود دارد

وی با اشاره به تعداد تولیدکنندگان قطعات بدنه خودرو در کشور گفت: بدنه‌سازهای کوچک و ضعیف در بازار وجود دارند، اما تعداد کارخانجات بدنه ساز بزرگ که قوی و غیر قابل اغماض باشند، حداکثر به 15 شرکت می‌رسد.

مقتدری در پاسخ به سوال خبرنگار قطعات خودرو مبنی بر اینکه «آیا برای سایر قطعه‌سازان نیز قالب‌سازی انجام می‌دهید؟» بیان کرد:

عمدتا استراتژی ما به‌گونه ای است که برای محصولات خودمان قالب بسازیم. ما در حال حاضر در شرکت مهندسی خور بیش از 300 نیرو داریم، البته  درصدد افزایش آن هستیم با توجه به اینکه تولید خوودرو در حال افزایش است، احتمالا تعداد نیروهای شرکت ما به 350 نیرو افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به ساخت قطعات بدنه برای ایران خودرو و سایپا خاطرنشان کرد: ما قطعات بدنه دنا، بالاترین خودرویی که در حال حاضر در ایران خودرو تولید می‌شود را می‌سازیم. قرار است قطعاتی برای خودروK132  که هنوز به بازارنیامده، تولید کنیم، اکنون در مراحل آخر گرفتن فرآیند تاییدیه‌های لازم برای ساخت این قطعات هستیم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است