قطعات خودرو

هر سرنخی را می‌گیریم به بی‌تدبیری برخی مسئولان می‌رسیم

علیرضا نیک‌آئین در گفتگو با قطعات خودرو :

چینی‌ها خودروهایشان را روی ما آزمایش می‌کنند

به اعتقاد رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، تحریم‌ها نعمت بود. با این تحریم و گرانی دلار باید بتوانیم آنچه را که در شأن یک ایرانی است؛ تولید کنیم.
گفتگوی خبرنگار« قطعات خودرو » را با “علیرضا نیک آئین” که نامزد انتخابات اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات شده است؛ در زیر می‌خوانید.


به نظر شما چقدر می‌توانیم درتولید لوازم یدکی موفق باشیم؟
هرکشوری برای تولید محصول، از یک نقطه صفر شروع می‌کند و متاسفانه ما در این زمینه خیلی دیر فعالیت خود را آغاز کردیم. با توجه به اینکه تاکنون مصرف کننده قطعات آماده بودیم و کم کم به سمت تولید حرکت کرده‌ایم، باید قدم به قدم و با حوصله در این راه گام برداریم؛ به‌شرطی که هم دولت هم بانک‌ها کمک کنند. در این راستا دولت باید اجازه دهد تا ماشین‌آلات به‌روز جهان وارد کشور شود. بانک‌ها نیز وام با بهره‌های کم در اختیار مردم بگذارند. در این صورت ما می‌توانیم حداقل مانند کشور ترکیه که صنعت رو‌به‌رشدی دارد، به موفقیت‌هایی برسیم.

تولید کدامیک از اقلام لوازم یدکی توجیه‌پذیر نیست و بهتر است که وارد کنیم؟

بدون شک در ایران امکان تولید برخی از قطعات که تکنولوژی پیچیده‌ای دارد، وجود ندارد وتوجیه‌پذیر نیست ولی در حال حاضر تولید قطعات چدنی، آلومینیومی و آهنی را شروع کردیم که هم در بازار جهانی گران است و هم هزینه حمل و نقل بالایی دارد. نکته قابل توجه آن است که مواد اولیه‌ این قطعات در کشور به وفور پیدا می‌شود. امیدوارم بتوانیم در بخش قطعات الکترونیکی نیز کار کنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم و ان‌شاالله شرکت‌های قوی جلو بیایند وبه بحث الکترونیک توجه بیشتری داشته باشند.

برای تولید همه قطعات خصوصاً الکترونیکی چه زیر ساخت‌هایی لازم است؟

اولین اقدام برای ایجاد زیرساخت‌ها، کمک‌های دولت است که ایجاد قوانین سهل و آسان در رابطه با واردات ماشین‌آلات می‌تواند به این امر کمک کند. ما نیاز به ماشین آلات مادر داریم و ماشین‌هایی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، برای 40-30 سال پیش است و مطمئنا خطاهایی در آن‌ها وجود دارد. به عنوان مثال ماشین‌های موجود در یک ساعت می‌توانند 10 قطعه تولید کنند، اما ماشین‌های به‌روزی که در دنیا کار می‌کند، می‌تواند در یک ساعت 1000 قطعه تولید کند، در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که ماچگونه می‌توانیم با این ماشین‌ها رقابت کنیم؟ بنابراین ما باید همه تلاشمان را در حوزه تولید، ماشین آلات جدید و مواد مصرفی که کارخانه ها دارند، متمرکز کنیم. دولت باید در حوزه برق و مالیات و بیمه و… به این حوزه کمک کند؛ چرا که صنعت خودرو، صنعت کوچکی نیست و در این حوزه می‌توان اشتغال‌زایی و کارآفرینی‌های زیادی انجام داد و تعدادی از نیروهایی که در حال حاضر در ایران خودرو ماشین تولید می‌کنند یا پیچ و مهره سفت می‌کنند، می‌توانند جذب کارخانجات تولیدی شوند و می‌توان برای آنهایی که نگران نیروهای مازاد هستند، شغل ایجاد کرد.

به نظر شما اشکال بزرگی که در بحث خدمات پس از فروش وجود دارد چیست؟

آیا مشکل از طرف خودرو سازان است؟

خدمات پس از فروش فلسفه دیگری دارد. متاسفانه وزارت صنعت معدن به هر کسی مجوز داده که خودرو وارد کند و هیچ تعهدی از آنها گرفته نشده که در مدت 10 ساله گارانتی جوابگوی مردم باشد و این موضوع بازار را دچار مشکل کرده؛ به‌ویژه کسانی که خودروهای چینی وارد کردند برای بازار مشکل ساز شدند و نبود قطعات یدکی و بی‌کیفیتی قطعات یدکی این خودروها برای مردم ایجاد دردسر کرده است. بنابراین ما هر سرنخی را که می‌گیریم، متاسفانه به بی‌تدبیری برخی مسئولان می‌رسیم و مسئولان ما آن‌طور که باید و شاید با‌ صنعت خودرو برخورد نکردند. صنعت خودرو در ایران می‌توانست همه منطقه را پوشش دهد و متاسفانه ما در این حوزه خیلی عقب هستیم.

در حال حاضر چندین اتحادیه مرتبط با خدمات پس از فروش فعالیت می‌کنند، به نظر شما اگر آنها تجمیع بشوند بهتر است یا اینکه هر کدام جداگانه کار کنند؟

به نظرمن اگر تجمیع شوند خیلی بهتر است؛ حتی معتقدم اگر اتحادیه ما با اتحادیه‌های دیگر تجمیع شود، بهتر است، چون در‌حال‌حاضر تعداد زیادی از نیروها را درگیر برخی امور کرده‌ایم و همه مشغول انجام یک کار مشخص هستند؛ به عنوان مثال یک اتحادیه با 500 نفر نیرو فعالیت می‌کند و اتحادیه دیگری 300 نفر و اتحادیه دیگری 900 نیرو دارد، اتحادیه ما نیز با 5000 نفر نیرو به فعالیت خود ادامه می‌دهد، بنابراین می‌توان اتحادیه‌ها را تجمیع کرد و هر کسی که شهامت داشته باشد و مسئولیت این امر را قبول کند، کار بزرگی کرده است چرا که امری بسیار دشوار است.

به نظر شما اشکالی که در بحث اتحادیه‌های خدمات پس از فروش وجود دارد می‌تواند از نظارت باشد؟

متاسفانه هر شب تلویزیون از اشکالات می‌گوید و خبر مثبتی درمورد اقدامات انجام شده در حوزه خودرو نمی‌شنویم و وقتی دقت می‌کنیم، درمی‌یابیم که همه بخش‌ها مشکل دارد. مشکلات از انتخاب نوع خودرویی که وارد می شود و با آب و هوا و وضعیت شهری ما اصلا سازگار نیست، شروع می‌شود و تا قطعات بی کیفیتی که روی خودروها نصب شده، ادامه می‌یابد. به نظر من چینی‌ها خودروهایشان را روی ما آزمایش می کنند؛

چرا خودروهای بهتر و مارک‌های برندشان را به ما نمی دهند؟

چرا خودروهایی را به ایران می‌دهند که در کشور خودشان اصلا آن‌ها را نمی‌بینیم؟

اینها مشکلاتی هستند که ما دست به گریبانش هستیم و صد البته که اگر نظارت نباشد و از کسی درباره مسئولیتی که برعهده گرفته پیگیری نمی‌کنیم، ماحصل آن این وضعیتی است که هم اکنون شاهد آن هستیم.

به نظر شما آیا اشکال خدمات پس از فروش سرویس و نگهداری است؟

متاسفانه با شرایط امروز که هر ساعت روغن و فیلتر و قطعات یدکی گران می‌‌شود، استقبال مردم برای سرویس و نگهداری خودروهایشان کمتر می‌شود. صاحبان خودرو اگر قرار است هر 4000 کیلومتر یک‌بار روغن را عوض کنند، این اقدام را پس از پیمودن 6000 کیلومترانجام می‌دهند. هم‌اکنون روغن سواری 40 درصد و روغن دیزل 53 درصد و روغن صنعتی 60 درصد افزایش قیمت داشته است.

درکجای دنیا این جهش قیمتی ناگهانی وجود دارد؟

مگر در دنیا چه اتفاقی برای نفت افتاده که قیمت روغن در ایران تا این حد گران شده است؟

چه مافیایی پشت در این حوزه دست دارند؟

متاسفانه این وضعیت باعث آلودگی‌ هوا می‌شود؛ چرا که 100 درصد روی کیفیت سوخت‌و‌ساز ماشین‌ها تاثیر دارد و روغن ها رسوب می‌کند، این امر 100 درصد بر محیط ‌زیست تاثیر منفی خواهد گذاشت.


کمی در مورد خودتان و فعالیت هایی که دراتحادیه تعمیرکاران انجام دادید بگویید.

از 4 سال پیش، کار در اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران را شروع کردم و در این مدت توانستیم با ایجاد 1000 متر بنای نوساز، در همه طبقات سیستم‌های کامپیوتری را راه‌اندازی و فعال کنیم.

انجام آموزش‌های مجازی و ساختن اپلیکیشن اتواَپ و قرارداد با امداد خودرو مبنی بر اینکه هر خودرویی که حمل می‌شود به تعمیرگاه مجوزدار برده شود. امضای تفاهم‌نامه با وزارت کار و ایساکو برای ایجاد همکاری‌های متقابل، قوی کردن آموزش و… عمده فعالیت‌هایی بود که در این مدت انجام شد.

در صورتی که در انتخابات اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران انتخاب شوید چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟

مهم‌ترین کارهایی که انجام خواهید داد، کدامند؟

اگر اتحادیه لوازم یدکی مرا بپذیرند، اولین‌کاری که خواهم‌ کرد ایجاد یک فضای مجازی بزرگ در حد چراغ برق است، امیدوارم بتوانم درگاهی را برای تمام مغازه‌داران چراغ برق به صورت رایگان ایجاد کنم و هر فردی از هر کجای ایران بتواند به سایت دسترسی داشته باشد و قیمت‌ها را بداند و بتواند خرید کند.
دومین کار رسیدگی به مسئله مالیات است، چرا که همکارانم در اتحادیه لوازم یدکی مالیات‌های زیادی پرداخت می‌کنند. مسئله دیگر بیمه تکمیلی است و متاسفانه کسی از بیمه تکمیلی که درهم اکنون در اتحادیه وجود دارد، راضی نیست. آموزش بحث واردات و صادرات و آموزش تولید قطعات یدکی از جمله مواردی است که مدنظر دارم تا دریابیم از چه طریق می‌توان همکار تولید کنندگان باشیم وهمه این آموزش‌ها مجازی خواهد بود و سعی می‌کنیم افراد در وقت بیکاری که در مغازه هستند، از آن استفاده کنند. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، درصورتی که 10 هزار نفر در این دوره از آموزش‌ها شرکت کنند؛ می‌توانیم مسابقاتی در نظر بگیریم تا افرادی که در مغازه‌ها هم حضور دارند بتوانند در آن شرکت کنند.

اگر حرف دیگری دارید بفرمایید.


من یک فرد عملیاتی هستم و آدم ستادی نیستم و برای انجام کار آمده‌ام و هدف و شعارم هم این است که

” من برای کار آمده‌ام” و معتقدم باید درگیرکار شد تا خلاء‌های موجود مشخص شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است