قطعات خودرو

ناآشنایی با قوانین و خدمات بیمه بدنه؛ دلیل نارضایتی مردم از این بیمه!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، در حالی که بیمه بدنه خودرو در دنیا به ویژه در کشورهای پیشرفته، یکی از رشته‌های پرفروش بیمه‌ای بوده و به عنوان یکی از اصلی ترین پوشش های بیمه ای مورد توجه مردم است اما در کشور ما هنوز به جایگاه مطلوب خود نرسیده و اگرچه در سال‌های اخیر در مسیر رشد قرار داشته اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. آمارهای موجود نشان می‌دهند حداکثر 15 تا 20 درصد خودروها دارای بیمه بدنه هستند و با وجود ارائه تسهیلات متنوع و حتی نرخ‌های غیرمتعارف توسط برخی شرکت‌های بیمه، هنوز وضعیت مناسبی در این زمینه وجود ندارد.

بیمه‌ای که بازار چندانی ندارد!

بیمه‌های متنوع خودرو به منظور جبران خسارت‌های ناشی از حوادث طراحی شده‌اند، اغلب این حوادث نیز برای خودرو، سرنشینان آن و کسانی روی می‌دهند که با خودرو تصادف می‌کنند. به‌دلیل اهمیت خسارت‌های جانی، بیمه شخص ثالث اجباری است و همین اجبار باعث شده بیمه بدنه خودرو به‌عنوان یک بیمه اختیاری کمتر موردتوجه صاحبان خودروها باشد. دامنه خدماتی بیمه بدنه فقط حوادث کلی و جزیی خودرو را دربرنمی‌گیرد و حتی وقوع حوادثی مانند سیل، زلزله، آتشفشان و دیگر حوادث طبیعی که به خودرو خسارت وارد کنند، مشمول پرداخت حق خسارت بیمه بدنه به مالک خودرو می‌شوند.

همچنین بیمه بدنه خسارت سرقت خودرو را هم پوشش می‌دهد. درباره خودروهای گران باید گفت بیمه‌نامه بدنه خسارت‌های اضافه‌ وسیله‌نقلیه را که بیمه‌نامه شخص ثالث آنها را پرداخت نکرده، پوشش می‌دهد. از این رو، این بیمه‌نامه با وجود اختیاری بودن، به عنوان یک بیمه‌نامه مکمل محسوب می‌شود. اما به‌ذغم تنوع خدمات بیمه بدنه خودرو، شرکت‌های بیمه از ضریب نفوذ پایین این بیمه گله‌مند هستند و با مقایسه ارقام بیمه‌نامه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو بر پایین بودن فرهنگ استفاده از این بیمه تاکید دارند.

بیمه‌نامه‌ای با نرخ‌های رقابتی

در این زمینه چندی قبل دبیر کارگروه تخصصی خودرو سندیکای بیمه‌گران ایران اظهار کرد: «با وجود آنکه افزایش قیمت قطعات خودرو و اجرت تعمیرگاه‌ها خسارت‌های سنگینی به مالکان خودرو تحمیل کرده است اما بیمه بدنه همچون گذشته مورداستقبال مردم نیست»

علی‌اصغر عنایت با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی به صنعت بیمه نیز سرایت کرده است، عنوان کرد: «با وجود آنکه بیمه‌بدنه ازجمله رشته‌های بیمه‌ای است که به سبب آزادسازی قیمت با نرخ‌های رقابتی و تخفیفات خوب ازسوی شرکت‌های بیمه عرضه می‌شود، اما تقاضا در این بخش به دلیل وضعیت اقتصادی مردم کاهش یافته است.»

وی با بیان اینکه خودروهای دارای بیمه شخص ثالث، لازم است بیمه بدنه نیز داشته باشند، افزود: «اغلب مالکان خودرو به سبب اجباری بودن بیمه شخص ثالث نسبت به انجام این بیمه اقدام می‌کنند چراکه بیمه شخص ثالث از نان شب هم واجب‌تر است. اما اختیاری بودن بیمه بدنه و به دنبال آن مشکلات اقتصادی باعث شده مردم معیشت خود را در اولویت قرار دهند.»

عنایت در پایان تاکید کرد: «شرکت‌های بیمه به منظور توسعه خدمات این بیمه، هر آنچه را که در توان داشتند، ارائه کرده‌اند. بزرگ‌ترین خدمت آنها به بیمه‌گزاران، پایین بودن نرخ حق بیمه بدنه نسبت‌به قیمت واقعی آن است.»

در این زمینه یکی از دارندگان بیمه بدنه خودرو، به «دنیای‌خودرو» گفت: «متاسفانه هر زمان که کار من به بیمه افتاده است، برای جبران خسارت‌هایی که تبلیغ می‌کنند هزار بهانه آوردند و به صورت کاملا قانونی به‌گفته‌های خود عمل نکردند.»

تخفیف برای افرادی که از بیمه آنها استفاده نمی‌شود!

سارا رسول‌خانی، کارشناس بیمه ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» درباره شرایط بیمه بدنه بیان کرد: «یکی از مزایای بیمه بدنه این است که در کنار پوشش‌های اصلی، بیمه‌گذار می‌تواند پوشش‌هایی را با پرداخت حق بیمه بیشتر به تعهدات بیمه‌نامه اضافه کند. این پوشش‌ها توسط تمام شرکت‌های بیمه ارائه نمی‌شوند و ممکن است ضریب محاسبه حق‌بیمه هرکدام متفاوت باشد. این پوشش‌ها را پوشش اضافه یا تبعی نیز می‌گویند. برخی از این پوشش‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌های بیمه عبارتند از: بلایای طبیعی، شکسته شدن شیشه و سرقت قطعات.»

او در ادامه افزود: «یکی دیگر از مزایای دریافت بیمه بدنه خودرو این است افراد در صورتی که خسارتی را به بیمه وارد نکرده باشند، مشمول دریافت تخفیف می‌شوند. درواقع، بسیاری از شرکت‌های بیمه‌گر برای افرادی که از یک تا چندسال، هیچ‌گونه خسارتی از شرکت بیمه برای بدنه خودرویشان دریافت نکرده باشند، تخفیف‌هایی را در نظر می‌گیرد، البته درصد مربوط به هر یک از این سال‌ها متفاوت است.»

وی درخصوص هزینه بیمه  نیز بیان کرد: «عواملی همچون سن خودرو، سن راننده، محل سکونت، کاربری وسیله و… مهم‌ترین مواردی هستند که حق بیمه را تعیین می‌کنند، بنابراین بیمه‌گذار موظف است در زمان عقد قرارداد، صدق گفتار را رعایت کرده و اطلاع درست را در اختیار شرکت بیمه قرار دهد.»

این کارشناس بیمه درخصوص مراحل دریافت خسارت بیمه گفت: «درصورتی‌که بیمه شما خدمات واحد خسارت سیار دارد، برای درخواست کارشناس بیمه با مرکز خسارت بیمه خود تماس بگیرید. در صورتی که شرکت بیمه شما واحد خسارت سیار ندارد و خودرو شما پس از حادثه، همچنان قابل حرکت دادن باشد، آن را به نزدیک‌ترین مرکز خسارت شرکت بیمه ببرید و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید. اگر خودرو غیرقابل حرکت باشد، توسط خودروبر به پارکینگ شرکت بیمه منتقل خواهد شد و شما پس از بازدید کارشناس مربوطه می‌توانید فرم‌های مربوطه را برای دریافت خسارت تکمیل کنید.»

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *