قطعات خودرو

نزول، دو سر باخت

اگر بخواهیم بی تعارف حرف بزنیم بحث نزول در اغلب مشاغل از جمله صنف لوازم یدکی وجود دارد. کم و زیادش به شرایط کسب و کار برمی گرددو به میزان پایبندی مردم به شرع و انصاف.
خوشبختانه در چند سال اخیر گرفتن نزول یا پول سودی مستقیم در بازار کم شده است. دلیل آن نیز رکود تورمی است که گریبان‌گیر اغلب صنوف شده است. اما صورت های دیگری از نزول نیز وجود دارد که در قالب دیر کرد از مشتری گرفته می شود. مسئله فروش نقد یا وعده یک چیز است. اسکونت کردن جنس یا چک موضوع دیگری است که از مصادیق بارز ربا و نزول است.
جدای از ریشه فرهنگی مسئله ربا ، از نظر اقتصادی ربا برهم زننده نظم اقتصادی و متلاشی کننده زندگی افراد آلوده به آن است. جالب است که شاهدیم ربا دهنده و گیرنده هردو خسران عظیم در دنیا دارند و البته در آخرت نیز حتما زیان دیده خواهند بود.
آن چه امروز باید مورد توجه ما قرار گیرد نقشی است که هریک از ما می توانیم در از میان برداشتن این بلیه پلید داشته باشیم. گرچه انتظار داریم قانون بانک داری بدون ربا نیز اجرا شود و جمهوری اسلامی پاکیزه از این حرام و آتش گردد.
هر فرد اگر به اندازه های خود در کسب و کار توجه کند و کار خردمندانه، دانش مدارانه و منظم را دنبال کند در نهایت به توسعه مالی و تامین نیازهای خود متناسب با شآن و جایگاه اجتماعی خود خواهد رسید اما باید در تربیت خود و فرزندانش نهایت دقت را داشته باشد. چه بسا مواردی که انسان در خودش ایجاد می کند اما توجه نمی کند این باعث الگوی غلط برای فرزندان می شود. کم کم همین مسئله ما را دچار چالش می کند.
نسل امروز جامعه به کار نگاه نادرستی دارد. جوانانی که وارد یک شغل می شوند می خواهند در یک زمان کوتاه به همه امکانات دست یابند.لذا خیلی زود سراغ راه های میان بر می روند. تورم و نگرانی افسار گسیخته هم مزید برعلت شده و افق پیش روی را تاریک کرده است. اما مسلما حرکت در راه راست برای انسان آرامش و خوشبختی خواهد آورد هرچند سخت و طولانی باشد. در مقابل بیراهه جز خسارت و پشیمانی چیزی عاید شخص نمی کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *