قطعات خودرو

رونمایی از تایر بدون باد «هانکوک»

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،با وجود اینکه می‌دانیم میشلن تلاش‌های عملی برای عرضه همگانی تایرهای بدون باد را انجام می‌دهد اما نمی‌توان پیشرفت‌های کره‌ای‌ها را در این زمینه نادیده گرفت. هانکوک به‌عنوان یکی از مشهورترین لاستیک‌سازان دنیا قصد دارد وارد دنیای لاستیک‌های بدون‌باد شود، به‌همین‌منظور نمونه پیش‌تولیدی با نام i-Flex در نمایشگاه CES را به نمایش گذاشته است.

این لاستیک که از طریق تست‌ها و مطالعات بیومیمتیک توسعه یافته، دارای پره‌های به پیوسته و چندلایه است تا هم استحکام کافی برای تحمل وزن را داشته باشد و درعین‌حال نیز از پایداری کافی برای تغییر شکل هنگام عبور از دست‌اندازها و ناهمواری‌ها سود ببرد.

به‌همین منظور هانکوک نگاهی به ساختار سلول ارگانیسم‌های زنده داشته و از آن‌ها الهام گرفته است. ساختار پره به لاستیک اجازه می‌دهد نه‌تنها به سمت جلو بلکه در هر دو جهت حرکت کند.

این نوع طراحی کاربردی خواهد بود زیرا هانکوک لاستیک جدید خود را روی ماژول پلاگ‌انددرایو هیوندای به نمایش گذاشته است. این ماژول برای حمل‌ونقل اشیا طراحی و خبر رونمایی از آن توسط هیوندای در پدال منتشر شده است.

دانگ جین‌هیون، مدیر آزمایشگاه رباتیک گروه هیوندای موتور می‌گوید: «در آینده ما اشیا را حمل نخواهیم کرد بلکه این اشیا هستند که با ماژول پلاگ اند درایو در اطراف ما حرکت خواهند کرد.

ما در حال هدایت تلاش‌های رباتیک و مهندسی خود به سمت درک حمل‌ونقل بدون محدودیت اکوسیستم اشیا هستیم.» به همین‌دلیل لاستیک معرفی‌شده توسط هانکوک فقط ۴۰۰ میلی‌متر قطر و ۱۰۵ میلی‌متر پهنا دارد.

این لاستیک بدون‌باد یک گزینه عالی برای کاربری‌هایی همچون پلت‌فرم پلاگ اند درایو هیوندای است زیرا مالکان مجبور نیستند به‌صورت منظم باد لاستیک را تنظیم کنند.

هزینه‌های پایین نگهداری لاستیک‌های بدون باد باعث شده است این مدل گزینه‌ای ایده‌آل برای خودروهای خودران نیز باشد. البته مزیت‌های ایمنی نیز وجود دارند زیرا ریسک ترکیدن لاستیک وجود ندارد.

هانکوک می‌گوید از سال ۲۰۱۰ تاکنون به دنبال توسعه این تکنولوژی بوده و به تحقیق و بهبود این نوع لاستیک ادامه خواهد داد.

باید منتظر ماند تا مشاهده کرد هانکوک چه زمانی جرات می‌کند پروژه تایرهای بدون باد خود را به صورت عملی به برخی مشتریان خود پیشنهاد دهد. فعلا این مرحله در میشلن به‌واسطه عرضه بین کشاورزان توسط تایرساز فرانسوی انجام شده است اما شرکت دیگری هنوز جرات نکرده از فاز آزمایشگاهی خارج شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است