قطعات خودرو

چه خودروهایی می‌توانند وارد بازار ایران شوند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،به‌تازگی خبرهایی در خصوص آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده منتشر شده است. با وجود این‌که موضوع آزاد شدن دوباره واردات خودروهای خارجی به‌کشور هنوز قطعی و اجرایی نشده و فعلا مسیرهای قانونی خود را طی می‌کند، اما همین اخبار نیز موجب امیدواری مردم برای خرید خودرو خارجی مدل 2022 در بازار کشور شده است. اخبار منتشرشده از احتمال صدور مجوز برای واردات 50 هزار دستگاه خودرو خارجی در سال 1401 حکایت دارد و گفته می‌شود محدودیت‌های قبلی درخصوص واردات خودرو ممکن است همچنان پابرجا باشد.

با توجه به‌این‌که تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی درخصوص نحوه واردات خودرو و محدودیت‌های آن مطرح و اتخاذ نشده، تنها به‌بهانه خبرهای ارسالی در این حوزه، فهرست برندها و خودروهای خارجی را که طبق قوانین قبلی شامل خودروهای غیرآمریکایی با حجم‌موتور زیر 2500 سی‌سی و قیمت زیر 40 هزار دلار می‌شود، معرفی می‌کنیم.

در این مقاله قیمت خودروها در کشور مبدأ یعنی همان قیمت جهانی یا ارزش واقعی خودرو قید شده و بدون احتساب عوارض گمرکی و مالیات است. از آن‌جا که هنوز هیچ‌گونه اطلاعات دقیق یا حتی حدودی درخصوص میزان عوارض گمرکی خودروهای وارداتی مطرح نشده، قیمت نهایی خودروها را نمی‌توان تخمین زد.

برای تهیه این مقاله به‌سراغ بازار خودرویی امارات‌متحده‌عربی رفته‌ایم که مبدأ اصلی واردات خودرو به‌کشور در سال‌های گذشته شناخته می‌شود و درمجموع می‌توان گفت حدود 80 خودرو مدل 2022 از 20 برند معروف جهانی طبق قوانین سابق، امکان ورود به‌بازار ایران را دارند. بنابراین احتمال ورود خودرویی از کشور دیگر که در بازار امارات‌متحده‌عربی موجود نیست نیز وجود دارد. گزارش مورد نظر در چهار بخش تهیه شده و امروز به‌بخش سوم آن می‌پردازیم.

5 مدل پژو

پژو یکی از پرفروش‌ترین برندهای خودرویی خارجی در کشورمان شناخته می‌شود. البته فروش بالای پژو مدیون مدل‌های قدیمی مونتاژ داخل بوده و ربطی به‌مدل‌های روز وارداتی آن ندارد.
در آخرین سال‌های واردات خودرو به‌کشور شاهد مونتاژ و حتی واردات برخی مدل‌های روز این خودروساز فرانسوی بودیم و اگر قرار باشد این اتفاق دوباره در سال آینده رخ دهد، شانس حضور پنج مدل از پژو بیشتر از دیگر مدل‌های آن است.
208 با قیمت 487 تا 582 میلیون‌تومان و موتور سه‌سیلندر 1.2 لیتری توربو 130 اسب‌بخاری در کلاس هاچ‌بک‌های کوچک، 2008 با قیمت 508 تا 727 میلیون‌تومان و موتورهای چهارسیلندر 1.6 لیتری 115 اسب‌بخاری و سه‌سیلندر 1.2 لیتری توربو 155 اسب‌بخاری در کلاس کراس‌اوورهای کوچک، 3008 با قیمت 690 تا 981 میلیون‌تومان و موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری توربو 165 اسب‌بخاری در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت، 5008 با قیمت 799 تا 981 میلیون‌تومان و موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری توربو 163 اسب‌بخاری در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت و 508 با قیمت 799 تا یک‌میلیارد و 18 میلیون‌تومان و موتورهای چهار سیلندر 1.6 لیتری توربو 165 و 217 اسب‌بخاری در کلاس سدان‌های متوسط پنج مدلی هستند که در صورت باز شدن دوباره واردات خودرو، طبق محدودیت‌های موجود برای واردات، امکان حضور در بازار کشورمان را خواهند داشت.
اگر قرار باشد پژو با پنج مدل خودرو در کلاس‌های کراس‌اوور، سدان و هاچ‌بک در بازار ایران حضور پیدا کند، بی‌شک به‌یکی از پرفروش‌ترین برندهای خارجی بدل خواهد شد.
حضور سه‌مدل کراس‌اوور در میان پنج مدل نامبرده توان رقابتی پژو در برابر خودروسازان کره‌ای را بالا خواهد برد و پیش از این شاهد حضور نسل پیشین پژو 2008 و 508 در کشورمان بوده‌ایم و نسل قدیمی‌تر از 208 با نام 206 در ایران عرضه شده و درحال حاضر نیز فروش آن ادامه دارد.

3 مدل میتسوبیشی

اگر قرار باشد میتسوبیشی سال آینده به‌بازار ایران بازگردد، بار دیگر شاهد حضور مدل‌های نام‌آشنایی همچون میراژ و ASX خواهیم بود. چهار سال وقفه در واردات خودرو سبب شده است تنها نام این خودروها نسبت به‌گذشته ثابت بماند؛ چراکه در طول این مدت اکثر خودروهای خارجی موجود در بازار جهانی دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفته‌اند و اکنون با چهره جدیدی از آن‌ها مواجهیم.
البته عضو جدید دیگری به‌جمع این دو مدل افزوده می‌شود که اترگ نام دارد. اترگ در اصل نسخه سدان از میراژ است. به‌عبارت عامیانه‌تر اترگ همان میراژ صندوق‌دار است و اگر بخواهیم به‌جزئیات بیشتر از این سه مدل میتسوبیشی بپردازیم، باید گفت میراژ با قیمت 298 تا 342 میلیون‌تومان و موتور سه‌سیلندر 1.2 لیتری 76 اسب‌بخاری در کلاس هاچ‌بک‌های کوچک، اترگ یا همان نسخه سدان میراژ با قیمت 306 تا 327 میلیون‌تومان و موتور سه‌سیلندر 1.2 لیتری 76 اسب‌بخاری در کلاس سدان‌های کوچک و ASX با قیمت 502 تا 654 میلیون‌تومان و موتور چهار سیلندر دو لیتری 148 اسب‌بخاری در کلاس کراس‌اوورهای کوچک می‌توانند در بازار سال آینده ایران حضور پیدا کنند.

یک مدل فیات

فیات برخلاف بازار جهانی که یک برند متوسط به‌حساب می‌آید، در ایران چهره لوکسی به‌خود گرفته است. دو دهه پیش شاهد عرضه یک مدل ارزان‌قیمت از این برند ایتالیایی با نام سیرا بودیم که چندان موفق نبود. اما در سال‌های گذشته مدل ماندگار این برند یعنی فیات 500 به‌عنوان یک خودرو وارداتی به‌صورت محدود در کشور عرضه شد که برچسب قیمت بسیار بالایی داشت و بیشتر توسط ثروتمندان و به‌عنوان خودرو چندم خریداری شد.
درحال حاضر مدل 500X که یک خودرو ارتقا یافته بر اساس فیات 500 است، در بازار منطقه موجود بوده و بیشتر از دیگر مدل‌های فیات احتمال حضور در بازار آینده کشور را دارد. 500X درکلاس کراس‌اوورهای سایز کوچک قرار می‌گیرد و در اصل نسخه قدبلند از 500 است. این کراس‌اوور که به‌پشتوانه نام نیک 500 در بازار جهانی مورد استقال قرار گرفته اکنون فرصت حضور در بازار ایران را نیز دارد. البته اگر قرار باشد مانند 500 با قیمت بالا عرضه شود، نمی‌توان حضور موفقی برایش در ایران متصور شد. ارزش واقعی 500X در بازار منطقه 502 تا 582 میلیون‌تومان بوده، اما با پلاک ملی ایران برچسب قیمت به‌مراتب بالاتری را به‌خود خواهد دید. 500X مورد نظر مجهز به‌موتور چهار سیلندر 1.4 لیتری توربو بوده که 138 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

4 مدل نیسان

یکی از برندهای خوشنام ژاپنی در ایران نیسان است. این برند در بازه‌های زمانی مختلف توسط شرکت‌های متفاوتی در بازار کشور حضور پیدا کرد و هر بار توانست مورد توجه مشتریان ایرانی قرار بگیرد. مدل‌های پرفروش و نام‌آشنای نیسان نزد ایرانی‌ها حضور موفقیت‌آمیز مجدد آن را در بازار کشور تضمین می‌کند.
سانی با قیمت 421 تا 495 میلیون‌تومان و موتور چهارسیلندر 1.6 لیتری 118 اسب‌بخاری در کلاس سدان‌های کوچک، کیکز با قیمت 450 تا 582 میلیون‌تومان و موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری 118 اسب‌بخاری در کلاس کراس‌اوورهای کوچک، آلتیما با قیمت 690 تا 931 میلیون‌تومان و موتورهای چهار سیلندر 2.5 لیتری 188 اسب‌بخاری و چهار سیلندر دو لیتری توربو 248 اسب‌بخاری در کلاس سدان‌های متوسط و اکس ترا با قیمت 726 تا 974 میلیون‌تومان و موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری 165 اسب‌بخاری در کلاس شاسی‌بلندهای متوسط چهار خودرو نیسان در بازار منطقه بوده که طبق شرایط ذکرشده می‌توانند در بازار کشورمان حضور پیدا کنند. نام شاسی‌بلند متوسط نیسان که در این نوشتار به‌آن اشاره کردیم، بسیار شبیه به اکس‌تریل بوده که پیش از این شاهد حضورش در بازار ایران بودیم؛ اما در اصل این دو مدل کاملا از هم متفاوت هستند و اکس‌ترا از نظر ابعاد یک سر و گردن از اکس‌تریل بزرگ‌تر است. نام اصلی اکس‌ترا، ترا بوده و در خاورمیانه به‌اکس‌ترا معروف است.
اگر این شاسی‌بلند سایز متوسط وارد بازار ایران شود، به‌دلیل احتمال کمیاب شدن این کلاس خودرویی در سال‌های آینده بی‌شک موفق‌ترین مدل نیسان در میان چهار خودرو نامبرده خواهد بود. حضور سدان‌های این خودروساز ژاپنی بعد از مدت طولانی نیز خالی از لطف نیست.

3 مدل اوپل

با وجود این‌که اوپل در دهه‌های گذشته موفق شده بود نامی خوش از خود در بازار کشورمان باقی بگذارد، اما در آخرین اقدامی که برای بازگرداندن این خودروساز آلمانی به‌کشور در طول 10 سال گذشته صورت گرفت، موفقیتی حاصل نشد. اوپل با وجود این‌که پتانسیل تبدیل شدن به‌یک برند محبوب را داشت، اما عملکرد ضعیف شرکت واردکننده حضوری ناموفق را برای اوپل در بازار ایران رقم زد. حاصل این عملکرد بد، حضور بسیار محدود چند مدل از خودروهای اوپل است که اکنون در بازار خودروهای دست‌دوم به‌ندرت یافت می‌شوند. درحال حاضر اگر قرار باشد اوپل بار دیگر وارد بازار ایران شود، سه گزینه از بازار منطقه روی میز است. سه‌مدل اوپلی که احتمال دارد در آینده آن‌ها را درکشورمان ملاقات کنیم، کراس لند X با قیمت 502 تا 596 میلیون‌تومان مجهز به‌موتور سه‌سیلندر 1.2 لیتری توربو 110 اسب‌بخاری در کلاس کراس‌اوورهای کوچک، کورسا با قیمت 545 میلیون‌تومان و مجهز به‌موتور سه‌سیلندر 1.2 لیتری توربو 130 اسب‌بخاری در کلاس هاچ‌بک‌های کوچک و اینسیگنیا با قیمت 872 تا یک‌میلیارد و 18 میلیون‌تومان مجهز به‌موتور چهار سیلندر دو لیتری توربو 200 اسب‌بخاری در کلاس سدان‌های متوسط است. این سه‌مدل خودرو از سه کلاس مختلف نیاز اقشار مختلف را در بازار پاسخگو هستند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است