قطعات خودرو

واردات و بازار خودرو مهندسی شده است| ساخت پلت فرم از جیب مشتریان

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛برخی از کارشناسان معتقدند ابلاغ آیین نامه واردات خودرو نشان داد سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، تمایل چندانی به کاهش قیمت خودروها در بازار خودرو ندارد.

 

کارشناسان و اعضای انجمن واردکنندگان خودرو نسبت به عدم مشورت وزارت صمت برای تدوین آئین نامه اجرایی واردات خودرو، گله دارند. گفته می شود، نگارندگان آئین نامه واردات خودرو افرادی هستند که قطار پیشرفت خودروسازی را از ریل خارج و فرصت سوزی فراوانی در گذشته انجام داده اند. آئین نامه مذکور نشان داد که مشتریان داخلی نباید چشم انتظار ورود خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره ای به کشور باشند.

 

زیرا در یکی از بندهای آئین نامه مذکور، واردات خودرو را مشروط بر انتقال تکنولوژی و مونتاژ در داخل کشور کرده است، با در نظر گرفتن تحریم های ظالمانه علیه کشور این امر تعلیق به محال است. شاید تدوین گران آئین نامه واردات خودرو که در دولت یازدهم جایگاه مناسبی در بدنه وزارت صمت داشتند، آن دوره چنین سیاستی را اتخاذ می کردند تا از فرصت برجام نهایت استفاده به نفع خودروسازی داخلی شود.

 

برخی از بخش های آئین نامه مصوب موجب تفریح خاطر کارشناسان شده است، زیرا هرچند ارائه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی در تمام دنیا الزامی است، اما کسی ندیده یا نشنیده که اگر شخصیت حقیقی یا حقوقی اقدام به واردات کند ملزم به «انتقال تکنولوژی» خودرو باشد. شاید هدف این مصوبه فقط انتفاع گروهی خاص برای واردات خودرو به کشور باشند.

 

از سوی دیگر وزارت صمت تصمیم دارد خودروهای وارداتی را در بورس کالا عرضه کند، این مساله به خودی خود نشان از عدم اثرگذاری این خودروها در سیر نزولی قیمت خودروهای موجود در بازار خواهد داشت.

 

مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو چندی پیش در مصاحبه با «بازار» بیان کرد که در صورت محقق شدن واردات خودرو براساس نظر وزارت صمت، احتمال افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودروهای مذکور وجود دارد. برای بررسی موضوعات فوق با فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم:

 

واردات خودرو براساس آئین نامه منتشر شده از سوی وزارت صمت تاثیری در کاهش قیمت ها نخواهد داشت و منجربه اعتراضات شدیدی در بازار می شود

 

* به عنوان پرسش نخست به نظر شما واردات خودرو با آئین نامه منتشر شده، انجام می شود؟ در صورت واردات خودرو قیمت ها دربازار کاهش خواهد یافت؟

قطعا تعدادی خودرو وارد کشور خواهد، عدم اعلام تصمیم و زمان بندی وزارت صمت گویایی نبود شکل و شمایل درست در واردات خودرو به کشور است. واردات خودرو براساس آئین نامه منتشر شده از سوی وزارت صمت تاثیری در کاهش قیمت ها نخواهد داشت و منجر به اعتراضات شدیدی در بازار می شود. با شیوه و نگاه فعلی وزارت صمت نباید انتظار روند مثبت اثرگذار از واردات خودرو در بازار داشت.

 

 

اعلام عرضه خودروهای وارداتی در بورس و تعرفه شناور یعنی کسی حق ندارد سود کند، این موارد تعداد بازیگران را کاهش می دهد و بازار خودروهای وارداتی نیز مهندسی خواهد شد

 

 

* عرضه خودرو وارداتی در بورس چه تاثیری می تواند در بازار خودرو داخل کشور داشته باشد؟

اعلام عرضه خودروهای وارداتی در بورس و تعرفه شناور یعنی کسی حق ندارد سود کند، این مورد نیز هیچ تاثیری در بازار ندارد. فارغ از این که تعرفه واردات چقدر است، نهایتا تعدادی خودرو تعیین کننده قیمت بازار خواهد بود. در شرایط فعلی اگر واردکنندگان خودرو دسترسی به رانت نداشته باشند، طبعا اقدام به واردات نمی کنند. اگر وارد کننده ای خودرو وارد و در بورس قصد فروش داشته باشد، تا لحظه آخر نسبت به سود و زیان مطلع نخواهد بود. بنابراین سوالی مطرح می شود، آیا سازمان حمایت هزینه های واردکنندگان را متقبل می شود؟ آیا دارایی و سازمان حمایت از مصرف کننده مانند هم تصمیم خواهند گرفت؟ این موارد تعداد بازیگران را کاهش می دهد و بازار خودروهای وارداتی نیز مهندسی خواهد شد. سخنگوی دولت اعلام کرده بود، ابتدا تقاضا را ارائه دهید سپس آئین نامه را منتشر می کنیم، فضای موجود برای واردات خودرو منجر به شرایط مساعد در بازار نمی شود.

 

 

* به عنوان پرسش پایانی، شنیده می شود واردات خودرو یعنی انحصار در انحصار، نظر شما در این خصوص چیست؟

معتقدم دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل عدم متولی، همواره بازیچه اتفاقات پشت پرده بودند. مدتی به دلیل کسب سود از محصولات دو خودروساز مذکور، فضا برای فعالیت این تولیدکنندگان خوب بود. اکنون موضوع مونتاژ کاری چینی ها در کشور به گوش می رسد. این درحالی است که خودروسازان می گویند پلت فرم طراحی کردیم، پلت فرم های مذکور که در نمایشگاه «تحول صنعت خودرو» معرفی شدند، قرار است 18 هزار دستگاه تیراژ داشته باشند. این برنامه تولید و تیراژ برای برندهای لوکس و اسپرت ساز مانند لامبورگینی و رولزرویس است. این موضوع فضای فکری کشور را نشان می دهد که بیشتر از آنچه در نمایشگاه مذکور به عنوان دستاورد نشان داده شد، از جیب مشتریان نباید هزینه شود. این هزینه ها در تسهیلات و بودجه عمومی کشور اثر تورمی دارد.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است