قطعات خودرو

وزارت دفاع و داخلی‌سازی قطعات خودرو

فعالیت خودروسازی کشور در چند سال اخیر با تکیه بر توان داخل و ظرفیت‌های موجود بوده و نهضت تعمیق ساخت داخل با جدیت در حال دنبال شدن است. نمود این تلاش، تولید خودروهای جدید بوده که باید دید در آینده وضعیت تیراژ آنها چقدر خواهد بود. روزآمدی این مدل‌ها و افزایش تیراژ تولید آنها می‌تواند به توسعه بازار و ارزآوری صنعت خودرو کشور کمک کند. در این راستا خودروسازان همکاری خود را با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی، وزارت دفاع و… آغاز کرده‌اند و با هم‌افزایی که در حوزه بومی‌سازی قطعات خودرو شکل‌گرفته صنعت خودرو در حال تغییراتی در خود است.

تعامل و مشارکت شرکت‌ها

تعامل و مشارکت شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی می‌تواند ثمره و نتیجه بیشتری داشته باشد و با توجه به شرایط سیاسی کشور فعالیت‌ها کمتر دچار آسیب شوند. با آغاز تحریم در مرداد ۱۳۹۸ وزارت دفاع برای همکاری و داخلی‌سازی قطعات خودرو اعلام آمادگی کرد و درحال‌حاضر بخشی از قطعات با کمک دانش و توان وزارت دفاع در حال تولید است. عضو فراکسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی گفت: همکاری سایپا و وزارت دفاع برای تولید قطعات خودرو در داخل در راستای خوداتکایی و استقلال از بیگانگان است. به‌گزارش سایپانیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین جواد نیک‌بین، عضو فراکسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سایپا به‌دنبال خوداتکایی در عرصه صنعت خودرو است، گفت: همکاری سایپا و وزارت دفاع برای تولید قطعات خودرو در داخل و تعمیق ساخت داخل در راستای خوداتکایی و استقلال از بیگانگان است.

 نماینده کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی شرکت‌های خارجی در دوران تحریم و تامین نشدن قطعات خودرو در داخل اظهارکرد: بعد از اتفاقات سال‌های گذشته و خروج شرکت‌های خودروساز خارجی از ایران مدیران سایپا در اقدامی پسندیده به سمت تولید خودروهای داخل رفتند. وی افزود: در همین زمینه شاهد انعقاد قراردادهایی از سوی سایپا با شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت دفاع و شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه بودیم. عضو فراکسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این همکاری سایپا با شرکت‌های قطعه‌ساز منجر شد که امروز بسیاری از قطعات خودرو در داخل طراحی و تولید شود. به‌عنوان مثال، همه قطعات خودرو شاهین در داخل تولید می‌شود.

همکاری سایپا با شرکت‌های داخلی دانش‌بنیان، صنعت خودرو ایران را متحول می‌کند

حجت‌الاسلام نیک‌بین خاطرنشان کرد: ادامه همکاری سایپا با شرکت‌های داخلی دانش‌بنیان، صنعت خودرو ایران را متحول می‌کند و جایگاه این صنعت را ارتقا می‌بخشد. نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه این همکاری به‌نفع کشور و اقتصاد مملکت است، ادامه داد: این اقدام موجب اشتغال و رونق تولید در کشور می‌شود، همچنین سایپا می‌تواند محصولات خود را بیشتر صادر کند. عضو فراکسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با اتخاذ سیاست سایپای نوین، شاهد خودکفایی، خوداتکایی و کاهش وابستگی به خارج برای واردات قطعات خودرو خواهیم بود.

نماینده کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های خوب وزارت دفاع در صنعت دفاعی، نظامی و حتی صنایع خودرو نظامی اظهار کرد: به‌طور قطع این پیشرفت‌های وزارت دفاع می‌تواند در صنعت خودرو کشور و همچنین شرکت سایپا موثر و موجب رشد و بالندگی توسعه صنعت خودرو کشور باشد.

حجت‌الاسلام نیک‌بین در پایان تاکید کرد: امیدواریم همکاری سایپا با شرکت‌های قطعه‌ساز در سال تولید، مانع‌‌زدایی و پشتیبانی ادامه داشته باشد و بیش از پیش شاهد ادامه این همکاری و افزایش تولید در کشور باشیم.

شرایط سیاسی و اقتصادی کشور سبب‌شده فعالیت‌های صنعتی و غیرصنعتی با سختی همراه شود و کاهش قدرت خرید مردم وضعیت بازارها را دگرگون کرده است. از یک سو هم‌افزایی داخلی برای ادامه یافتن فعالیت‌ها با وجود تحریم‌ها در راستای کاهش نرخ تمام‌شده و از سوی دیگر، پایین آمدن قدرت خرید مردم منجربه شکل جدیدی از فرآیند تولید تا توزیع‌شده است. خودروسازان برای حفظ تولید و بازار خود راهکارهایی را در پیش گرفته‌اند تا وضعیت موجود را به هر شکلی شده مدیریت کرده و از گردنه به سلامت عبور کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *