قطعات خودرو

وزارت صمت نیازمند مشارکت تشکل‌ها و تغییر برخـی مدیـران میانی است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،وزارت صمت طی چند سال گذشته با چالش‌های بسیاری مواجه شده است، اما فعالان و کارشناسان حوزه صنعت معتقدند؛ موضوع صنعت و بازار خودرو در میان این چالش‌ها گریبان‌گیرتر از دیگر صنایع و اصناف بود و چند وزیر را در این مدت از میدان به در کرده است.

نابسامانی‌ها از شروع تحریم‌های بین‌المللی در زمان سکان‌داری محمد شریعتمداری شدت گرفت و با پشت سر گذاشتن دو وزیر یعنی رضا رحمانی و علیرضا رزم‌حسینی و دو سرپرست یعنی حسین مدرس‌خیابانی و جعفر سرقینی، به‌دست دولت سیزدهم و سیدرضا فاطمی‌امین سپرده شد.

اما این تغییرات مکرر که میانگین حضور یک‌ساله را برای شخص اول وزارت صمت مهم به ثبت رسانده است، هزینه‌های فراوانی را به بخش صنعت، معدن و تجارت کشور و به‌ویژه صنعت خودرو تحمیل کرده است.

کارشناسان این حوزه معتقدند؛ تغییر فرد اصلی هرگز نتوانسته است ظرفیت‌های اجرایی این نهاد دولتی را ارتقا دهد.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» پیرامون موضوع فرصت دوماهه مجلس‌نشینان به دولت برای ایجاد تحول در وزارت صمت گفت: «وزیر صمت طی یک سال گذشته با صداقت امور این وزارتخانه را به پیش برده است؛ خصوصیتی که در چند سال گذشته از سوی وزاری سابق شاهد آن نبودیم! هرچند در برخی مواقع شاهد آن هستیم که آقای فاطمی‌امین نسبت‌به دستورالعمل‌های خود تغییر موضع می‌دهند که این موضوع هم با ریشه‌یابی قطعا به افرادی منتج می‌شود که اطلاعات نادرستی را در اختیار دیگر مسئولان و تصمیم‌گیران گذشته، قرار داده‌ و همچنان رویه خود را عوض نکرده‌اند.»

این کارشناس حوزه خودرو افزود: «برای کاهش اشتباه‌ها و رفع معضلاتی که فی‌الحال و پیش ‌از این، گریبان صنعت خودرو کشور را گرفته است؛ باید فاطمی‌امین به توصیه خداوند متعال که به پیامبر اکرم فرمودند با دیگران مشورت کنید، عمل کند.

نظر مشورتی انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی در امور اجرایی بسیاری از تهدیدات را به فرصت بدل خواهد کرد.»

دادفر تاکید کرد: «وزیر صمت عصای معجزه‌گر ندارد و نمی‌تواند طی این دوماه تحول عمیقی در وضعیت خودروسازی و بازار ایجاد کند. ریشه مصائب و نارضایتی امروز مردم نیز به‌واسطه ایجاد تنش و هرج‌ومرج در بازار خودرو توسط دولت‌های گذشته است. به‌عقیده من، آقای فاطمی‌امین طی یک سال گذشته با صداقت و درجهت رفع مشکلات گام برداشته است و باید وجود چنین فردی را مغتنم شمرد.»

موضوع مدیریت ارشد وزارت صمت در سال‌های اخیر به یک چالش جدی تبدیل شده و تغییرات پیاپی مدیریتی نیز نتوانسته است نظر مجلس را درخصوص عملکرد سکان‌داران این وزارتخانه عوض کند. به نظر شما مشکل اصلی در این زمینه کجاست؟

طی چند سال گذشته همواره شاهدیم افراد دلسوز در دولت، ضربه‌های مهلکی را از مدیران میانی متحمل شده‌اند. به عقیده من، دلیل به اینجا کشیده‌شدن کار وزیر صمت، اعتماد به اطرافیانی است که اطلاعات به‌زعم خودشان درست اما از اساس غلط را به وزیر رسانده‌اند. اگر قرار بر استیضاح فاطمی‌امین در پایان فرصت دوماهه باشد، باید مدیران میانی که در چند سال گذشته پشت صحنه مانده‌اند و سکانداران گذشته را به بیراهه هدایت کردند هم کنار گذاشته شوند. وزیر، عصای حضرت موسی (ع) را در اختیار ندارد تا بتواند تمام ریسمان‌هایی را که به دست‌وپای این وزارتخانه طی چند دهه گره خورده‌اند، به یک اشاره بشکافد و این فرصت دوماه فرجی برای امور ایجاد نخواهد کرد.

به نظر شما عملکرد فاطمی‌امین طی مدت سکانداری وزرات صمت باتوجه به برنامه‌ها و وعده‌های وی در زمان اخذ رأی اعتماد از نمایندگان مجلس مثبت یا منفی بوده است؟

پیش از هر قضاوتی درخصوص عملکرد آقای فاطمی‌امین باید تاکید شود که ایشان در کارشان صداقت داشتند. هرچند یک‌سری اظهارنظرهای وزیر به علت عدم‌آگاهی و اطلاعات نادرستی است که در بدو ورود به وزارت از سوی معتمدان به وی انتقال داده شد. این رویه در بدنه کارشناسی وزارت صمت موجب تغییر رویه‌های مکرر وزیر در صدور بخشنامه‌ها بوده است. البته کارشناسان مستقل این حوزه می‌دانستند برنامه‌های مطرح‌شده امکان اجرایی‌شدن ندارند و مشکل اصلی این بود که نظر تشکل‌های تخصصی در این امور مدنظر قرار نگرفت. بنابراین وعده‌هایی که فاطمی‌امین در زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس به آن‌ها تکیه کرد، هیچکدام قابلیت تحقق نداشت.

فرصت دوماهه مجلس به وزیر صمت و دولت هرچند کوتاه است اما این درخواست از سوی رئیس‌جمهور برای ایجاد وزارتخانه‌ای مجزا برای مدیریت بخش تجارت کشور لحاظ شده است. به نظر شما این امر چه میزان از فشار کار وزیر صمت را کاهش خواهد داد؟

جای شکر دارد که به این موضوع بعد از سال‌ها پرداخته می‌شود. وزارت بازرگانی حلقه مفقوده مدیریت بازار کشور است. کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس با عملکرد موفق در زمینه تجارت بسیاری از منافع بین‌المللی که می‌توانست به هزاران دلیل فقط برای کشور پهناور ایران باشد را برای خود کرده‌اند.
ما در کشور روز ملی صنعت و معدن داریم، اما روز ملی تجارت در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به فراموشی سپرده شده است. تشکیل وزارتخانه بازرگانی و حرکت به سمت اهداف فاطمی‌امین طی دوماه آینده به خودی خود حرکتی عظیم است که می‌تواند کارنامه یک وزیر را درخشان کند. موضوع خصوصی‌سازی یکی از دیگر اهدافی است که طی دهه گذشته تنها شعار آن مطرح شده‌ است و هیچ‌کدام از وزرای کابینه دولت‌ها به تحقق آن فکر هم نکردند. البته بسیاری از چهره‌های پنهان از این خصوصی‌سازی خرسند نخواهند شد و شاید کارشکنی و سنگ‌اندازی کنند.

پیشنهاد شما به وزیر صمت برای بهبود و ارتقای وضعیت مدیریتی، عملکردی و تاثیرگذاری مثبت این وزارتخانه در امور صنعت و تجارت چیست؟

به آقای وزیر توصیه و تاکید می‌کنم؛ از نظر تشکل‌های تخصصی در پیشبرد امور و اهداف وزارتخانه استفاده کرده و از تصمیم‌های یک‌شبه و خلق‌الساعه اجتناب کند. این نوع دستورالعمل‌ها که در تاریکخانه‌های وزارت صمت طی چند سال گذشته به وجود آمدند، چهار بار شخص اول وزارت صمت را زمین زدند. افرادی هم که به دنبال استیضاح وزیر صمت هستند، مطمئن باشند اگر فاطمی‌امین برود با توجه به اختیارات و شرایط بین‌المللی کشور، فرد بعدی نمی‌تواند تحول شگرفی ایجاد کند و در نهایت در بهترین حالت باز هم می‌شود همین شرایطی که هست.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است