قطعات خودرو

پایان باز برای جهش تولید

به گزارش«قطعات خودرو»:کاهش ۸۵درصدی تعهدات معوق نیز ماحصل افزایش تولید و عرضه به بازار بوده است که تعداد باقی‌مانده از این تعهدات در روزهای پایانی سال به جز برخی محصولات مشترک به صفر خواهد رسید

سال ۱۳۹۹ در حالی به پایان می ‌رسد که خودروسازان موفق شده‌اند افزایش تولید نسبی را در مقایسه با سال ۹۸ محقق کنند و تیراژ کل را از حدود ۷۵۹هزاردستگاه در سال گذشته به حدود ۹۰۰هزار دستگاه تا پایان سال جاری برسانند. اما ظاهرا موعد تحقق جهش تولید به پایان بهار ۱۴۰۰ و اجرای کامل «بسته حمایتی» مربوط به آن منوط شده است. با این‌حال هر یک از دو خودروساز کوشیده‌اند با افزایش درصد داخلی‌سازی محصولات خود از این قافله عقب نمانند. 

از یک‌سو در حالی سایپا از تولید ۴۰۰هزار دستگاهی عبور کرده که تا دو سال پیش از هر ۴ خودرو تولیدی این خودروساز، یک خودرو مونتاژی یا محصول مشترک وجود داشت که با مشارکت شرکای خارجی این خودروساز اعم از رنو، برلیانس یا چانگان تولید می‌شد و از سه خودرو باقی‌مانده معادل ۲.۵ خودرو را پراید تشکیل می‌داد. 

اما در سال جاری، افزایش تولید در سایپا در غیاب پراید و محصولات مشترک و به پشتوانه خودروهایی همچون تیبا، ساینا و کوییک و نیز مدل‌های جدید این خودروها رقم خورده است. شاهین هم که یک محصول به‌روز و کاملا جدید از سایپا است، پس از سال‌ها که پروژه آن متوقف بود، در دو سال گذشته به جریان افتاد و اکنون روی خط تولید است و به‌زودی تحویل به مشتری خواهد شد. 

از سوی دیگر، ایران‌خودرو نیز در روزهای پایانی سال، در آستانه عبور از رکورد تولید ۵۰۰هزار دستگاهی قرار دارد. ایران‌خودرو هم مانند سایپا در شرایط تحریم و کرونا توانست در زمینه توسعه محصولات خود گام‌های موثری بردارد و علاوه بر توسعه و ارتقای پنج محصول فعلی، طراحی و تولید انبوه محصول جدید تارا را با تکیه بر توان مهندسان داخلی و با همکاری مجموعه سازندگان زنجیره تامین آغاز کند. 

ارتقای قوای محرکه،‌ رونمایی موتور سه‌استوانه و همچنین تولید انبوه گیربکس شش‌سرعته مطابق با نقشه‌راه توسعه ایران‌خودرو از دیگر اقدامات مهم این خودروساز در مسیر کاهش مصرف سوخت بوده است.

کاهش ۸۵درصدی تعهدات معوق نیز ماحصل افزایش تولید و عرضه به بازار بوده است که تعداد باقی‌مانده از این تعهدات در روزهای پایانی سال به جز برخی محصولات مشترک به صفر خواهد رسید. 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است