قطعات خودرو

«پرینت‌ سه‌ بعدی» به کمک افزایش اصطکاک تایر می‌آید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، کمپانی خودروسازی مک‌لارن در تلاش است با استفاده از پرینت سه‌بعدی رینگ‌های تیتانیومی بسازد، ازسوی‌دیگر نیز کمپانی Carbon Performance درحال چاپ کلیپرهای ترمز آلومینیومی است. پس تایرها چه خواهند شد؟

به‌نظر می‌رسد بریجستون با چاپ پرینت سه‌بعدی قالب تایرها با دنبال افزایش اصطکاک و ایمن‌سازی رانندگی‌ در شرایط زمستانی است.

تکنولوژی تایرها به‌شکل فوق‌العاده‌ای در قرن گذشته پیشرفت کرده؛ از نوارهای لاستیک صاف تا پلیمرهای پرشده از هوا با شیارها گرفته تا پترن‌های سایشی! قالب‌های Sipes اصطلاح رایج در صنعت تایر هستند که برای شیارهای افقی و مورب روی تایر استفاده می‌شود.

این شیارها، کاربردهای متعددی دارند و بر بسیاری از ویژگی‌های تایر اثرگذارند. شیارهای بیشتر سبب اصطکاک بهتر تایر در برف و سرما می‌شوند اما سایش بیشتر برای تایر در گرما به‌همراه دارند.

نوع زاویه، شکل و طرح این شیارها باعث تاثیر بر ترمزگیری، سایش، صدا و راحتی در طراحی نهایی تایر می‌شود. به‌علاوه تایر در گرما اصطکاک بیشتری دارد، از این‌رو تایرهای زمستانی از متریالی ساخته می‌شوند که نسبت به تایرهای تابستانی توان انتقال دمای پایین‌تری دارند.

ساخت یک تایر تک‌سایز که مناسب همه موارد باشد، به دلیل نحوه عملکرد انقباض، سایش و صدا غیرممکن است زیرا این موارد تقریبا خلاف هم هستند. با این حال تایرهایی نیز وجود دارند که در تمام فصول قابل‌استفاده هستند.

با آنکه این تایرها از آزمایش عملکرد در زمستان سربلند بیرون آمده‌اند اما همچنان نسبت‌به تایرهای مختص زمستان یا تابستان عملکرد ضعیف‌تری دارند. اما چه می‌شد اگر بودن تمام این موارد در کنار هم امکان‌پذیر بود؟

با کمک پرینت سه‌بعدی، مهندسان بریجستون درحال تولید این تایرهای تمام‌فصل هستند. شیارها با استفاده از قالب‌های فلزی روی تایرها ایجاد و به‌طور سنتی روی قالب اصلی تایر چسبانده می‌شوند.

این قطعات فلزی با استفاده از ابزارهای ماشین‌کاری و با هندسه‌های مشخص ساخته می‌شوند. دِیل هاریگل، مهندس ارشد بریجستون گفت: «به مدت طولانی، شیارها صرفا یک قطعه فلز روی قالب اصلی بودند و هیچ هندسه خاصی هم نداشتند.»

با پرینت‌ سه‌ بعدی قالب‌ها برای شیارها، مهندس‌ها می‌توانند با آزادی بیشتری شکل و طرح موردنیاز را طراحی کنند، کاری که پیش از ـن قادر به انجامش نبودند. برخی پترن‌های سه‌بعدی موجب دستیابی به دستاوردهایی می‌شوند که ضعف عملکرد تایرها را بر اثر سایش را برطرف می‌کنند.

هاریگل ادامه داد: «امکانی که پرینت‌ سه‌ بعدی به ما می‌دهد، تغییر سختی آج‌ زیر فشار ترمز است؛ در نتیجه امکان قرار دادن لبه‌های بیشتر روی تایرها را فراهم می‌کند.

این اقدام سبب افزایش اصطکاک آنها در زمستان می‌شود و درعین‌حال بر ترمز، رانندگی و عمر تایرها از نظر سایش تاثیری می‌گذارد.» فقط بریجستون نیست که از پرینت‌ سه‌ بعدی به این‌شیوه در صنعت تایر استفاده می‌کند؛ هانکوک نیز درحال استفاده از این تکنولوژی است. میشلن نیز از سال 2013 تایرهای تولیدشده با این تکنولوژی را به فروش می‌رساند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *