قطعات خودرو

چاره مشکل ناترازی بنزین در خودروسازی است

خودروسازی

اسعدی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: برای حل این مشکل باید به سراغ خودروسازان برویم.

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، کشور در کمترین حالت چیزی حدود ۱۰ هزار لیتر کسری بنزین دارد. بر اساس آمار موجود ظرفیت تولید بنزین در ایران چیزی حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز است اگر حداکثر مصرف بنزین کشور را در سال جاری چیزی حدود ۱۴۰ میلیون لیتر در نظر بگریم می توان ادعا کرد که در بدترین حالت کسری این سوخت در کشور به حدود ۳۵ میلیون لیتر هم رسیده است.

در این میان بسیاری چاره کار افزایش تولید سوخت در کشور و اجرای پروژه هایی همچون پتروپالایشگاه شهید سلیمانی می دانند. اما برخی دیگر معتقدند که باید چاره ای برای روند روبه رشد مصرف انرژی اندیشید. فریدون اسعدی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی چنین نگاهی را اشتباه دانسته و گفت: اگر دولت با احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به دنبال حل مشکل ناترازی بنزین و سایر فرآورده های نفتی هستیم باید بگویم که مسیری اشتباهی را انتخاب کرده است.

منظور از اصلاحات غیر قیمتی تغییر رویه در صنعت خودروسازی کشور است. به اعتقاد من برای حل مشکل ناترازی سوخت ابتدا باید به سراغ خودروسازان برویم. متاسفانه در برخی از خودروهای تولید داخل مقدار مصرف بنزین ۳ برابر استانداردهای جهانی است. هیچ جای دنیا از تولید خودرویی که ۱۰ تا ۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند، حمایت نمی شود اما متاسفانه در کشور ما به دلیل انحصار شکل گرفته تولید چنین خودروهایی همچنان ادامه دارد.

به گفته اسعدی، خودروسازی در کشور ما قدمتی بین ۶۰ تا ۷۰ ساله دارد اما همچنان نگاهشان به جیب دولت بوده و می خواهند که فعالیت خود را در یک فضای گلخانه ای ادامه دهد و هیچ کس هم وارد این گلخانه ایجاد شده، نشود. این در حالی است که تجربه سال های گذشته نشان می دهد حمایت بی قید و شرط دولت از خودروسازان نتوانسته شرایط را برای توسعه آنها فراهم کند و باید به دنبال راه های دیگری رفت در آن منافع تولید کننده و مصرف کننده به صورت هم زمان تامین شود.

با وجود گذشت حدود ۲.۵ سال از عمر دولت سیزدهم احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در عمل پیشرفتی نداشته است، البته طبیعی هم هست چرا که هر جایی دولت متولی آن باشد بیشتر از این نمی توان انتظار داشت. در واقع با توجه به کسری بودجه ای که دولت با آن مواجه است دولت بیشتر به دنبال تامین هزینه های جاری خود بوده و عملا بودجه ای برای انجام پروژه های عمرانی و زیر ساختی باقی نمی ماند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی فضای نامساعد کسب و کار را از دیگر موانع موجود در مسیر احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی دانست و ادامه داد: بروکراسی های اداری در ایران تبدیل به یک امر نفس گیر شده است.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه اظهار داشت: شرکت پالایش و پخش با وجود واگذاری پالایشگاه‌هایش به بخش خصوصی، دست از قیمت گذاری فرآورده‌های پالایشگاه‌ها نمی‌کشد. حتی از مدیریت جایگاه‌های سوخت هم دست نمی‌کشند، برای خودشان حیاط خلوت توزیع قدرت درست کرده‌ان

متاسفانه در کشور ما در مورد اصلاح قیمت حامل های انرژی تابویی ایجاد شده و هیچ کس حاضر به شکستن این تابو نمی شود. به نظر من اراده لازم برای اصلاح قیمت حامل های انرژی وجود ندارد

اسعدی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در برنامه هفتم توسعه یا لایحه بودجه ۱۴۰۳ اصلاح قیمت حامل های انرژی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: متاسفانه در کشور ما در مورد اصلاح قیمت حامل های انرژی تابویی ایجاد شده و هیچ کس حاضر به شکستن این تابو نمی شود. به نظر من اراده لازم برای اصلاح قیمت حامل های انرژی در این برنامه توسعه ای هم وجود ندارد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا جامعه در شرایط فعلی کشش افزایش قیمت حامل های انرژی را دارد، گفت: بدون شک شوک درمانی برای اقتصاد کشور سم است. بهترین سیاست اصلاح تدریجی قیمت هاست. باید قیمت ها را به گونه ای اصلاح کنیم که قیمت انرژی فاصله کمتری را به تورم داشته باشند. با این کار ضمن مدیریت مصرف، انگیزه لازم برای فعالیت شرکت های عرضه کننده انرژی نیز فراهم می کنیم.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با اشاره به این نکته که ما اصولا انرژی و محصولات متکی به نفت و گاز را خیلی ارزان در اقتصاد عرضه می کنیم و به همین دلیل توجهی به مساله بهره وری انرژی نمی شود، افزود:ایران در مقایسه با اروپا ۲۰ برابر انرژی بیشتری برای تولید یک واحد کالا در اقتصاد مصرف می‌کند و این مساله ناشی از غیرواقعی بودن قیمت انرژی در ایران است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *