قطعات خودرو

چالش مشتریان با فروشگاه های اینترنتی لوازم یدکی فاقد جواز

بازار؛ گروه خودرو: خرید قطعه به ویژه قطعات اصلی و مصرفی با کیفیت برای مالکان خودروها این روزها یک چالش محسوب می شود. زیرا یافتن محصول اصلی و با کیفیت قابل قبول در بازار برای اهل فن نیز گاهی سخت است. از این رو بیشتر مشتریان تمایل به خرید حضوری به جای اینترنتی در بازار دارند. اما کرونا سبب شد که کسب و کارهای اینترنتی به ویژه فروشگاه های قطعات اینترنتی بیش از گذشته توسعه یابد. گاهی شنیده می شود که قطعاتی که این فروشگاه عرضه می کنند بی کیفیت یا تقلبی است.

با این تفاصیل به سراغ «مهدی کاظمی» سخنگو صنف اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران رفتیم تا این موضوع را بررسی کنیم.

* قیمت لوازم یدکی در چند وقت اخیر با کاهش یا افزایش در بازار همراه نبوده است؟
حداقل در دو ماه گذشته فراوانی و تامین قطعات در بازار با بهبود مواجه بوده است، اما در افزایش قیمت لوازم یدکی برخی از خودروهای وارداتی به دلیل افزایش ارزش در چند وقت اخیر با افزایش مواجه شده است. موقعیت هم صنفان در شرایط فعلی با رکود مواجه است. قیمت لوازم یدکی خودروهای داخلی نیز تقریبا در ثبات فعلی قرار دارد، اما از نظر کیفیت همچنان چالش داریم. برای حل این چالش باید وزارت صمت و گمرک همکاری و تعامل لازم را داشته باشد.

فروشگاههایی هستند که نه تنها جواز ندارند، بلکه منبع فروش یا آدرس دقیق برای یافتن ندارند. این فروشگاه ها برای مشتریان دردسر فراوان ایجاد کرده اند، زمانی که مشتریان از این فروشگاه ها شکایت می کنند به دلیل عدم محل فروش یافتن برخی از آن ها سخت است

* گاهی شنیده می شود قطعات بی کیفیت توسط فروشگاه های اینترینی لوازم یدکی عرضه می شود، این موضوع چقدر صحت دارد؟
بله این موضوع صحت دارد، بارها این موضوع را عنوان کردیم که برخی از فروشگاه های اینترنتی لوازم یدکی بی کیفیت عرضه می کنند. این فروشگاه ها دو دسته هستند، دسته نخست همکاران فروشنده که دارای جواز هستند برای مجموعه خود فروشگاه اینترنتی راه اندازی کردند. اگر این فروشگاه های اینترنتی اقدام به عرضه محصول بی کیفیت کنند، اتحادیه می تواند مشکل آن مصرف کننده را حل کنند. دسته دوم فروشگاههایی هستند که نه تنها جواز ندارند، بلکه منبع فروش یا آدرس دقیق برای یافتن ندارند. این فروشگاه ها برای مشتریان دردسر فراوان ایجاد کرده اند، زمانی که مشتریان از این فروشگاه ها شکایت می کنند به دلیل عدم محل فروش یافتن برخی از آن ها سخت است. البته با همکاری پلیس فتا می توانیم آن ها را پیدا کنیم. از سویی قطعاتی که این فروشگاه عرضه می کنند به دلیل عدم دانش فنی نسبت به لوازم یدکی مشتریان را از نظر کیفی یا فنی با معضل مواجه می کند.

مشتریان باید بدانند که از فروشگاه هایی خرید کنند که در سایت آن فروشگاه جواز کسب یا مشخصات فنی قطعات به همراه عکس وجود داشته باشد

* برای خرید اینترنتی مشتریان از چه فروشگاه های باید خرید کنند؟
مشتریان باید بدانند که از فروشگاه هایی خرید کنند که در سایت آن فروشگاه جواز کسب یا مشخصات فنی قطعات به همراه عکس وجود داشته باشد. این شیوه سبب می شود که مشتریان با اطمینان بیشتری خرید کنند، زیرا فروشگاه مذکور تحت نظر اتحادیه است. اتحادیه لوازم یدکی آمادگی دارد به فروشگاه های اینترنتی فاقد جواز، جواز کسب و کار جهت عرضه محصول ارائه کند.

* زمزمه واردات خودرو تاثیری در افزایش یا رونق بازار لوازم یدکی داشته است؟
خیر، اگر خودرو وارد شود محصولات جدید به بازار راه خواهد یافت، در این صورت پروسه تامین لوازم یدکی این دسته محصولات متفاوت خواهد بود. زیرا باید فروشندگان این صنف نسبت به واردات لوازم یدکی خودروهای جدید اقدام کنند. در صورت تحقق واردات خودرو رونق در بازار لوازم یدکی شکل خواهد گرفت. گفتنی است که این مورد در قیمت ها تاثیری ندارد بلکه در فروش موثر است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است