قطعات خودرو

چرا صدای پیشرانه‌های میل‌لنگ تخت آمریکایی جذاب‌تر از نمونه‌های اروپایی است؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال،همواره مقایسه‌ای جنجالی بین خودروهای آمریکایی و اروپایی وجود داشته است و این کشمکش به بحث پیشرانه‌های میل‌لنگ تخت و میل‌لنگ متقاطع نیز کشیده می‌شود. می‌خواهیم بدانیم چرا صدایی که پیشرانه‌های میل‌لنگ تخت آمریکایی تولید می‌کنند جذاب‌تر و هیجان‌انگیز از صدای ۸ سیلندرهای اروپایی است. همراه ما باشید.

فورد موستانگ شلبی GT350 اولین بار در سال ۲۰۱۵ با طراحی میل‌لنگ تخت معرفی شد. هم‌اکنون شورولت کوروت Z06 مدل ۲۰۲۳ نیز از میل‌لنگ تخت استفاده می‌کند. از آنجایی که چنین پیشرانه‌هایی بیش از پیش در خودروهای پرفورمنس آمریکایی بکار می‌روند بنابراین افراد زیادی درباره آن‌ها صحبت می‌کنند.

 

شرکت‌های سطح بالای اروپایی همچون فراری از چندی قبل شروع به تولید پیشرانه‌های میل‌لنگ تخت کرده‌اند. البته باید گفت چنین طراحی‌ای معمولاً در خودروهای مسابقه‌ای ویژه بکار رفته بود اما جایگزین میل‌لنگ تخت چه بوده است؟ اکثر خودروهای ۸ سیلندر امروزی از میل‌لنگ متقاطع استفاده می‌کنند اما این دو نوع طراحی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

موضوع ساده است. هر دو نوع طراحی هدف یکسانی را دنبال می‌کنند اما تفاوت به درجه چرخش پیستون‌ها مربوط می‌شود. در میل‌لنگ متقاطع پیستون بعدی پس از ۹۰ درجه چرخش به محفظه احتراق می‌رسد درحالی‌که در طراحی میل‌لنگ تخت زاویه یاد شده ۱۸۰ درجه خواهد بود. چنین طراحی‌ای با تولید پیشرانه‌های سریع‌تر و با دور بالاتر خواهد شد که برای موتور اسپرت عالی به شمار می‌رود زیرا شما همواره با دور بالا حرکت می‌کنید.

پیشرانه افسانه‌ای وودوو فورد از نوع ۵.۲ لیتری تنفس طبیعی با ۳۲ سوپاپ است که طراحی میل‌لنگ تخت دارد. نیروگاه یاد شده قدرت ۵۲۶ اسب بخار را تولید می‌کند و تا ۸۵۰۰ دور در دقیقه می‌غرد. قطعات سبک‌وزن پیشرانه باعث شده‌اند نیروگاه آهنین فورد در سرعت‌های بالایی بچرخد و هدف از آن نیز ایجاد توازنی بوده که به دست آوردنش در پیشرانه‌های میل‌لنگ تخت کار سختی است.

 

 

پیشرانه وودوو فورد به لطف حجم بالا و هدرزهایی با طول نامساوی صدای گیرایی دارد و در صورت مقایسه با پیشرانه‌های اروپایی شاهد تفاوت صدای خاصی خواهید بود.

 

 

برخلاف ابر خودروهای پیشرانه وسط زیادی که در اروپا وجود دارد، شلبی GT350 از طراحی پیشرانه جلو استفاده می‌کند. به همین خاطر شما خروجی‌های اگزوز طویل‌تری دارد که نتیجه آن تولید صدایی منحصربه‌فرد خواهد بود. صدای تولیدی GT350 شبیه مخلوطی از صدای فراری با درگ ریسرهای آمریکایی است.

 

 

تاکنون ویدئوهای زیادی از صدای تولیدی پیشرانه یاد شده منتشر شده است و زمانی که صدای آن را از نزدیک بشنوید قطعاً خواهید فهمید که قطعات داخلی پیشرانه میل‌لنگ تخت فورد با چه سرعتی می‌چرخند.

یکی دیگر از خودروهای شاخص آمریکایی شورولت کوروت Z06 مدل ۲۰۲۳ جدید است که گفته می‌شود گل سرسبد ابر خودروهای آمریکایی به شمار می‌رود. طراحی پیشرانه وسط کوروت نسل هشتم تغییری رادیکال نسبت به نسل‌های پیشین پیشرانه جلو بوده است.

 

 

این پیکربندی به همراه دریچه گاز متفاوت و برخی تغییرات دیگر باعث شده‌اند صدای تولیدی به خاطر طول کوتاه‌تر اگزوز شبیه لامبورگینی باشد. نسخه‌ای پیشرانه LT6 کوروت جدید که در Z06 وجود دارد از سال ۲۰۱۹ تاکنون روی خودروی مسابقه‌ای C8.R تست می‌شود.

 

 

پیشرانه ۵.۵ لیتری شورولت در حالت تنفس طبیعی ۶۷۰ اسب بخار قدرت دارد و حداکثر خروجی نیز در دور ۸۴۰۰ به دست می‌آید که تنها ۲۰۰ دور کمتر از ردلاین پیشرانه محسوب می‌شود. وقتی نیروگاه آهنین کوروت با گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ترکیب شود شما غرشی را خواهید داشت که شبیه ابر خودروهای اروپایی است.

 

 

البته حجم بالای پیشرانه چیزی است که باعث تمایز کوروت Z06 نسبت به رقبای اروپایی می‌شود. پیشرانه خودروی یاد شده صدایی عمیق، گیرا و بم‌تر تولید می‌کند درحالی‌که صدای تولیدی فراری کمی نازک‌تر است. فاکتور مهمی که در پیشرانه‌های میل‌لنگ تخت اروپایی وجود دارد به حجم پیشرانه مربوط می‌شود. حجم اکثر پیشرانه‌های اروپایی زیر ۵ لیتر است.

 

یکی دیگر از دلایل صدای نازک‌تر پیشرانه‌های اروپایی به استفاده از دو توربو مربوط می‌شود. توربوها همانند مافلر در سیستم اگزوز عمل می‌کنند و بجای غرش بیشتر صدایی شبیه “ووووش” تولید می‌کنند. برای فهم بهتر چنین صدایی می‌توانید ویدئوهای مربوط به دورگیری پیشرانه پورشه ۹۱۸ اسپایدر، لوتوس تایپ ۹۱۸ و… را تماشا کنید.

 

 

البته یکی از جالب‌ترین خودروها در این بخش سوبارو BRZ جون اتو با پیشرانه ۸ سیلندر سینرژی خواهد بود که از دو پیشرانه ۱۲۰۰ سی‌سی کاوازاکی با میل‌لنگ تخت ساخته می‌شود و ردلاین آن به فراتر از ۱۱ هزار می‌رسد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *