قطعات خودرو

چه چیزی مانع تولید بنز در ایران شد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از مهر، یکی از خاطرات رفیقدوست در بنیاد مستضعفان تلاشش برای تولید مرسدس بنز در ایران است. او می‌گوید برای این‌کار با کمپانی بنز تماس گرفته و اعلام شد می‌خواهیم با موافقت شما در ایران بنز تولید کنیم. رفیقدوست خود به آخرین سفر پیش از توافق نهایی رفت و مراسم آزمایش خودروهای بنز هم در حضورش انجام شدند. رئیس بنیاد مستضعفان در این‌سفر با مدیر کمپانی مرسدس بنز دیدار و مذاکره کرد. او می‌گوید اولین‌بار بود که بنز می‌خواست بیرون از آلمان، نمایندگی ساخت بدهد و پس از این‌اتفاق بود که نمایندگی این‌کمپانی به برزیل و دیگر کشورها سپرده شد.

قرارداد تولید بنز در ایران بسته و بنا شد ۷۰ درصد تولید در ایران باشد و ۳۰ درصد هم از آلمان وارد شود. در قدم اول این‌همکاری، بنیاد مستضعفان در کارخانه‌های خود باک بنزین این‌خودروها را ساخت که مهر تایید آلمان را هم گرفت و به‌موجب این‌فعالیت بنا شد علاوه بر ۲۵ هزار دستگاه بنز تولید ایران، ۵۰۰ هزار باک هم برای کارخانه مرسدس بنز تولید شودتولید بنز در ایران طبق خاطرات رفیقدوست، علاوه بر فوایدی که برای ایران داشت، برای این‌کمپانی هم با صرفه بود. چون هزینه ساخت بنز در ایران یک‌پنجم تولید در آلمان بود. او می‌گوید زمانی‌که وارادت خودرو در کشور آزاد شد، یک‌تویوتا با ۱۸ هزار دلار وارد می‌شد و قیمت بنز هم همان ۱۸ هزار دلار بود. اما تعرفه‌ای که برای بنز تعیین شده بود، پنج‌برابر تویوتا بود. رفیقدوست معتقد است در تعیین این‌تعرفه شیطنتی در کار بوده است و می‌گوید کسی در لحظه آخر که قانون مالیات بر واردات کالا به مجلس می‌رفته، این‌تعرفه را اضافه کرده است.

به‌هرحال قرارداد تولید بنز در ایران بسته و بنا شد ۷۰ درصد تولید در ایران باشد و ۳۰ درصد هم از آلمان وارد شود. در قدم اول این‌همکاری، بنیاد مستضعفان در کارخانه‌های خود باک بنزین این‌خودروها را ساخت که مهر تایید آلمان را هم گرفت و به‌موجب این‌فعالیت بنا شد علاوه بر ۲۵ هزار دستگاه بنز تولید ایران، ۵۰۰ هزار باک هم برای کارخانه مرسدس بنز تولید شود. اما این‌کارِ به‌تعبیر رفیقدوست «عاقلانه و اقتصادی که صد در صد به نفع مملکت بود و قراردادش هم بسته شده بود» پا نگرفت.

رفیقدوست می‌گوید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌عنوان رئیس‌ دولت وقت با این‌کار موافق بود اما جو منفی درباره تولید بنز در ایران، به‌قدری بالا گرفت که هاشمی رفسنجانی هم وارد مساله نشد. به گفته راوی کتاب «برای تاریخ می‌گویم»، نام بنز در آن‌برهه مساوی با خودروی طاغوتی شده بود. او می‌گوید به شهادت آرشیو بنیاد مستضعفان بیش از ۱۹۰ مقاله و گزارش و خبر برای حمله به تولید بنز در ایران منتشر شد و در این‌قضیه ردپای کمپانی‌های ژاپنی و شرکای داخلی‌شان در حملاتی که به او می‌شد کاملا مشخص بوده چون اگر تولید بنز در ایران به سرانجام می‌رسید، بازار ژاپنی‌ها در ایران کساد می‌شد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است