قطعات خودرو

کاهش تولید و فروش خودرو و قطعات آن

به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور،جدیدترین گزارش ارائه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حاکی از آن است که تولید خودرو و قطعات در آبان سال جاری نسبت به مهر ماه رشد ۵.۳ درصدی داشته، اما نسبت به آبان ماه سال ۱۴۰۱ کاهش قابل توجه ۲۸.۳ درصدی را رقم زده است.

 

 

از سوی دیگر، در مجموع هشت ماهه نیز تولید خودرو و قطعات در سال ۱۴۰۲، کاهش یک درصدی نسبت به آمار مجموع هشت ماهه سال ۱۴۰۱ داشته است.

 

 

به‌تبع کاهش تولید، کاهش فروش نیز امری عجیب نیست؛ طبق آمار، در شاخص فروش هم در آبان ماه امسال فروش خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۲.۴ درصدی داشته و در مجموع از فروردین ماه تا پایان آبان امسال نیز فروش خودرو، قطعات، کاهش ۱۱.۲ درصدی را نسبت به هشت ماهه ۱۴۰۱ ثبت کرده است.

 

گفتنی است؛ خودروسازان از ابتدای سال جاری تا تیر ماه، در مدار صعودی تولید قرار داشتند و طی چهار ماهه ١۴٠٢ نسبت به مدت مشابه در سال ١۴٠١ رشد ٣٠ درصدی را رقم زده بودند؛ اما به گفته خودروسازان و قطعه‌سازان عواملی همچون قیمت‌گذاری دستوری، الزام رعایت استانداردهای ٨۵گانه از تیرماه که منجر به حذف برخی خودروها و ارائه نسخه‌های ارتقا یافته شد، کمبود منابع نقدینگی و… سبب شده که روند صعودی افزایش تولید، کمی مختل و ادامه آن کمی دشوار شود.

.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *