قطعات خودرو

تامین نقدینگی خودروسازی از سه مسیر

به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور، “ابراهیم دوست‌زاده” افزود: طی چند هفته گذشته جلساتی با مدیران ارشد ایران خودرو، سایپا و ساپکو برگزار و دغدغه‌های زنجیره تامین خودروسازان مطرح و منتقل شد که موضوع نقدینگی مهم‌ترین این مشکلات بوده است.

 

وی با بیان اینکه با وضعیت فعلی کمبود نقدینگی امکان تثبیت تیراژ تولید خودرو وجود ندارد، گفت: به همین منظور، انجمن صنایع همگن قطعه سازان با وزارت صمت مکاتبه‌ای انجام داده و وزارتخانه در خصوص تامین نقدینگی ، همچنین آزادسازی قیمت‌ها قول مساعد داده است.

 

دوست‌زاده گفت: فروش ۶۰ هزار دستگاه خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور با قیمت‌های نزدیک به حاشیه بازار و تزریق نقدینگی چند ده هزار میلیارد تومانی، از دیگر مواردی بود که در این جلسات مطرح شد.

 

 

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور توضیح داد: ما درخواست کردیم که تنها به تعدادی محدودی خودرو مجوز فروش در حاشیه بازار داده شود تا از بار زیان انباشته چند صد هزار میلیاردی خودروسازان کاسته شود که در این زمینه قول مساعد داده شد و این موضوع در حال چکش کاری است.

 

 

 

** ایجاد مسیر آبی در گمرک

وی ادامه داد: یکی از این راهکارها، ایجاد “مسیر آبی” در گمرک است تا اجزا و قطعات خودرویی معطل تاییدیه گمرک و استاندارد نماند.

 

 

دوست‌زاده بیان داشت: معتقدیم بین ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان خواب سرمایه در گمرک وجود دارد و دستگاه‌های ذی‌ربط می‌توانند ضمن گرفتن ضمانت‌نامه‌های لازم از قطعه سازان، مجوز ترخیص بدهند تا از خواب چند ماهه این سرمایه‌ها جلوگیری شود.

 

 

وی توضیح داد: اوراق گام یک ابزار مالی بسیار خوب برای صنعت کشور بوده و ارزیابی صنعتگران از آن مثبت است.

 

 

دوست‌زاده خاطرنشان‌کرد: این ابزار قابلیت خرید و فروش در بورس را داراست. بر این اساس قطعه‌سازان، آن را به عنوان مطالبه خود دریافت کرده و در ازای فروش در بورس، نقدینگی دریافت می‌کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *