قطعات خودرو

«گپ» تکنولوژی در سیستم های الکترونیکی خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛  طی دو روز گذشته گروه صنعتی ایران خودرو، همایشی در راستای تعامل و همکاری با شرکت های دانش بنیان برگزار کرد. براساس گفته مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو، تکنو سنتری نیز با نیل به هدف توسعه همکاری در این واحد صنعتی ایجاد شده است. مهدی خطیبی سعی دارد با تشکیل مرکزی در راستای استفاده از شرکت های دانش بنیان، میزان هزینه های تحقیقاتی در این گروه صنعتی را به حداقل میزان برساند. هرچند که مدیران پیشین این خودروسازی نیز اقدام به تشکیل زیرساخت هایی برای استفاده از شرکت های دانش بنیان کرده بودند، اما تنها خروجی آن ها «شوآف» و فاقد «دستاورد» بود. باید دید که آیا مهدی خطیبی نیز راه و رسم مدیران پیشین را در پیش خواهد گرفت؟ اکنون شاهد هستیم که بیشتر محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از ایراد فنی در پلت فرم سیستم های الکترونیکی خودرو برخوردار هستند و میزان نارضایتی ها در خصوص عدم کیفیت افزایش یافته است. ظاهرا برنامه ای برای بهبود وضع موجود در محصولات وجود ندارد، برای بررسی موضوع فوق با منصور منصوری مدیرعامل اسبق ساپکو به گفت و گو پرداختیم:

* همواره این سوال در صنعت خودرو مطرح است که ورود شرکت های دانش بنیان به خودروسازی یا قطعه سازی می تواند سبب بهبود و توسعه محصولات شود؟

قطعا شرکت های دانش بنیان می توانند به صنعت خودرو کمک مفید کنند، از زمانی که تحریم های ظالمانه علیه کشور شروع شد، کمک های قابل توجهی از سوی شرکت های دانش بنیان برای رفع نیازهای داخل صورت گرفت. بسیاری از خودکفایی های که شکل گرفته ناشی از ارتباط سازندگان با شرکت های مذکور است، خودکفایی فعلی در صنعت خودرو نیز ماحصل همین ارتباط است. می توان گفت که اکنون باید ارتباط میان سازندگان و شرکت های دانش بنیان در صنعت خودرو افزایش یابد. باتوجه به اینکه ایران خودرو به دنبال برگزاری سه دوره همایش مشابه است، می توان گفت انتظار سال خوبی را باید برای شرکت های دانش بنیان درخودروسازی داشت.

«گپ» تکنولوژی در سیستم های الکترونیکی خودرو|دانش بنیان ها عامل اصلی خودکفایی هستند

* شرکت های دانش بنیان اغلب در محیط های آزمایشگاهی و دانشگاهی اقدام به طراحی و ساخت محصول می کنند، معمولا کمترین تجربه یا آشنایی به بحث تجاری سازی و تولید انبوه را دارند، برای بهبود این رویکرد باید چه اقدامی از سوی صنعت انجام شود؟

صنعتی سازی وظیفه شرکت ها و بنگاه های اقتصادی فعال در صنعت است که سرمایه گذاری خاص خود را نیز نیاز دارد. اما همین که در حد نمونه شرکت های دانش بنیان طرحی را ارائه و خودباوری ایجاد شود که توانایی تولید دارند، عامل موثر برای سرمایه گذرای ایجاد خواهد شد. ظاهرا ایران خودرو نیز سرمایه گذاران مختلفی مانند نهاد علمی فناوری ریاست جمهوری یا وزارت علوم را برای حمایت از شرکت های دانش بنیان به کمک گرفته است.

* شما در گذشته نه چندان دور مدیرعامل شرکت ساپکو بودید، به نظر شما شرکت های دانش بنیان برای بهبود ساختار صنعت خودرو و ارتقا کیفیت باید به کدام سیستم ها توجه کنند و دانش خود را برای کدام بخش استفاده کنند؟

در مقطعی که مدیرعامل ساپکو بودم، «گپ» تکنولوژی در پنج مگاماژول، ۱۴ ماژول و ۵۲ سیستم را مطرح کردم. روی سیستم های که «گپ» تکنولوژی وجود دارد، شرکت های دانش بنیان باید ورود کنند. به طور مثال قطعات و سیسم های الکترونیکی، سیستم ترمز و مجموعه انتقال قدرت جز مواردی است که باید بیشتر به آن از سوی دانش بنیان ها توجه شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است