قطعات خودرو

یک شهردار و هزار شعار؛ شهردار آینده هم صنوف را نمی‌بیند!

هابیل درویشی، معصومه آباد، مازیار حسینی، علیرضازاکانی، رستم قاسمی، مهرداد بذرپاش، محسن پیرهادی، اسماعیل احمدی‌مقدم هشت گزینه شهرداری پایتخت هستند که یکی‌شان قرار است تا نیمه‌ی مرداد ۱۴۰۰ شهردار شود.

این هشت نفر برنامه‌هایشان را به ترکیب تازه بر کرسی نشسته شورای شهر ارایه کردند. فایل برنامه‌ها در دسترس رسانه‌ها قرار گرفته است.

حالا شما کافی‌ست کلمه صنف، مشاغل، کسب و کار و هر کلمه‌ای مشتق از این واژه‌ها را در تمام حدود ۵۰۰ صفحه طرح و برنامه ایشان جستجو کنید. به شما می‌گوید بخش مهم و عمده تهران مطلقن دیده نشده و اصناف و مشاغل در تهران هیچ جایی در ترکیب برنامه‌های ارایه شده حتا به وعده‌ و شعار ندارد.

شهردار آینده هرکدام از این هشت نفر باشند، صنوف را نمى‌بيند و از كسب و كار چيزى نمى‌داند. سطر به سطر طرح را که زیرو رو هم بکنید جز تکرار کلام آنچه که در چند دهه‌ی گذشته به عنوان معضل در کلان شهر تهران در شرایط بحران و غیره‌اش مطرح بوده و جز صورت بزک شده‌ی شهر سال‌هاست تغییری رو به بهبود به خود ندیده است.

حالا دیگر شعارهای انتخاباتی هم حتا تکرار هم‌اند. «تهران شهر زندگی»، «تهران شهری که دوست داریم»، «شهر تمدن ساز و جامعه پرداز»، «طهران، شهر زندگی، تهران»؛ «شهر آرامش، عدالت و تعالی» و «کلانشهر تهران، الگوی جهان اسلام»!

جایی میان این ۵۰۰ صفحه تنها مهرداد بذرپاش نیم سطری اشاره به صنف کرده که می‌خواهد به تشکیل تعاونی‌های صنفی جهت ارائه خدمات مورد نیاز شهری کمک کند؛ که البته این سطر هم اشاره به تامین بودجه دارد؛ همین و تمام!

تعامل با حاکمیت

با شعار تهران شهر زندگی

تهران شهر زندگی شعار محسن پیرهادی‌ست. توسعه و مدرنیزاسیون خدمات توزیع کالای ضروری (میادین میوه و تره بار و شهروند)؛ اتخاذ رویکرد مدرنیزاسیون و هوشمندسازی برای ساماندهی فرآیندهای لجستیک، انبارگردانی و توزیع کالا؛ توزیع متوازن و دسترس پذیر مراکز عرضه کالاهای اساسی برای همه شهروندان؛ توسعه زیرساخت ها و خدمات جمع‌آوری پسماند شهر؛ برنامهریزی ویژه برای فرهنگسازی و آموزش شهروندان؛ بهینه‌سازی استفاده از زباله در تولید انرژی و تولید محصولات بازیافتی ثانویه؛ ساماندهی بقاع و اماکن متبرکه و مساجد و توسعه زیرساخت و خدمات آرامستان‌های شهر؛ ساماندهی و ایجاد فضاهای عمومی پیرامون امامزاده‌ها و اماکن و بقاع متبرکه و بسترسازی برای زیست مؤمنانه؛ مکان‌یابی آرامستان جدید؛احیا و توسعه مسجد محوری و تقویت نقش فرهنگی مساجد در سطح محلات؛تعامل سازنده با قوای سه‌گانه قوه مقننه قوه مجریه و قوه قضاییه و نهادهای حاکمیتی؛ وزارت دفاع و سایر نیروهای مسلح برای ساماندهی اراضی نظامی و پادگان‌های شهر تهران؛ تعامل با نهادهای حاکمیتی (بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، آستان قدس رضوی و …) و… از جمله برنامه‌های ارایه شده از سوی پیرهادی است.

مواجه با همه معضلات ازلی ابدی شهر

با شعار تهران شهری که دوست داریم

رستم قاسمی با شعار تهران شهری که دوست داریم آمده ومحور برنامه‌هایش را تهران در مصاف بحران، ده ابرچالش کلان‌نشهر تهران ازدحام جمعیت، جریان مهاجرت و شهرنشینی آلودگی هوا و بحران‌های زیست محیطی، ابربحران زباله توسعه نیافتگی حمل و نقل عمومی، بافت فرسوده و روند نامناسب نوسازی و بازآفرینی شهری و حجم غیرقابل قبول حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی بحران خیزی شهر تهران تعدد نهادی و از هم گسیختگی مدیریت شهری درآمدهای ناپایدار، بحران تامین مالی و بدهی‌های مزمن، سقوط تعلق خاطر شهروندان به شهر، ابعاد وسیع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی عقب افتادن از جنبش سریع شهرهای هوشمند گفته است.

بازنگری، بازنگری و بازهم بازنگری

با شعار شهر تمدن ساز و جامعه پرداز

اما معصومه آباد تنها گزینه زن شهرداری تهران، به تاسی از بیانیه گام دوم انقلاب، از عنوان شهر تمدن ساز و جامعه پرداز با پرداختن به «جملات کلیدی از رهنمودها و انتظارات مقام معظم رهبری از مدیریت شهری» آغاز کرده است.

بهبود عدالت اجتماعی، فضایی و جنسیتی با محوریت و بهبود کیفیت زندگی گروه‌های اجتماعی خاص، مدیریت بهینه فضاهای موجود با توجه به اولویت‌بندی ماموریت‌ها و خدمات اجتماعی و فرهنگی، مناسب سازی اماکن و زیرساخت‌های موجود در شهر برای بهره‌مندی جانبازان، معلولان، کم‌توانان، سالمندان و ،… توسعه ورزش‌های همگانی و ارتقاء سلامت عدم توجه کافی به سلامت اجتماعی، همچنین دستورالعمل‌های مرجع تدوین دستورالعمل‌های شهرسازی جهت تسریع در ارائه خدمات به ذینفعان شهر، پیگیری و برنامه ریزی در بازنگری طرح تفضیلی شهر تهران، پایدار سازی بافت‌های فرسوده عدم توجه به بافت فرسوده و ناپایدار شهری بازنگری، اصلاح نحوه محاسبه عوارض شهرسازی و در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی به منظور جلب مشارکت شهروندان در بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری ایجاد امکان مشارکت وسرمایه گذاری بخش خصوصی در احیاء، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهر تمدّن ساز و جامعه پرداز ایمنی و مدیریت بحران به سوی حک شدن ایمنی در سبد اولویّت‌های مدیران و … از جمله نکات ارایه شده در طرح اوست.

مدیریتی ولایی، جهادی، انقلابی بر مردم

اسماعیل احمدی مقدم، دیگر نامزد شهرداری تهران در ۱۹ صفحه گزارش ۵۷ صفحه‌ای را به مقدمه و پیش‌گفتار و تبریک عید سعید غدیر و پیام این مناسبت اختصاص داشته و گفته است اکنون نـه تـنها بـدهی‌هـای انـباشـته و عـدم پیش بینی درآمـدهـای پـایدار و انـبوه کارهـای ضـروری امـا بـرزمین مـانـده مشکلاتی جـدی فـراروی مـا نهاده اسـت، که بـه دلیل عـدم نـظارت مـوثـر و بـروز فـسادهـای تـاسـف بـار اعـتماد عـمومی که بزرگ ترین سرمایه ماست، آسیب‌های جدی دیده است.

او تا صفحه ۲۵ به معرفی شهر تهران، وظایف شهرداری و… پرداخته و از چشم انداز ۱۴۱۴ گفته است.

اصول و ارزش‌های اساسی مدیریت شهری تهران بر اساس پارادایم و دال مرکزی: ولایی جهادی انقلابی مردم دانسته. و در حوزه اقتصادی با شعار کلی، حمایت از توسعه صنایع دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری ایجاد مراکز، مناطق و شهرک‌های موضوعی و تخصصی اقتصادی و کسب و کار، تغییر نگاه به اقشار محروم و پایین شهر به عنوان بازار و عامل ارزش آفرینی اقتصاد شهری، حمایت از کسب و کارهای نوپا و صنایع خلاق، توسعه فعالیت‌های اقتصادی با ارزش افزوده بالا، کاهش هزینه مبادله در اقتصاد شهری و تامین تسهیلات و خدمات اقتصاد شهری و عدالت در تامین تسهیلات، خدمات و فرصت‌های شهری، .شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید در تهران، هدایت و حمایت از تکمیل زنجیره ارزش با تمرکز بر کسب و کارهای کوچک و خانگی، شناسایی و بهرهبرداری از ظرفیت‌های اقتصاد ملی در تهران برای اداره شهر تهران، ساماندهی و هدایت دفاتر و نمایندگی شرکت‌های اقتصادی خارج از تهران مستقر در تهران، عدالت جنسیتی در بسترسازی برای فعالیت‌های اقتصادی و تامین تسهیلات، خدمات و فرصت‌های شهری اقتصاد شهری و عدالت در تامین تسهیلات، خدمات و فرصت‌های شهری  بخش از فهرست ارایه شده و کلی او در طرح است.

 رستگاری در پایتخت

با شعار طهران، شهر زندگی

برنامه مازیار حسینی برای شهرداری تهران با شعار «طهران، شهر زندگی» و با هفت هدف تهیه و ارائه شده است:  تهران، شهر رستگاری، شهر پاك، شهر قانونمدار، شهر امن، شهر هوشمند، شهر مهارت و نوآوری و نمونه‌هایی از این دست در طرح حسینی به شورای شهر ارایه شده است.

ادغام سازمان فرهنگی و هنری شهر تهران با معاونت فرهنگی شهرداری

با شعار کلان شهر رفاه و آرامش

هابیل درویشی مفصل‌ترین برنامه را ارایه کرده با ۲۵۶ صفحه. با شعار کلان شهر رفاه و آرامش!

به ادغام “سازمان فرهنگی و هنری شهر تهران با “معاونت فرهنگی شهرداری” اشاره کرده و ایجاد و راه اندازی “رادیو شهر” (رادیو شهروند)، ایجاد و راه اندازی “کمیته پاسخگو” به‌عنوان بستری مشترک میان شهرداری و شهروندان، ایجاد تورهای شهرداری برای اقشار مختلف (بخصوص دانش آموزان و دانشجویان)، تاسیس “مجمع فرهنگی هنری شهرداری‌های پایتخت‌های اسلامی منطقه”،  تمرکز بر استفاده از توان و استعدادهای گروه‌های مردم نهاد و تشکیل جوامع نخبگانی از جمله برنامه‌های ردیف شده در حوزه فرهنگی اجتماعی اوست.

اتصال بزرگراه‌ها

با شعار تهران؛ شهر آرامش، عدالت و تعالی

اما شعار مهرداد بذرپاش برای شهرداری پایتخت «تهران؛ شهر آرامش، عدالت و تعالی» است. طرح او کمی متفاوت از بقیه است. هرچند سرفصل‌ها در همه‌ی طرح‌های ارایه شده از سوی هشت نامزد شهرداری همپوشانی دارند.

در طرح بذرپاش بر احداث بزرگراه شهید شوشتری؛ اتصال بزرگراه یادگار امام به بزرگراه آزادگان؛ بهره‌برداری خط 10 مترو؛ احداث و اتمام خط 6 و 7 مترو، اتصال میدان شهید صیاد شیرازی به بزرگراه آزادگان؛ احداث بزرگراه شهید بروجردی؛ احداث زیرگذر تقاطع بزرگراه‌های شهید نواب – شهید تندگویان؛ جرای طرح جامع مدیریت فرونشست شهر تهران و نیز احداث قطار شهری شرق به غرب از ترمینال شرق تا هزار و یک شهر )LRT) تصریح شده است.

فساد ستیزی

با شعار کلانشهر تهران، الگوی جهان اسلام

علیرضا زاکانی شعارش همانطور که در دوره نامزدی‌اش تا پیش از کناره‌گیری از انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌کرد فساد ستیزی‌ست. اشاره به رانت خواری، فساد و عدم شفافیت کافی اداری، بدهی‌ 70 هزار  میلیارد تومانی، ساختار فربه سازمانی، مشارکت کم شهروندان در اداره شهر، عدم مسئولیت پذیری اجتماعی، تعداد بالای پروژه‌های نیمه تمام شهری، وجود سکونت‌گاه‌های غیررسمی در شهر از جمله موارد مورد اشاره او در فایل پاورپوینتی‌ست که ارایه کرده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *