به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، بازار خودرو امسال روند عجیبی را پشت سر گذاشته است. این بازار عموما به سمتی حرکت می کند که نوسانات در ماه های پایانی سال افزایش می یابد. امسال بازار متاثر از تورم، مالیات و بودجه سنگین مالیاتی خواهد بود و درآمدهای مالیاتی بیش از 51 درصد افزایش می یابد. در این بودجه مالیات بر ارزش افزوده یک درصد به 10 درصد افزایش می یابد. این روند در کنار شرایط نامناسب تولید، کاهش نرخ ارز و توقیف ارز بانک مرکزی، ضربه هایی را به بازار وارد کرده است که باید منتظر بازخورد آن در ماه های آینده و سال آینده باشیم. بنابراین به نظر می رسد بازاری که به دلیل رکود با وعده واردات خودرو به ثبات رسیده است، در ماه های آینده روند خود را تغییر دهد. مشخص نیست در شرایطی که دولت نمی خواهد از درآمدی مانند درآمد وارداتی صرف نظر کند، بازار چگونه روند مشابهی را طی خواهد کرد.
روند بازار خودرو در 9 ماهه امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر شما این وضعیت برای بازار خودرو خوب است یا خیر؟
فروشندگان یا مشتریان برای حفظ ارزش پول خود این کار را کردند، خودرو در بازار موجود نیست و خودروهای صفر کیلومتر زیادی در نمایشگاه وجود ندارد. حتی در دفتر نماینده شرکت هم ماشین تمیز زیاد نیست. بنابراین برخی از دلالان نقش یک نمایشگاه خودرو را بازی می کنند. این بدان معنی است که بسیاری از مردم ماشین را تحویل می گیرند. آن را از کف فروش بر نمی دارند و برای فروش به نمایندگی خودروساز تحویل می دهند.
یعنی آیا خودروها به قیمت قیمت اصلی و واقعی خود در بازار رسیدهاند؟
برای تعدادی از خودروها این اتفاق افتاده است. یعنی مشتری حس میکند که این خودرو ارزش این مقدار پول را دارد. خودروهایی که طی یکی دو ماه اخیر کمترین نوسان را داشتند، یعنی به قیمت واقعی که اشاره کردید، دست پیدا کردهاند. اما از سوی دیگر، میبینیم که برخی خودروها طی یک ماه اخیر با وجود ثبات کلی بازار و حتی افزایش چندمیلیونی برخی خودروها، دچار ریزش قیمتی شدهاند.
این به آن معنی است که مشتری حاضر نیست برای این خودروها پول بیشتری پرداخت و به نظر مشتریان این خودرو اینقدرها هم نمیارزد. امیدواریم روند بازار بر اساس ارزش واقعی خودروهای پیش برود، نه بازارسازی برخی افراد با آگهیهای جعلی.
چگونه میتوان متوجه شد خودروها با بازارسازی جعلی دچار تغییر قیمت شدهاند؟
به نظرم سازمانها و ارگانهایی که آمار خودروهای خرید و فروش شده را در اختیار دارند، باید هر ماه یا هر فصل اقدام به انتشار این آمار کنند. یعنی حداقل هر فصل آماری منتشر شود که چه تعداد خودرو نو و کار کرده به فروش رسیده است. در این جامعه آماری، چه میزان از خودروهای سایپا، ایرانخودرو و خودروسازان بخش خصوصی وجود دارد و خودروهایی که معامله شدهاند، چه بازه قیمتی داشتهاند. انتشار آمار صحیح میتواند به بازار کمک کند.
متاسفانه ما در انتشار آمار خست به خرج میدهیم؛ درصورتیکه در اختیار داشتن یک جامعه آماری صحیح خیلی میتواند به بازار و حتی صنایع کمک کند. اصولا هرچه در بازاری مانند خودرو شفاف تر باشیم، از نابسامانی دوری کردهایم. بنابراین آمار صحیح میتواند جلو این بازارسازیهای فیک را بگیرد. ضمن اینکه سیستم فروش و توزیع خودرو باید در کشور تغییر کند. قیمتگذاری دستوری باید کنار گذاشته شود و تعرفه واردات رو به صفر شدن حرکت کند. نمیتوان بازاری تا این حد ملتهب را بدون این اقدامات و شفافسازی آرام و درمان کرد.
طی ماههای آینده افزایش یا کاهش در قیمت خودرو به وجود خواهد آمد؟
افزایش مالیات در بخشهای مختلف ازجمله ارزش افزوده به معنی بالا رفتن هزینهها خواهد بود. بنابراین به نظر میرسد در صورت تصویب این بودجه با این مالیاتها باید به پیشواز افزایش قیمت بسیاری از کالاها ازجمله خودرو رفت.
همان یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده، خود تاثیر بسیاری بر قیمت تمامشده دارد. هرچند سازمان برنامه و بودجه معتقد است این بودجه تورمی نیست و سال آینده تورم ۳۵ درصد خواهد بود، اما شواهد در بازار چیز دیگری میگوید. از مهرماه تا امروز شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالاها ازجمله خودرو بودهایم. درست است که قیمت برخی خودروها افت کرده، اما برخی خودروها نیز شاهد افزایش بودهاند و بهطور کلی میل به افزایش بیش از کاهش بوده است.
مورد دیگری که شاید بیش از تورم و مالیات بر بازار خودرو سایه انداخته، بحث کاهش تولید طی ماه گذشته در صنعت خودرو بوده است. مسئولان وزارت صمت و حتی خودروسازان خیلی روی افزایش تولید از ابتدای سال تاکید داشتند و بهعنوان تبلیغات برای خود استفاده میکردند. اما واقعیت این است که بازار کشور با کمبود خودرو مواجه است. همین حالا بسیاری در انتظار تحویل خودروهای خود هستند و تقاضاهای جدیدی نیز وجود دارد. طی سالهای اخیر ما با کمبود تیراژ مواجه بوده ایم. افزایش تولید ۱۸درصدی نسبتبه سال گذشته رقم چندان بزرگی نیست.
حالا با آمار مربوط به آبان و هشدار فعالان این حوزه، احتمالا روند تولید منفی هم خواهد شد. بنابراین درصورتیکه خودروساز نتواند بیش از یکمیلیون و ۲۰۰هزار خودرو تولید و عرضه کند، تاثیر منفی آن را روی بازار خواهیم دید. ضمن اینکه با روند واردات هم خیلی نمیتوان امیدی به تامین بازار داشت. حتی اگر تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه خودرو هم وارد کشور به دلیل بالا بودن تعرفهها و هزینه تمامشده تاثیری بر اصل بازار خودرو که تقاضای بیشاز یکمیلیونی برای خودروهای اقتصادی است، نخواهد داشت. چراکه مشکل اصلی بازار ایران تقاضا برای خودروهای زیر یکمیلیارد یا بهتر بگوییم کمتر از ۵۰۰میلیون تومان است.
شما با واردات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو ۳ یا ۴میلیارد تومانی هم نمیتوانید مشکل این بازار را حل کنید. چراکه فاصله عجیبی به وجود آمده و با این تعرفهها و هزینههای بالا نمی توان دومینو کاهش قیمت ایجاد کرد. اما اگر دولت بیخیال درآمدهای خود شده و باعث شود که خودروهای وارداتی با کمترین سود به دست مصرفکننده برسد، آن وقت شاهد رقابت خواهیم بود؛ رقابتی که باعث میشود قیمت خودروهای مونتاژی چینی در بازار کاهش پیدا کند و به خودروهای داخلی سرایت کند و در نهایت کشف قیمت واقعی برای خودروهای داخلی رخ دهد و تقاضا در بازار ساماندهی شود.