به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، رضا تقی پور گفت: در ارزیابی خود از فعالیت خودروسازان و مشکلات در این بخش اظهار داشت: صنعت خودرو کشور از ابعاد مختلف برای کشور مهم است.
وی افزود: ما سالیانه به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا دو میلیون خودرو نیاز داریم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: در دنیا الگوهای مختلفی برای خودروسازی وجود دارد، یک دیدگاه این است که باید اجازه داد که واردات خودرو انجام شود و هرکس خودروی دلخواه خود را به کشور وارد کند ولی در کشوری با موقعیت ایران، به نظر بنده این فرایند شدنی نیست و نباید این گونه موضوعات مطرح شود چرا که این اقدام به معنای این است که ما به صورت مفت و مجانی بازار خودمان در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه ما پتانسیلهای زیادی در زمینه قطعهسازی و خودروسازی در کشور ایجاد کردهایم، بیان داشت: بنابراین عقل حکم میکند که ما بیاییم و یک مدلی را طراحی کنیم که این ظرفیت در نهایت خودش مورد استفاده قرار گیرد.
وی تاکید کرد: البته ما نمیتوانیم جوری رفتار کنیم که به هر قیمت و کیفیتی اجازه دهیم مردم این خودرو را بخرند لذا ما باید در کنار این مسئله یک نظامی برای تنظیم بازار خودرو ایجاد کنیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: ما این مسئله را سالهای گذشته هم مورد تاکید قرار دادیم و قرار بود که ما با دوستان دولتی بنشینیم و برخی از این مسائل را مورد توافق قرار دهیم، یعنی در مدلی که ارائه میدهیم هم تولید و هم قیمت خودرو در بازار را پوشش دهیم البته دولتمردان قبل در این جلسات شرکت نکردند.
وی با اشاره به تغییر دولت اظهار داشت: با این حال با تغییر دولت، آقایان در وزارت صنعت اینگونه مسائل را قبول دارند لذا ما در چارچوب های مختلفی با وزیر صمت در زمینه بازار خودرو بحث کردیم و گفتیم که باید مدلی برای بازار خودرو وجود داشته باشد و آنها هم این مسئله را قبول دارند بنابراین چاره کار این است که ما مدل جامع ای را در رابطه با بازار خودرو تدوین کنیم که بنده اسم آن را مدل حکمرانی صنعت خودرو می گذارم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: اگر در این زمینه با مسئولین دولتی به توافق برسیم یا باید دولت لایحه ای در این زمینه به مجلس ارائه دهد و اینکه مجلس در این زمینه طرحی را آماده کند.
تقیپور بیان داشت: ما برای هر موضوعی اقتصادی اینچنینی باید برویم و مدلی را طراحی کنیم تا مشخص شود دولت و حاکمیت چه مسئولیتی در برخی موضوعات دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: به نظر بنده امروز مهمترین رنج و سختی صنعت خودرو این است که مدلی نداریم و باید بنشینیم با توافق مجلس و دولت مدلی را برای بازار خودرو ارائه دهیم.