به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، این شرکت کانکتورهایی را میسازد که چندین کیلومتر کابل بکار رفته برای سیستمهای برقی همچون حسگرها، سیستمهای تزریق سوخت، سیستم اطلاعات سرگرمی و… را به یکدیگر متصل میکند؛ و اگر خودروهای الکتریکی به یکچیز نیاز مبرم داشته باشند، کانکتورهای بزرگتر و پیچیدهتر است.
به همین خاطر است که کمپانی TE سرمایهگذاری ۱۲۵ میلیون دلاری را صرف افتتاح ساختمانی جدید در سال ۲۰۲۰ کرد تا بتواند قطعات خودروهای الکتریکی را در جنوب آلمان بسازد.
TE به دنبال خرید یک شرکت جدید یا همکاری با کمپانی دیگر برای گسترش حضور خود در صنعت خودروست. ترنز کورتین مدیرعامل این شرکت میگوید:
ما به افزایش ظرفیت خود ادامه میدهیم
از آنجایی که تأمینکنندگان صنعت خودرو فهمیدهاند چگونه در این فضا حضور پیدا کنند، TE و رقبایش همچون سنساتا تکنولوژی، آمفنول و مولکس به دنبال تأمین قطعات با ارزشتر هستند و میخواهند با خودروسازان همکاری فشردهتری داشته باشند تا از این روند جا نمانند.
ویلیام کروین یکی از تحلیلگران شرکت مورنینگ استار میگوید:
همه خودروسازان درباره تمرکز روی محصولات الکتریکی صحبت میکنند و قولهایی درباره شعاع حرکتی بالای خودروهایشان میدهند اما بدون وجود تأمینکنندگانی همچون TE دستیابی به این اهداف ممکن نیست
قطعات خودرویی بیش از ۴۰ درصد درآمد ۱۵ میلیارد دلاری TE را تشکیل میدهند و بنابراین TE یکی از بزرگترین تأمینکنندگانی است که نامش را تاکنون نشنیدهایم.
ارزش بازاری ۴۳ میلیارد دلاری این شرکت بسیار بیشتر از ارزش ترکیبی نیسان و رنو و سه برابر بیشتر از کانتیننتال مشهور است. TE نسبت قیمت به درآمد حدود ۱۸ را دارد درحالیکه این میزان برای کانیتیننتال به حدود ۱۰ میرسد.
مدیر TE میگوید تأمینکنندگان و خودروسازان با افزایش شدید تقاضا برای خودروهای الکتریکی در دو سال گذشته مواجه شدهاند و کارخانه جدید TE با دو برابر ظرفیت تولید برنامه ریزی شده کار میکند.
اگرچه کمبود جهانی نیمهرساناها روی تولید خودرو اثر گذاشته است اما کورتین میگوید خودروسازان اولویت استفاده از چیپ ها را در خودروهای الکتریکی قرار دادهاند و خودروهای درونسوز در مرتبه پایینتر قرار دارند.
چالشی که TE با آن مواجه است زمانبندی و مقیاس افزایش تولید است چراکه حرکت به سمت خودروهای الکتریکی و خودران میتواند با وقفههایی مواجه شود که از جمله آنها میتوان به نگرانیهای مشوقهای دولتی یا قوانین دست و پا گیر اشاره کرد.
از آنجایی که خودروهای الکتریکی نیازمند برق بیشتری هستند بنابراین TE باید قطعات بزرگتر و پیچیدهتری تولید کند تا بتوانند این برق بیشتر را تحمل نمایند و درعینحال آتش نگیرند. این تأمینکننده همچنین در حال حاضر آلومینیوم بیشتری خریداری میکند که سبکتر و ارزانتر از مس است.
در بخش قدیمیتر کارخانه این شرکت شاهد ماشینهایی هستیم که در هر ثانیه ۱۶ کانکتور را برای خودروهای درونسوز تولید میکند؛ اما در ساختمان جدید شاهد حضور ماشینهای پیچیدهتر و گرانتری هستیم که توسط شرکت آلمانی مانز تولید شدهاند و با سرعت پایینتری اقدام به تولید کانکتورهای بزرگتر مسی با فنرهای آلیاژی برای قطعات شارژ خودروهای الکتریکی میکنند.
TE همچنین کانکتور بزرگی را برای نصب در بالای ماژول باتری خودروهای الکتریکی میسازد. هر خودروی الکتریکی تا ۱۲ ماژول دارد. این کانکتور به عنوان مغز مجموعه عمل میکند و عملکرد پرفورمنس هر باتری را بررسی میکند. همچنین یک نیمهرسانای کوچک هم دمای این باتری را اندازه میگیرد.
کارخانه جدید TE میتواند ۲ میلیون کانکتور را در سال تولید کند اما تقاضا همچنان رو به رشد است.
ماتیاس لچنر مدیر TE در اروپا، خاورمیانه و آفریقا میگوید:
ما نیازمند قطعات بیشتری هستیم
او میافزاید این شرکت به دنبال تولید قطعات بیشتر در مجارستان و کشورهای دیگر است.
لچنر از TE به عنوان شرکتی “پنهان” نام میبرد و میگوید کانکتورها میتوانند زمان شارژ خودروهای الکتریکی را تا ۱۰ برابر کاهش دهند.
کورتین هم میگوید خودروهای الکتریکی و خودران میتوانند ارزش قطعات TE را از حدود ۷۰ دلار در حال حاضر به دو برابر یک خودروی درونسوز متوسط برسانند.
خودروهای الکتریکی سهم جهانی خود از فروش خودروها در سال ۲۰۲۱ را به حدود ۶ درصد رساندهاند و این تازه آغاز راه است. بازار تأمینکنندگان اروپایی از ۲۱۶ میلیارد یوروی کنونی به ۳۳۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید و این روند را نرمافزار، خودروهای الکتریکی و سیستمهای الکترونیکی پیش خواهند برد.
تعداد ۲۲۰۰ نفر در کارخانه TE مشغول بکار هستند و این شرکت در آینده مهندسان، تکنسینها و ماشینهای بیشتری را به مجموعه خود خواهد افزود.
TE دارای سه کارخانه در آلمان و پنج کارخانه دیگر در اروپاست. این شرکت در سراسر دنیا نیز ۲۹ کارخانه دارد.
علیرغم چالشهای موجود، TE روابطی پایدار با مصرفکنندگان خود دارد و با خودروسازان نیز برای تولید خودروهای الکتریکی هماهنگی زیادی دارد.
مدیر این شرکت میگوید:
روی دیوار نوشتهای وجود دارد که میگوید اگر میخواهید موفق شوید باید در عصر الکتریکیها حضور پیدا کنید